Nieuw werk van de tovenaar: Krugger Triumph Bobber Basse Bodeux

door German Ooms 9 mei 2018

Om het verkoopsucces van de Triumph Bobber te vieren, nam Triumph Motorcycles Benelux niemand minder onze Fred 'Krugger' Bertrand onder de arm. De opdracht voor de dubbele wereldkampioen custombouwen was relatief simpel: bouw een sprintracer op basis van de Bobber en maak daarbij zo veel als kan gebruik van standaard Triumph onderdelen.

500 werkuren

Krugger aanvaardde de opdracht en begon eind 2017 aan dit project. Een project dat wat betreft timing niet heel gelegen kwam. Krugger werkt immers in opdracht van een klant aan de bouw van een heel bijzondere auto (op basis van een Bentley W16-blok …) en had dus eigenlijk niet veel tijd over. Maar zelfs voor een dubbele wereldkampioen is en blijft het werken in opdracht van een van de meest legendarische motormerken heel bijzonder en werden er toch zo’n 500 werkuren geblokkeerd voor dit project.

Eén met zijn creatie

Herkenbare Bobber

Nu lijken 500 werkuren misschien veel, maar als je weet dat Krugger gemiddeld 2000 uren werkt aan de bouw van een special dan valt het echt wel mee. Dat Krugger de klus dit keer kon klaren in één vierde van de tijd heeft ook alles te maken met de opdracht van Triumph. Daarin stond immers duidelijk vermeld dat de Bobber heel herkenbaar moest blijven en dat de special mensen zou moeten inspireren en tonen dat je op een relatief eenvoudige manier je Bobber behoorlijk kan personaliseren.


Het werk is af

Eitje?

En daarin is Fred heel aardig geslaagd. De Bobber Basse Bodeux (genoemd naar het Waalse dorpje waar Krugger woont) is heel herkenbaar, maar wel duidelijk anders dan de succesvolle standaardmachines. Vergis je echter niet. Net als bij alle andere creaties van Krugger zit ook deze machine vol prachtige details en is de afwerking van een onwaarschijnlijk hoog niveau. Krugger is een talent van wereldformaat omdat hij obsessief bezig is met het zoeken naar ‘de juiste lijn’. Zo werd bij deze Bobber de tank zo’n 40 mm verlaagd. Eitje zou je denken. Maar niets bleek minder waar. Omdat de benzinepomp voor de injectiegevoede Bobber in de tank gehuisvest zit, was het verlagen van de tank een kleine nachtmerrie. Om de standaard benzinepomp toch te kunnen blijven gebruiken bouwde Krugger onder het zadel een tweede kleine tank met daarin de benzinepomp.

Oog voor detail

Pure hardtail

Lastig detail: onder het zadel zit bij de Bobber normaal het veerelement van de achtervork. Nu niet meer, waardoor de Bobber Basse Bodeux nu als hardtail door het leven gaat. Tegelijk werd de achtervork 75 mm verlengd en de aspositie met een kleine 50 mm verlaagd. Ook de voorvork werd 38 mm ingekort en het standaard stuur werd omgekeerd onder de kroonplaat gemonteerd. De benzinedop, die bij de Bobber normaal rechts op de tank staat, werd verplaats naar het midden van de tank en werd lichtjes verzonken. Volgens Krugger komen de lijnen van de tank daardoor veel beter tot hun recht… Ook de standaard luchtfilterbehuizing moest eraan geloven om de zijpanelen 50 mm verder naar achter en het zadel dichter tegen het blok te kunnen monteren.

Een echte hardtail. Je komt ze nog zelden tegen.

Anglo Belgisch juweel

De standaard wielen werden vervangen door exemplaren van de Amerikaanse customgoeroe Arlen Ness. Rond deze misschien wat (te) opzichtige wielen voorzag Dunlop ook een sterk staaltje design door het Krugger-logo in het loopvlak van de band te voorzien. Prachtig. Maar nog mooier is dat het loopvlak door middel van lasertechnologie zodanig werd behandeld dat het eruit ziet als zwart fluweel. Heel bijzonder en heel mooi.
Krugger is er eens te meer in geslaagd om een heel bijzondere en designtechnisch meesterlijke machine te bouwen. De machine zal daadwerkelijk gebruikt worden voor sprintraces maar zal ook worden getoond op beurzen en evenementen. Voor het zover is, kan u hieronder genieten van de uitgebreide fotogallerij van dit bijzondere Anglo-Belgisch juweel.

Tekst: German Ooms
Foto's: Thierry Dricot

Reageren

Registreer of log in om te reageren...