Flattracken op Harley-Davidson Ride Ride Slide: HONGER IS DE BESTE XAUS.

door Thierry Sarasyn 3 mei 2018

Sinds een kort bezoek aan Dirt Quake vorige zomer, zijn we gebeten door de Flat Track microbe. Toen we de kans kregen om op Harley’s Ride Ride Slide event te gaan sliden in Kroatië, grepen we die dus met beide handen. Ook al omdat motorsport legende Ruben Xaus lesgever van dienst zou zijn.

One for the team

Duizendpoot

Xaus is een man met heel wat gaven en bezigheden. Als coach van o.a. Xavier Siméon, TV commentator en, jawel, financieel adviseur, is de Spaanse duizendpoot is druk bezet. Tegelijkertijd is ie het Flattracken uithangbord voor Harley-Davidson. In tegenstelling tot heel wat andere ex-toppers, is Xaus perfect in staat om zijn kennis over te brengen. Hij doet dat zelfs op een bijzonder begeesterende manier.

Ruben Xaus: één bork enthousiasme

Recht voor de raap

De ex-vice-wereldkampioen superbike is ook heerlijk recht voor de raap. Toen de H.-D. PR dame in alle politiek correctheid na de trainingen begon te praten over de challenge waaraan we mochten deelnemen, benadrukte ze ook dat dit geen wedstrijd was.

We race! That’s what men do. We race for anything (Ruben Xaus)


Xaus was niet akkoord. "Of course it’s a race!", proestte hij het uit. "Challenge? Wat is me dat voor iets; this is a race. We race! That’s what men do. We race for anything. Eer, eten, vrouwen, aandacht. You name it." Recht uit het hart, die Xaus, maar ook een man met een berg gouden tips over hoe je het flattracken onder de knie krijgt. Xavier Simeon is in goede handen.

Rijden kan ie nog steeds als de beste.

Honger is de beste Xaus

De edele kunst van het flattracken leer je door veel te oefenen. Daarom, omdat er een aantal halfgare Russen, snelle Hollanders en nog snellere Belgen aan de start stonden en we zelf ook slechte verliezers zijn, overwogen we aanvankelijk om het wedstrijdgedeelte over te slaan.
Tot stomme verbazing van Xaus. "Komaan, man, je moet gewoon mee racen”, stelde hij. “Wedstrijden leren je je limieten te verleggen. En racen is leven, leven is racen. Je moet honger hebben naar de zege. Dan lukt alles." Die honger bleek inderdaad de beste saus, want 7 races later wonnen we de finale van Ride Ride Slide 2018. Met dank aan Xaus voor de tips en motivatie.

Nog wat tips van de meester voor de start

Eliminatie

In het eliminatie systeem, werden we na de eerste gewonnen wedstrijd ook nog eens geloot om een Rus die buiten de eerste loting zat, partij te geven. Daarna werden we opnieuw geloot om in de kwartfinales als eerste de baan op de gaan. Idem voor de halve finales. En de finale waarin drie rijders het beurtelings tegen elkaar moesten opnemen. Met de tong bijna tegen het reservoir, brachten we het er goed vanaf. Alle Belgen eigenlijk, want het podium was volledig gevuld met Belgen. Het moet geleden zijn van de tijd van Everts, Bervoets en Smets dat Vlamingen nog zo gedomineerd hebben.

De juiste tactiek en foutvrij rijden, zijn zeker zo belangrijk waren als pure snelheid. Het was vooral door de nadruk op de eerste twee delen te te leggen dat die winst er kwam


Het systeem dat de koploper altijd een traject aan de buitenkant van de bocht deed volgen, zorgde er ook voor dat het - bijna - altijd tot de laatste meter spannend bleef. En dat tactiek en foutvrij rijden zeker zo belangrijk waren als pure snelheid. Het was vooral door de nadruk op de eerste twee delen te te leggen dat die winst er kwam.

Gas in de hoek, geen voorrem.

Go fast, turn left

Dit is een sporttak die nuttig is voor elke vorm van motorsport. Je leert de motor controleren met alleen maar een achterrem en het koppel van het blok. en de techniek om in te sturen en te accelereren. Meer is er niet. Maar het is verdomd moeilijk om het goed te doen. Pas als elk detail klopt, kom je op een redelijke manier rond. En dan gaat het alsmaar beter. Tot de dag voorbij is en je zin hebt in meer. Go Fast, Turn Left, het is een credo waar we best een hobby rond zouden willen bouwen.

Man tegen man in het eliminatiesysteem.

Twin koppel

De impact van het koppel bij het remmen, het driften en het accelereren is enorm. Misschien is het wel daarom dat de Harley-Davidsons bijzonder populair zijn in deze sporttak. De XR-versies zijn lichtjes legendarisch, maar ook met de omgebouwde Street Rods ging het bijzonder goed. Vorig jaar reden we met licht aangepaste versies, nu hadden we Street Rods met Öhlins ophanging, monozit, nummerbord, regenbanden, andere luchtfilters, smallere reservoirs... het verschil was groot. Met deze dingen kun je écht aan de slag.

Weapon of choice

Meer nog dan die trofee, blijft het dagje motorsporten met Ruben Xaus en Flat Track topper Grant Martin in ons geheugen hangen. Wat een kerels. En wat een organisatie ook. Als afsluiter van het Ride Ride Slide event, bewaarde Harley meteen ook het leukste voor het einde. Maar ook het Ride Ride deel was een voltreffer. Touring-ervaring op doen met zware toerbuffels uit Milwaukee op dag één en de nieuwe Sportster Iron 1200 en Forty Eight Special aan de tand voelen op de tweede dag, waren meer dan een opwarmertje. Het waren elk afzonderlijk onderdelen van één van de meest geslaagde organisaties die we ooit meemaakten. Pluim voor Harley. Of die pluim ook naar de motoren gaat waar we de eerste twee dagen op reden, leest u de komende week op deze fijne website.

Sfeervolle bende

Reageren

Registreer of log in om te reageren...