door Thierry Sarasyn 8 september 2017

Achter de schermen van de productie van de BMW HP4 Race: Parels voor de zwijnen?

BMW wordt wel vaker omschreven als het Beierse merk. Dat is slechts ten dele correct. Eén van de grootse productie-eenheden van het euh...Beierse merk, staat in Berlijn. En daar rollen meer dan 800 motoren per dag van de band. In één deeltje van de fabriek worden er slechts 3 per dag gebouwd. De race-afdeling van de HP4 Race. We kregen het voorrecht om de assemblage van deze en andere motoren van begin tot einde te volgen.

In een aparte kamer maken 3 monteurs elk een blok per dag.

Lichter dan de WSBK motor

De Berlijnse productie-eenheid is één van de oudste in het BMW netwerk. Tot rond 1945 werden er zelfs vliegtuigen gebouwd. Vanaf ’49 motorfietsen. verzorgt in de Berlijnse fabriek ook de motoren voor de raceafdeling. En het is in die afdeling en met dezelfde monteurs dat ook de HP4 (High Performance 4-cylinder) motoren gemaakt worden. Een vergelijking voor de racefans? Alsof je bij HRC een circuitmotor zouden bouwen die je rechtstreeks kunt kopen.

Een vergelijking voor de racefans? Alsof je bij HRC een circuitmotor zouden bouwen die je rechtstreeks kunt kopen.


Dat dit wat kost, is duidelijk. 80.000 euro voor de HP4 betekent dat lang niet iedereen er eentje kan kopen. Moet niet, want er zijn er maar 750 gepland en die geraken vlot verkocht. Heel wat racers wereldwijd willen dit ding. Wetende dat deze motor 8kg minder weegt dan de S1000RR waarmee BMW’s fabrieksrijders het WSBK mee rijden, kun je al een beetje inschatten wat het potentieel en de waarde is van de motor.

Vlakbij en in dezelfde hall: de massa productie van andere BMW-modellen.

Tussen WEC en SBK

De HP4 Race houdt het midden tussen de motor van het WK endurance en de Superbike. Enkel de kleptrein en de nokkenasketting zijn anders dan op de WSBK-motor. Reden: langere onderhoudsintervallen dan de SBK, die maar een paar uur moet meegaan. Deze houdt het vlot 5000 km vol. Maar levert ook wel 215 pk, heeft het unieke carbon frame van amper 7,4 kg en wordt door één monteur voor het blok en eentje voor al de rest opgebouwd.

De klepspeling wordt op elk blok gecontroleerd.

Persoonlijk productieproces

De HP4 wordt dus niet gebouwd in een proces waarbij 40 of wat monteurs aan de band elk hun stukje doen. Neen, hier zijn 3 monteurs die elk iedere dag één blok bouwen en evenveel die elk iedere dag één motor volledig assembleren. De motoren worden door dezelfde mensen, in dezelfde werkplaats en met dezelfde onderdelen als de fabrieksmotoren gebouwd.

"We weten wel dat 'Ready To Race' niet onze slagzin is, maar in dit geval is het wel zo", lacht de BMW-verantwoordelijke.


Voor ze geleverd worden, draait het blok uren in op de bank. Het equivalent van 1000 km. Zo komt het ook dat er geen onderhoudsinterval voorzien is. Alle blokken zijn ‘ingereden’, hebben nieuwe olie en oliefilter en worden dus raceklaar geleverd. Niks inrijden, gewoon klaar om te racen. "We weten wel dat 'Ready To Race' niet onze slagzin is, maar in dit geval is het wel zo", lacht de BMW-verantwoordelijke. "Uit de kist halen, op de startknop duwen en knallen met dat ding. Zo eenvoudig is dat."

Als het blok klaar is, wordt het gehuwd met de andere delen.

Geen compromissen.

Na de assemblage van het blok, wordt dat blok ‘gehuwd’ met het carbon frame. Als je’t in je hand houdt, geloof je nauwelijks dat dit ééndelig stuk carbon het frame van één van de meest performante motoren ter wereld is. Maar het is wel zo. En door de mall-techniek waarmee het frame gemaakt wordt, maakt BMW carbon beschikbaar voor breder gebruik. Dit is het grootste motorfiets onderdeel dat ooit door BMW gemaakt is. Een klassiek alu-frame bestaat immers uit delen die aan elkaar gelast worden. Dit is ééndelig.

Door de mall-techniek waarmee het frame gemaakt wordt, maakt BMW carbon beschikbaar voor breder gebruik.


En het maakt deel uit van een geheel dat op geen enkel vlak compromissen aanvaard. Dit is het beste wat BMW te bieden heeft voor racers. Op geen enkel vlak kon er iets beter. Niet qua materiaal, niet qua elektronica, niet qua tolerantie in de afmetingen van de motoronderdelen, niet qua techniek. En het is best indrukwekkend om te zien met welke finesse en vakmanschap dit uiteindelijk gemaakt wordt.

Elke motor heeft een aparte set met klaargemaakte onderdelen.

Vakwerk en handwerk

Een illustratief voorbeeld: in de werkplaats mochten we een carbon frame vasthouden om het gewicht ook daadwerkelijk te voelen. Maar enkel nadat we onze ring af deden. BMW wil zelfs geen risico lopen op het kleinste krasje op deze fabrieksmotoren als ze geleverd worden. Alleen maar het beste. En dan hebben we het niet over de materialen, maar ook over de manier waarop deze motoren gebouwd worden. Het is frappant te zien hoe deze racemotoren door een klein team apart gebouwd worden, midden in een hall waar types als de S1000RR, S1000R, S1000XR, F800 GS, en nog veel meer van de band rollen. Ook trouwens met een indrukwekkende productielijn en een haarfijne aandacht voor detail. Maar die HP4 Race, dat is vakwerk, handwerk en top technologie.

Belachelijk licht. En het grootste stuk ooit voor een BMW motor geproduceerd.

Parels voor de zwijnen?

Gooit BMW daarmee parels voor de zwijnen? Niet echt. Zelfs wie niet het niveau heeft om het onderste uit de HP4Race-kan te halen, zal nog steeds kunnen genieten van zelden geziene eigenschappen. Wie dat wel heeft, maar wellicht nooit een fabrieksmotor onder zijn of haar kont zou krijgen, kan nu genieten van een motor die letterlijk op het allerhoogste niveau staat. En is een fabrieksmotor die je kunt kopen nog wel een echte fabrieksmotor? In dit geval en zonder discussie: ja.

Foto’s: BMW

Zo ziet dat er op het einde dus uit.

Bekijk de volledige fotoreportage van het HP4 Race productieproces

Reageren

Registreer of log in om te reageren...