De Yamaha Niken testdag volgens Jill Danneels

door motornieuws 19 augustus 2018

Liever dan de Niken opnieuw te testen (deden we in mei al, wie dat verslag nog eens wil lezen klikt op de button onderaan dit artikel), vroegen we de mening van iemand die een andere kijk op motoren heeft dan testrijders. Eén van de rijders uit de groep MotorNieuws genodigden en winnaars die vorig weekend naar de Yamaha Niken VIP-testdag mochten afzakken. Dat was in dit geval, Jill Danneels.

"Who the fuck is Jill Danneels", horen we u al vragen. Of misschien: hé daar heb je die duivelse Jill weer. Wie tot die laatste groep behoort, weet dat Jill een bedreven en gedreven motorrijdster is die zowel op het circuit - vaak via het EYBIS van redacteur Frank Slabbynck - als op de weg haar sporen al verdiende. Toen we vorig weekend met een groep lezers en genodigden naar de Niken VIP-testdag gingen, was Jill ook van de partij.

Organisator van het ganse gebeuren was Yamaha-invoerder D'Ieteren Sport die gastheer speelde voor 13 MotorNieuws winnaars en -genodigden. De mannen van D'Ieteren stippelden in Vlaams en Waals Brabant een uitdagende testroute uit, zorgden voor een hamburger- en frietkraam voor aanvang, een voorrijder die het gashendel heel goed wist staan en een plek om uitvoerig na te kaarten na afloop. Voer voor een perfecte dag dus. Bleek daarbovenop dat Jill Danneels niet alleen uitstekend met de motor kan rijden, maar ook nog in staat is haar mening weer te geven.

Dit is haar relaas:

Een compleet armada aan Nikens, klaar om te testen.

Sceptisch voor de start

Stabiel, soepel en vertrouwd! Vraag me de Niken in 3 woorden te beschrijven en deze eigenschappen komen onmiddellijk in me op. Ik was één van de gelukkigen die via MotorNieuws de Yamaha Niken kon testrijden op een zalige, zonnige zondag. Eerlijk gezegd, was ik voor aanvang vrij sceptisch, ik wist niet goed wat te verwachten van deze vreemde driewieler. Als autistische motorfanaat klopt er iets niet, maar toch verdient de Yam een eerlijke kans.

Even luisteren naar Mark voor we op pad gaan.

Bescheidenheid siert

Na een (technisch) woordje uitleg worden we onderverdeeld in 2 groepen, haantje de voorste als ik ben schrijf ik me in bij de 'snelle' groep, wat me al onmiddellijk behoorlijk wat stress oplevert na de briefing... Het belooft een pittig ritje te worden, met verschillende uitdagingen en talrijke oneffenheden.

Ik vervloek mezelf en beloof in de toekomst een minder grote mond op te zetten. Dit lukt me welgeteld 4 minuten...


En de anderen in de groep zijn niet bepaald beginners. Ik vervloek mezelf en beloof in de toekomst een minder grote mond op te zetten. Dit lukt me welgeteld 4 minuten, want eenmaal de motoren uitgedeeld haast ik mij om als eerste te starten na de voorrijder. Bescheiden zijn...het was het proberen waard.
Gas erop!

Het vertrouwen komt veel sneller dan je verwacht.

Instant vertrouwen

Omdat het gewicht zo evenredig mogelijk verdeeld wordt en er met het dubbele voorwiel meer gewicht vooraan komt, zit je als rijder dus meer achteraan op de motor, zowel het stuur als het zadel zijn meer naar achter gebouwd. Door deze zithouding voelen de eerste paar meter wat onwennig, maar dit ben je compleet vergeten als je de eerste bocht induikt. De Niken geeft onmiddellijk een vertrouwd gevoel, ik stond versteld van de souplesse die de driewieler gaf bij het insturen en het vlotte karakter van het blok.

Ik remde me bijna te pletter en de motor bleef gewoon rechtop, de vork en de voorkant doken helemaal niet zoals we van onze tweewielers gewoon zijn.


De voorrijder neemt ons mee op prachtige baantjes, waar we volop op de gas kunnen. Zalig! Zoals ieder van ons weet, betekent gas geven (vroeg of laat) ook remmen en MAN, wat een stabiliteit! De technische briefing had me wijsgemaakt dat er quasi geen beweging ontstond bij het remmen en dat wilde ik toch even checken. Ik remde me bijna te pletter en de motor bleef gewoon rechtop, de vork en de voorkant doken helemaal niet zoals we van onze tweewielers gewoon zijn.

Heerlijke stuurbaantjes. Maar ook grind en oneffenheden.

Fun factor

De bochten dan... daar draait het tenslotte om bij ons adrenalinejunks. Er zou een maximale hellingshoek mogelijk zijn van 45°, wat niet mis is. Dus, ook dit moeten we testen. Onze voorrijder pusht ons bij een aanlokkelijk rond punt en rijdt er tweemaal omheen. 45° heb ik niet gehaald, maar de onderkant van mijn pedaal kwam verrassend snel tegen de grond. Zonder enige moeite, wat niet meer of minder wil zeggen dat ik na die korte tijd al een enorm vertrouwen had in de machine!

Nog een enorm pluspunt op onze testmotor, is de quickshifter (...) Het vergroot ook het comfort op deze sport-tourer


Ook in het accelereren merk ik dat ik, net door dat vertrouwen, nogal snel op de gas durf te gaan. De achterkant gaf soms het gevoel te willen uitbreken, maar door de stabiliteit vooraan bevordert dit de funfactor!
O, ja, voor ik het vergeet, nog een enorm pluspunt op onze testmotor, is de quickshifter. Opschakelen kan zonder veel moeite en vooral zonder de gashendel te lossen, the only way is up! Het vergroot ook het comfort op deze sport-tourer

Redacteur German Ooms vond de Niken niet al te zwaar vooraan.

Optimale stabiliteit

Last but not least, de grip. Gewoon fenomenaal! Bridgestone ontwikkelde speciaal banden voor de zeldzame 15 inch velgen van de Niken. Waar ik bij aanvang het meest schrik voor had, waren de onverharde wegen. Kiezelstenen, oneffenheden, zand op de weg...

Er werd ons gevraagd met 1 voorwiel op de stoeprand te rijden en de andere op de baan te houden. Om de sensatie te optimaliseren doen we dit natuurlijk aan hogere snelheid. Fenomenaal, je voelt helemaal geen verschil, die vering doet het perfect!


Wel, de Niken sleurt er zich los doorheen. De 2 wielen vooraan zorgen voor een optimale stabiliteit zodat dit geen enge ervaring wordt, integendeel. Subliem in vergelijking met onze sportieve tweewielers, waarmee je moeilijk aan gelijke snelheid door kasseiwegen kan crossen. Tevens werd ons gevraagd met 1 voorwiel op de stoeprand te rijden en de andere op de baan te houden. Om de sensatie te optimaliseren doen we dit natuurlijk aan hogere snelheid. Fenomenaal, je voelt helemaal geen verschil, die vering doet het perfect!

Even nakaarten met de chef en redacteur Gunther Kindermann

Overtuigd

Kortom, de Niken heeft me overtuigd! Een sportieve motor met enorme stabiliteit en wenbaarheid. Een verrassend nieuw concept dat iedereen gewoon moet proberen. Ook de sceptici zoals ik. Nadien praten we nog wel eens...

Tekst: Jill Danneels
Foto's: Yamaha


Lees hier de eerder gepubliceerde test van de Yamaha Niken


Winnaars, genodigden en organisatoren. Iedereen content!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...