door German Ooms 21 december 2016

Papieren van je motor kwijt, wat nu?

Niks zo lastig als het verliezen van je boorddocumenten. Meestal levert de zoektocht in het oneindig aantal zakken van je winterpak of diep graven in je zijtassen wel wat op. Maar wat doe je als je ze echt kwijt bent? Of wat doe je als je een motorfiets kocht zonder papieren? We vroegen het aan ‘de keizer van de boordocumenten’ Jan Raeymaeckers van Bologna Motorsport. Hij kent de weg en is in dit verhaal onze Gouden Gids.

Help, ik vind de papieren niet meer!

De papieren van je motor kwijt. Dit is een lastige maar niet meteen hopeloze situatie. De procedure is redelijk eenvoudig. Je doet bij de politie aangifte van verlies van je boorddocumenten. Met het document dat de politie aflevert ga je naar je verzekeringsagent en hij vraagt een kopie van het inschrijvingsbewijs aan. Het gelijkvormigheidsattest kan je aanvragen bij je dealer die op zijn beurt een aanvraag doet bij de invoerder. Tegen een vergoeding van 150 a 250 euro ontvang je een nieuw attest. Niet goedkoop dus.

Je kocht een motor zonder papieren: depressie op komst?

Neen, toch niet. Ook hier is de procedure redelijk eenvoudig, maar er zijn uitzonderingen. Stel dat je een Belgische motorfiets gekocht hebt maar dat de vorige eigenaar de papieren niet meer vindt. De eenvoudigste weg is om de vorige eigenaar bij de politie aangifte te laten doen van verlies. Met dat document stap je naar je verzekeringsmakelaar en hij zorgt voor de inschrijving. Stel nu dat je geen attest van verlies hebt. Dan komt de kat op de koord. Je stapt naar de politie en met een beetje geluk vertelt de agent je op welke nummerplaat de motorfiets in het verleden in België was ingeschreven.
Andere mogelijkheid is om contact op te nemen met de DIV (Dienst voor Inschrijving van Voertuigen). Met dezelfde vraag en met een even grote dosis geluk krijg je de gegevens vast. Van zodra je de gegevens over de vorige inschrijving hebt, kan je verzekeringsmakelaar relatief eenvoudig het voertuig opnieuw inschrijven. Indien noch de politie noch de DIV je willen helpen, dan wordt het écht specialistenwerk en trek je best een blik geduld open...

Motor uit het buitenland

Nog een beetje complexer wordt het wanneer je een motorfiets zonder papieren koopt in het buitenland . Dan staat er je een bezoekje aan de douane te wachten. Belangrijke voorwaarde is wel dat je een koopovereenkomst hebt. Een officieel factuur of een handgeschreven document, dat maakt niet uit. Maar zonder koopovereenkomst houdt het verhaal meteen op. Aan de hand van de gegevens van de motorfiets zal de douane controleren of de motorfiets reeds in België is ingeschreven geweest én of hij geseind staat als gestolen. In dat laatste geval houdt het verhaal ook op en heb je dus een motorfiets die je nooit meer kan inschrijven.
Is de motorfiets nooit in België ingeschreven geweest, dan zal de douane een document (705) en een vignet afleveren. Daarmee kan je verzekeringsagent de inschrijving realiseren. Indien de ingevoerde machine jonger is dan 25 jaar heb je ook een gelijkvormigheidsattest (GVA) nodig. Indien de motorfiets afkomstig is uit een land van de Europese Gemeenschap, dan kan je opnieuw bij een merkdealer terecht. Is het een machine van buiten Europa, dan moet je eerst een Certificate of Conformity (COC) bemachtigen. Vervolgens voert de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer een eenmalige keuring uit en wordt een validatieattest afgeleverd. Dat staat juridisch gelijk aan een GVA en dus ben je in orde.

Lukt al wat hierboven vermeld staat niet, dan is er nog een sluipweg: je schrijft de machine in Engeland of Nederland in en voert ze vervolgens opnieuw in.

Dit is de man bij wie we onze wijsheid haalden. Danke Jan Papier!

100 pk of diplomatenmotor? Stront aan de knikker!

Als je denkt dat we het hiermee gehad hebben, dan ben je eraan voor de moeite. Stel je even voor dat je een motorfiets invoert uit Frankrijk. Daar geldt een 100 pk-limiet. Indien een gelijke machine in België met meer vermogen geleverd wordt (werd) dan is er sprake van een andere homologatie en zal de Belgische invoerder (dikwijls) geen GVA kunnen afleveren. Je moet dan een zo goed mogelijk gedocumenteerd dossier samen stellen (bvb een bouwjaarverklaring, typegegevens, …) en overhandigen aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer dat na goedkeuring een COC zal afleveren.

Ook met de aankoop van een diplomatenmotor moet je voorzichtig zijn. Diplomatenplaten beginnen met een 8. Veel diplomatenmotoren zijn niet van Europese origine en dat kan dus leiden tot een hoop extra werk.
Volgend addertje onder het gras is een motorfiets die geen Euro 3 conformiteit heeft. Die krijg je in België niet meer ingeschreven. Enige optie is om de machine in bijvoorbeeld Nederland te laten keuren en terug in te voeren als gebruikt voertuig. Maar let op! Voor de douane wordt een machine waar geen 6000 km mee gereden is of die minder dan 6 maanden is ingeschreven geweest géén tweedehands en zal er dus BTW betaald moeten worden op het volledige aankoopbedrag.
Wat als het merk niet meer bestaat en je hebt een GVA nodig? Ook hier ben je verplicht om via de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer een COC aan te vragen.

Wat met dat Italiaans 50 cc oldtimertje dat je zonet op Catawiki kocht? Hier biedt de BFOV (Belgische Federatie voor Oude Voertuigen) een helpende hand. Zij stellen een dossier op en overhandigen dit aan de juiste diensten. Wel best even informeren naar de prijs van deze procedure.

Voor hulp aangaande boorddocumenten en de jungle van instanties kan je terecht op info@bolognamotorsport.be

Reageren

Registreer of log in om te reageren...