Kawasaki Energy Run 2018: ZACHTJES HARD GAAN

door Thierry Sarasyn 5 juni 2018

Mocht er zoiets bestaan als 'De route van het hobbelige asfalt', dan mag je er donder op zeggen dat een Belg daarrond een event rond organiseert. Het zal anderzijds geen verwondering wekken dat de Kawasaki Benelux, organisator van de zuinigheidsrace 'Energy Run', in Nederland gevestigd is. Voor de tweede keer hadden we de eer aan dit fijne evenement te mogen deelnemen.

Zuinigheid first

De Kawasaki Energy Run draait om zuinigheid en de opdracht is zo eenvoudig als het maar kan. Rijd zover mogelijk met de inhoud van één tank. In het geval van de Kawasaki Z650, de motor van keuze voor dit event, betekende dit dus dat we met 15 liter zo ver mogelijk moesten geraken of over de vastgelegde route van 368 km zo weinig mogelijk benzine moesten verbruiken. Om te verhinderen dat een olijkerd de route (deels) al duwend aflegde, kwam er ook een tijdscoëfficiënt bij kijken. Wie de beste combinatie scoorde van vlot en zuinig rijden, werd winnaar.

De route vertrok in Eindhoven, liep via Vijlen-Vaals in Nederlands Limburg en eindigde in het hart van de Vlaamse Ardennen. Meerbepaald in Vielsalm, waar de schitterende motorherberg Baton Rouge de plaats van afspraak was voor overnachting en sterke verhalen.

Heerlijke route

Leve de technologie

Met behulp van de nieuwe Tomtom rider 550 en een Sena 30K headset ingebouwd in een Arai Chaser, moesten we de route volgen. Heerlijk rijden trouwens, als je niet voortdurend op je scherm moet kijken, maar via de Sena in je helm de instructies van de Tomtom te horen krijgt. Technologie kan het rijden een stukje aangenamer maken.

Alleen liep het helemaal in het begin even mis met de Tomtom en konden we niet anders dan zonder GPS naar de eerste stop rijden. Gevolg: niet dezelfde route als de rest van de groep en niet langer dezelfde parameters.
Bovendien had het stuk snelweg dat we moesten nemen een flinke hap uit de benzinevoorraad genomen. De Energy Run was voorbij voor hij goed en wel begonnen was.

Pech bij het begin. Dus was het inhalen geblazen.

Redden wat er te redden valt

Het weerhield ons er niet van om in de 279 resterende kilometers zo zuinig mogelijk te rijden. Tussen de andere deelnemers die zich van geen kwaad bewust waren, gingen we op zoek naar de zuinigste manier om de Z650 door de Ardennen te loodsen.

We deden het nog wel zuinig, maar op een mooi stuk kon er al eens een eco-wheelietje af.


Best wel grappig eigenlijk, we deden het nog wel zuinig, maar op een mooi stuk kon er al eens een eco-wheelietje af en met een paar liter extra in de tank, hoefden we ons ook geen zorgen te maken over het feit of we al dan niet de afstand zouden kunnen vol maken. Het voelde een beetje aan alsof we De Mol waren. Maar dan niet gehinderd door enige katholieke geloften.

Nu en dan een eco-wheelietje moet kunnen.

Zuinig is niet altijd veilig

Opvallende vaststelling: zuinig rijden staat niet altijd synoniem voor veilig rijden. In een wedstrijdsituatie ga je immer de gekste dingen doen om benzine te sparen.

Zo gebeurt het al eens dat je aan de verkeerde kant van een vluchtheuvel passeert om een vertragende wagen in te halen.


De motor doen afslaan als je in het zicht van een koffie- of lunchstop komt, is niet meer dan logisch. Maar riskanter wordt het bij het zo weinig mogelijk afremmen. Zo gebeurt het al eens dat je aan de verkeerde kant van een vluchtheuvel passeert om een vertragende wagen in te halen. Of dat je een hoofdweg opdraait zonder vaart te minderen.

Snelheid aanhouden is de boodschap. Niet te snel rijden ook.

And the winner is...

En zo zie je dat ondanks de sfeer van kameraadschap er bij de deelnemers ook een gezonde competitiedrang is. Omdat eigen lof stinkt en collega Arno Jaspers moeilijk over zichzelf de de loftrompet kan steken, doen wij dat hier snel even voor hem. Arno speelde het spel best, bolde in vrijloop hellingen af, duwde waar het kon en bracht vooral de ijzeren discipline op om op de heerlijke Ardense wegen onder de 90 km per uur te blijven rijden, weggedoken achter de ruit als een Syrië-strijder in Aleppo.

Laat ons stellen dat het moeilijk is om discipline op te brengen als je weet dat je toch niet in aanmerking komt voor het klassement. Nainggolan zal dezer dagen ook wel een extra sigaretje opsteken, zeker?


De winnaar bleef op die manier zowaar onder de kaap van 3 liter op 100 km. Iets waar wij, ondanks onze inspanningen na de snelweguitstap, niet in slaagden. Zo eco zullen die wheelies dus niet geweest zijn. Laat ons stellen dat het moeilijk is om discipline op te brengen als je weet dat je toch niet in aanmerking komt voor het klassement.
Nainggolan zal dezer dagen ook wel een extra sigaretje opsteken, zeker?

Beetje extra benzine meenemen? Mag niet!

Hand in hand

Boven alles was het een leuke ervaring om deze trip met de Kawasaki Z650 rijden. Dankzij de winnaar weten we dat je bij extreem zuinig rijden onder de 3 liter op 100 km kunt blijven. Maar met onze speelse rijstijl kwamen we net zo goed op een meer dan aanvaardbaar verbruik van net onder de 4 liter uit.

Laten we met al conclusies vooral niet voorbijgaan aan het feit dat een Belg Nederlanders verslagen heeft in een zuinigheidswedstrijd. Er zijn geen zekerheden meer in het leven...


Dat toont aan dat de Z650 naast een leuke en speelse motor, ook een zeer zuinige jongen is. Voeg daar de nieuwprijs van minder dan 7.000 euro aan toe en het wordt duidelijk dat rijplezier en budgetvriendelijk motorrijden perfect samen kunnen gaan. Laten we met al conclusies vooral niet voorbijgaan aan het feit dat een Belg Nederlanders verslagen heeft in een zuinigheidswedstrijd. Er zijn geen zekerheden meer in het leven…

Met een verzegelde tank was het onmogelijk de boel te belazeren.

Nee hoor, we hadden niet bijgetankt onderweg!

Nakaarten

Net zo leuk als de rit was het nakaarten in motorherberg Baton Rouge in Vielsalm. De zaak van eigenaars Ben en Hetty is een perfecte stopplaats voor motorrijders en een heerlijke plek om op adem te komen na aan dagje gassen. Een aanrader voor iedereen. Zelfs de collega die 's nachts van de bovenste verdieping van een stapelbed donderde en drie ribben brak, is het daarmee nog steeds eens.

Hij zal wat kortademig terugkijken op de Energy Run, wij doen dat vooral met heel veel plezier en met het vaste voornemen de volgende editie helemaal volgens het boekje te rijden. Of toch bijna...

Foto’s:Pien Meppelink en Tom Haanstra voor Target Press


Meer weten over de Kawasaki Z650?

Baton Rouge: heerlijke plek om na te kaarten.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Energy Run 2018

Reageren

Registreer of log in om te reageren...