Doe de test: is E95 10 benzine ok voor uw motor?

door Thierry Sarasyn 20 december 2016

Het leek nog ver af toen het nieuws aangekondigd werd, maar vanaf 1 januari 2017 wordt loodvrije benzine 95 E5 vervangen door 95 E10. Een klein verschil in benaming, maar het veranderen van 5 procent bio-ethanol naar 10 procent kan ingrijpend zijn voor de motorblokken. In het beste geval gaat u gewoon meer verbruiken en ook de prijs per liter stijgt. Maar er kan ook ernstige motorschade optreden.

Vooral oudere motoren

Door het verhogen van het bio-ethanol gehalte kunnen bepaalde motoren in de problemen komen. Vooral oudere motoren, maar niet uitsluitend. Ook nieuwe motoren die erg weinig kilometers afleggen of modellen met titanium kleppen kunnen hinder ondervinden van het hogere bio-ethanol percentage. Bovendien daalt het vermogen. Bij tests met motoren op pure bio-ethanol, moest er 20 procent rijker gereden worden om dezelfde prestaties te krijgen.

Oude Europese motoren (zoals vroege Italianen of Britten) met te zachte klepzittingen zullen problemen krijgen omdat de ethanol de klepzittingen aantast. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die motoren meestal wel ergens problemen mee hebben, niet alleen met E10 dus. Evenmin over het hoofd te zien: ethanol verbranding resulteert ook in een zuur dat zelfs oxidatie in het blok kan veroorzaken. Bij tests met auto’s op 95 E10 bleek al dat na 27.000 km de brandstofpomp het gewoon begaf, terwijl bij een identieke wagen met de gewone benzine er helemaal niks aan de hand was.

Motoren van voor 1990 kunnen aanzienlijke problemen ondervinden in het benzinecircuit.

Doe de test

Voor injectie gevoede motoren kan er bij lang stilstaan verstopping van de injectoren optreden. Carburator gevoede (en dus oudere motoren) zullen een rijkere afstelling nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren. Lees: een hoger verbruik voor het behoud van een identiek rijgedrag. De zogezegd ecologische ingreep zal dus resulteren in een hoger verbruik. Met meer vervuiling maar ook hogere kosten aan de pomp. En daarmee is de kous niet af, want de 95 E10 benzine zal ook 2 tot 3 eurocent duurder worden. Andere optie: de Euro 98 brandstof blijft - voorlopig - ongewijzigd. Maar ook die is duurder.

Reken zelf maar uit en voeg er ook nog een kost aan toe om je afstelling te laten aanpassen. En misschien wel nu en dan een trip naar plaatsen waar de gewone benzine aangeboden wordt. Slecht nieuws? You bet. Grote winnaar is alweer de staatskas. En enkele groene jongens die alweer om de verkeerde reden met een glimlach zullen rondlopen. Want ook al klinkt dit op het eerste gezicht goed groen, gezien het hogere verbruik, is er nauwelijks een ecologisch pluspunt aan.

Als vuistregel geldt dit: heel wat motoren vanaf 1990 (Japans en BMW) en 2000 (de meeste Europeanen) zijn in principe geschikt voor E10. Maar u doet er goed aan bij uw merkverdeler om na te gaan hoe het zit met de motor waarmee u rijdt. Maar ook een motor van na 1990 die echt weinig rijdt, kan problemen ondervinden. Twijfelt u? Tank Euro 98. En kijk hoe dan ook de website van de importeur van je merk na.
In elk geval kun je hieronder de 95 E10 test voor je motorfiets afnemen.


Doe hier de E95 10 test voor jouw motor

Te lang stilstaan is nooit goed.

Zou dit werken?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...