9 ZAKEN DIE WE BIJLEERDEN OVER DE HONDA AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS

door Thierry Sarasyn 18 april 2018

De Honda CRF1000L Africa Twin deed de voorbije twee jaar dienst als meid van alle werk op de MotorNieuws-redactie. Nu reden we voor het eerst met de Adventure Sports-versie in eigen land. Enkele belangrijke zaken vielen ons op.

We hadden de Adventure Sports al aan te tand gevoeld tijdens de World Press Launch in februari, maar nu reden we er voor het eerst mee in eigen land. Op plaatsen en onder omstandigheden waar we met de standaardversie al heel wat tijd doorbrachten. De gaven en gebreken van de nieuwe Honda zijn ondertussen bekend, maar een aantal belangrijke zaken vielen ons toch op. Dit is wat we onthouden van een middag stoeien in de Antwerpse haven.

De Antwerpse haven. Ook best avontuurlijk...

1. (Ook) Stadsmus
Verrassend voor een motor die een marketing-verhaal uitdraagt dat je naar de woestijn moet leiden: de Adventure Sports is thuis van alle markten en dus ook in druk verkeer. De ruimere afmetingen hinderen nooit. Niet alleen open pistes of lange snelwegen, maar ook in de Antwerpse haven doet de Honda het goed. Als u niet weet wat we bedoelen: ga er maar eens rijden, beginnend aan de Ark. Wegomleidingen, smalle doorgangen en hels verkeer. Parijs-Dakar is een makkie voor wie gewend is dit alle dagen te doen.

2. Juiste naam
Deze versie verdient de typebenaming nog meer dan de standaardmotor. Misschien had deze gewoon Africa Twin moeten heten en de standaard-versie de Africa Twin Basic. De Adventure Sports belichaamt nog meer waar de naam altijd voor gestaan heeft. Alleen: wie koopt een motor met Basic in de benaming. Een begrijpelijke keuze dus…

3. Groter maar net zo wendbaar
De grotere tank op de Adventure Sports hindert niet. De motor is net zo wendbaar als de standaard motor. Maar met een veel ruimere autonomie

4. Het oog wil ook wat
Geen kwaad woord over de in 2016 gelanceerde CRF1000L Africa Twin. Hier ter redactie heeft de motor iedereen twee jaar lang blij gemaakt. Maar de Adventure Sports staat ook qua design een trapje hoger. De kleurstelling, de forse tank, de hoger poten. De standaardversie heeft pit; deze heeft ballen. Subtiel maar belangrijk verschil.

5. Beter beschermd
Door de hogere ruit zit je beter beschermd maar ook het bredere kuipwerk speelt een rol. De luchtstroom die op de standaard AT naar omhoog geleid wordt vanaf de tank en bij sommige houdingen net onder je helm uitkomt, is op de Adventure Sports verdwenen. Dat biedt extra comfort.

6. Beter geïnformeerd
Het nieuwe dashboard is overzichtelijker. De informatie wordt duidelijker weergegeven. Na een half uurtje waren we beter gewend aan dit dashboard dan aan dat waar we in 2016 en 2017 op keken op de standaard AT.

7. Geen kwestie van budget
Of beter gezegd: kiezen voor de Adventure Sports is niet alleen een kwestie van budget. Je zou kunnen stellen dat wie meer te besteden heeft altijd voor de Adventure Sports moet kiezen. Dat is niet waar. Het is - ook - een kwestie van smaak. De rankere bouw, het lagere gewicht en meer eenvoudige afwerking van de ‘gewone’ Africa Twin zal voor sommigen volstaan of zelfs de voorkeur krijgen op de majestueuze Adventure Sports. Zie deze laatste dus niet als de vervanger of opvolger, maar als een alternatief.

8. DCT in de stad
De voordelen van het DCT-systeem zijn genoegzaam bekend. Met name voor off-road gebruik zijn wij er een absolute fan van. En ook in de drukte rond Antwerpen kwamen we onder de indruk van het systeem. Het wordt plots een stuk meer ontspannen rijden in druk verkeer.

9. Adventure Experience
Honda heeft in de Benelux april nog speciale voorwaarden op al zijn adventure motoren, dus ook op de deze Africa Twin Adventure Sports. Daar horen naast interessante prijzen ook nog lessen bij in de Adventure Experience. Wie deze maand een Honda adventure motor koopt, krijgt daar een dag adventure les bovenop, inclusief een leuke route.

Foto's: Target Press


Meer weten over de Honda Africa Twin Adventure Sports?


Meer weten over de Honda Adventure Experience?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...