Dan iets totaal anders: de Yamaha Yard Built Auto Fabrica Prototype Two

door Thierry Sarasyn 25 april 2018

Auto Fabrica maakte van de Yamaha XSR900 een wel heel opvallend ogende motor die als Prototype Two door het leven mag. Hij is op maakt gemaakt en kan besteld worden, met levering na de zomer. Iemand wat cash op overschot?

Versie één als basis

Samen met designer en goede vriend Toby Mellore hebben de oprichters van Auto Fabrica, Bujar en Gaz Muharremi, de plannen voor Type 11 Prototype One getekend. De nadruk van het ontwerp lag op het vervagen van de grenzen tussen klassieke en moderne stijl. Het team besloot dat dit een racemachine zou worden, zodat ze niet zouden worden beperkt door de voorschriften voor gebruik op de openbare weg.

Deze is dus niet voor de openbare weg.

Van één naar drie

De Prototype One was tot in het kleinste detail klaar om te racen en had een krachtige uitstraling. Custom Öhlins-ophanging, Brembo-remklauwen, speciale PFM-schrijfremmen en BST-wielen van carbon zorgden voor verbluffende rijeigenschappen. Al snel werd duidelijk dat deze motor slechts het begin was van het verhaal. Ze wilden iets met hetzelfde DNA dat zij op de weg konden gebruiken. De Prototype Three kreeg vorm, deze keer met een legende als basis: de Yamaha XS750. Met de stijl van de jaren 70 sloot de XS750 aan bij de voorliefde van Auto Fabrica voor een modern ontwerp met klassieke lijnen.

Leuk, maar nog steeds niet het eindresultaat.

Combinatie

Na Prototype One en Prototype Three kon het nog maar één kant op. De Type 11 Prototype Two combineerde alles van de eerste twee creaties en dit resulteerde in een machine voor op de weg. De Prototype Two werd gebouwd op de basis van de Yamaha XSR900 en biedt de prestaties van de Prototype One en de esthetische vormgeving van de Prototype Three. Hoogwaardige, op maat gemaakte, gemixte collecties ontwerpfilosofieën en technieken zorgen voor de krachtige uitstraling van de Prototype Two. Een ronde koplamp, conventionele vulopening, afgewerkte zadels, richtingaanwijzers, wegbanden en bijpassende metallic zilveren lakafwerking zorgen ervoor dat de Prototype Two dezelfde klassieke stijl heeft als de Prototype Three.

Dit is het eindresultaat

"Voor enthousiaste liefhebbers"

"Het is voor ons allemaal heel speciaal om te zien hoe dit project zich ontwikkelt", zei Antoin Clémot, Motorcycle Product Manager van Yamaha Motor Europe. "Dit is begonnen als een prachtig idee met een geweldige motor en is uitgegroeid tot drie fantastische creaties die alles vertegenwoordigen waar Yamaha's Yard Built-platform voor staat. Het is ook spannend dat de Prototype Two in handen komt van enthousiaste liefhebbers. Dit zijn vaak unieke producten en het geeft ons een kick dat deze motor echt zal worden gebruikt door mensen met een voorliefde voor het unieke ontwerp.”

Fuck de passagier

Prijs: n.n.b.

De prijs voor het Prototype Two is nog niet bekend, maar het zal geen slechte gok zijn te stellen dat die aan de hoge kant zal liggen. Inderdaad voor enthousiaste liefhebbers dus, maar dan van de kapitaalkrachtige soort. De nummerplaat houder krijg je er ongetwijfeld bij.






Reageren

Registreer of log in om te reageren...