Exclusief interview met Fireblade ontwerper Sato

door Thierry Sarasyn 21 november 2016

De Honda Fireblade is één van de weinige motoren van wie we zomaar de ontwerper kunnen opnoemen. Tadao Baba was van in 1992 het olijke gezicht achter de revolutionaire sportmotor. Maar Baba San heeft de fakkel doorgegeven. Masatoshi Sato is de man achter de nieuwe en veelbesproken Fireblade. MotorNieuws ging aan tafel zitten met de man die wellicht de eerste Fireblade van een nieuwe generatie ontworpen heeft.

Niet te veel aan denken

De Fireblade is één van de meest iconische Honda modellen ooit. Het is bovendien één van de weinige motoren die een ingenieur heben die iedereen kent. Hoe voelt het om in de voetsporen te treden van een legendarisch man als Tadao Baba, de man die de eerste Fireblade ontwierp?
De Fireblade is inderdaad een zeer belangrijk model en hij is ontworpen door een man wiens reputatie zelfs in Europa zeer sterk is. Voor mij betekent dat ik enerzijds een bijna onbeschrijflijke druk op de schouders kreeg en de enige manier waarop ik daar echt mee kan omgaan is er door er niet al te veel aan te denken (lacht). Bovendien, als je daar teveel aan denkt, is het moeilijk om iets nieuw te ontwerpen, je volgt de veel de ingeslagen weg. In mij onderbewust zijn weet ik wel dat de Fireblade naam erg groot is en een heel grote traditie met zich meedraagt, maar ik probeer er niet te veel aan te denken en me voluit te concentreren op mijn eigen design.

Is het terecht te stellen dat sinds de lancering in 1992 alle Fireblade pasten in het Total Control concept en dus bij dezelfde groep behoorden. En dat deze motor de eerste is van een echt nieuwe generatie, anders dan alle anderen?
Er zijn twee zaken die erg belangrijk zijn in het concept van de Blade: enerzijds Total Control en anderzijds Baba-sans wil om de Blade de meest bruikbare sportmotor voor de openbare weg te maken. Die zullen nooit veranderen en ze zijn dus ook aanwezig in de nieuwe motor. We hebben die motor wel op een totaal nieuwe niveau geplaatst. Dus ook al is hij lid van dezelfde familie, hij is wel uniek en de eerste motor in een nieuwe generatie.

Wij voeden de sport, niet omgekeerd

We zagen op de EICMA de derde Fireblade in deze nieuwe generatie; de CBR1000RR 25th anniversary. Zijn er onderdelen op deze basis Fireblade die er hetzelfde uitzien als op de SP en SP2, maar vervaardigt zijn uit ander en minder hoogstaand materiaal? Is het frame bijvoorbeeld identiek?
Het standaard model is de basis voor de drie modellen. Voor wie meer wil, is er bijvoorbeeld de elektronische ophanging voor de SP-versie. Na deze twee is er als het ware een lijn getrokken, want de SP2 is helemaal gericht op de racerij en heeft andere onderdelen in het blok zitten. Maar het frame is hetzelfde voor de drie motoren, helemaal identiek.

Stel je voor: iemand koopt een standaard Blade en na een tijdje wil hij er een SP van maken. Is dat mogelijk?
Ja, maar het zou heel moeilijk zijn en heel veel tijd en geld kosten. Het zou minder duur zijn de motor te verkopen en een SP aan te schaffen.

Hoe groot is de invloed van de racerij en het HRC MotoGP-team of SBK-team bij het bouwen van deze motor geweest?
Die is niet zo groot. Het werkt eerder andersom. De technologie in MotoGP is zo specifiek en gericht op de persoonlijke wensen van de twee rijders, dat het moeilijk is om daar iets van over te nemen of kopiëren. De Fireblade wordt gebruikt als basis van de motoren voor het WK SBK of andere grote kampioenschappen. Dus hoe beter de standaard motor, hoe beter de motoren waarmee we in het SBK kampioenschappen aantreden. Alleen op het vlak van software voor elektronica is een transfer van MotoGP naar de productie mogelijk. Dat hebben we dan ook gedaan.

Dan nog iets over de man achter de motor. Om een dergelijke motor te bouwen, moet je niet alleen technisch goed zijn, maar ook gepassioneerd. Waar komt de motorpassie van Sato–San vandaan?
Ik was altijd heel gepassioneerd door de NSR waarmee Mick Doohan reed en voor tweetaktmotoren in het algemeen. Mijn persoonlijke motor was een NSR250, een tweetaktmotor die in Europa nooit verkocht werd. Toen ik bij Honda kwam, wou ik alleen maar aan supersport motoren werken. En ik heb veel geluk gehad dat dit precies was waar ik mocht aan werken toen ik bij Honda kwam. Ook wel omdat ik altijd aan mijn bazen en iedereen bij Honda gezegd heb dat ik eigenlijk aan niets anders wou werken dan aan sportmotoren. Gelukkig hebben ze mij dat toegestaan (lacht).

Kun je één aspect van de Fireblade uitpikken waarop je extra trots bent?
Ik vind de uitlaat wel een heel knappe verwezenlijking. We hebben heel hard moeten pushen om deze uitlaatdemper te mogen bouwen. Titanium is erg moeilijk om mee te werken en ook de vorm is heel specifiek. Maar iedereen in het team is een grote race fan en uiteindelijk zijn we er in geslaagd om een demper in race-stijl te mogen bouwen. Dat was niet naar iedereens zin, maar we hebben niet opgegeven en uiteindelijk is het dan toch deze heel mooie en uitzonderlijke demper geworden.

Je eigen favoriete Blade dan? Het mag niet deze 2017 zijn.
(denkt na) De 2008. Een fantastische motor en zonder dit model, zou het niet mogelijk geweest zijn om de nieuwe Fireblade te bouwen.

Yep, deze heeft ie ontworpen...

Reageren

Registreer of log in om te reageren...