8 Prangende vragen over de KTM 790 Duke

door German Ooms 13 augustus 2018

Dat je niet telkens naar de andere kant van de wereld moet vliegen om een nieuwe motorfiets te testen werd op glansrijke wijze getoond door de mannen van KTM Belgium en hun Scalpel Rideout. Geen ellenlange safety-checks en instapprocedures, geen vlucht met je knieën tegen je oren en geen uitputtende transfer achterin een busje op weg naar het hotel. Neen, gewoon vanuit Remouchamps onze prachtige Ardennen in. Of hoe je in 200 km Ardens genot de antwoorden leert op 8 prangende vragen over KTM’s nieuwste middenklasser.

1. Middenklasser...klopt dat wel?

Jazeker, maar wel in de bovenste regionen van de middenklasse. De Duke combineert een vlotte bruikbaarheid met een zeer ruime inzetbaarheid. Met dik 105 pk is er meer dan voldoende vermogen voorhanden voor een (zeer) sportieve rit. Maar door het aangename motorkarakter en de bijzonder geslaagde zitpositie leent de Duke zich ook voor een rustig ritje of het dagelijkse woon- werkverkeer. Een middenklasser van grote klasse dus die desgewenst ook beschikbaar is in een geknepen versie voor de kleinere rijbewijzen.

2. De eerste paralleltwin van KTM. Geslaagd?

KTM noemt de nieuwe krachtbron ‘LC8c’, waarbij de c staat voor ‘compact’. En compact is dit wondertje der techniek zeker. Een beetje techniekliefhebber begint bij het aanschouwen van dit kleine blokje dynamiet spontaan te kwijlen. KTM haalde werkelijk alles uit de Oostenrijkse trukendoos om haar intrede in deze voor hen nieuwe klasse tot een succes te maken. Dat er voldoende vermogen voorhanden is las je al. Maar nog straffer is waar de Duitsers het mooie woord ‘Laufkultur’ voor uitgevonden hebben. Door de 75°-krukas en de 435° ontstekingsinterval is dit een levendig blok met een prachtige ‘bijna V-twin-grol’, veel bottempower en een voor deze 'middenklasse' beeldig eindschot. Ja, hoor: geslaagd!

3. Nogal braaf gestyled. Waarom?

Wie beweert dat de looks van de Duke weinig of niks te maken hebben met de geile prototypes die KTM ons als teasers toonde heeft gelijk. Maar dat heeft zo z’n redenen. Om te beginnen is de Duke 790 een middenklasser (remember?) en middenklassers zijn nu eenmaal uitgevonden om de grote ‘middenklasse’ van motorrijders te bedienen. Met extreme looks alleen lukt je dat als fabrikant nooit. Bovendien heeft een extreem design meestal ook z’n keerzijde, vooral naar bruikbaarheid en comfort dan. KTM heeft dus een beetje form follows function-sausin haar ontwerp gegoten. Daarom dus. Trouwens: al eens goed gekeken naar de Powerparts-versie? Om geil van te worden.

4. Is de Duke 790 wel 'Ready to race'?

KTM gaat er prat op dat elk model geschikt moet zijn om er mee te racen. Het werkwoord racen heeft natuurlijk voor iedereen een andere betekenis. Wil je met je nieuwe Duke een circuitdagje meepikken dan is dat helemaal geen probleem. Meer zelfs, je zal er van genieten en je Duke ook. Ook een stevige doorhaal op de openbare weg is met deze KTM een waar genot. Anders wordt het allicht wanneer je de Duke op circuit wil uitspelen tegen intrinsiek veel snellere machines. Dan worden de beperkte stelmogelijkheden van de vering allicht de boosdoeners. Hoewel de Duke gezegend is met een zeer goed rijwielgedeelte en briljant elektronicapakket (daarover later meer), opteerde KTM voor een relatief eenvoudige vering die standaard voldoet maar die niet op hetzelfde hoge niveau staat als de rest van de machine.

5. Dat elektronicapakket: een toegevoegde waarde?

Of je er nu van houdt of niet, meestal zijn de rijhulpmiddelen een aanwinst. Gewoon omdat de techniek je helpt op moeilijke momenten of net helpt om die moeilijke momenten te voorkomen. Maakt dat het motorrijden leuker? Op langere termijn absoluut doordat ongelukken kunnen worden vermeden. De hoeveelheid bits en bites die deze Duke ter beschikking heeft is indrukwekkend. Bochten-ABS, tractiecontrole, elektronische motorrem, up/down speedshifter en vier verschillende rijmodi … om er maar enkele te noemen. Omdat onze rit van 200 km uitsluitend over openbare weg werd verreden hebben we niet alle settings kunnen testen maar wat wel zeer duidelijk werd is dat de elektronica subtiel en efficiënt werkt en dat je heel helder een aanpassing van de settings kan voelen. Het instellen van de systemen gaat bovendien vlot en voorkeursinstelling worden bewaard. De KTM Duke 790 heeft van alle middenklassers het meest uitgebreide elektronicapakket en … dat is een toegevoegde waarde!

6. Is de rest van de uitrusting op niveau?

Naar middenklasnormen zeker wel. De Duke heeft een volledig TFT dashboard met Blue tooth connectiviteit, ledverlichting rondom, een stuurdemper, WP vering, instelbare rem- en koppelingshendels en een instelbaar stuur. Voor aanvang van de test hadden we bedenkingen bij de standaard gemonteerde Maxxis banden maar ondanks de vele soorten ondergrond, verschillende temperaturen en hier en daar wat natte stukken op de weg gaven ze geen krimp. Hetzelfde geldt voor de wat onbekende radiale remklauwen van Spaanse makelij.

7. Is al deze nieuwe techniek wel betrouwbaar?

Moeilijk te zeggen, maar algemeen genomen hebben de producten van KTM een zeer hoge betrouwbaarheid en is de bouwkwaliteit uitstekend. Moest je nog twijfelen dan is het goed om weten dat er meer dan 500.000 testkilometers werden afgelegd met de 790 en dat het ontwikkelingsteam uit niet minder dan 50 ingenieurs bestond. Wist je trouwens dat de gemiddelde leeftijd van de meer dan 2000 KTM werknemers amper 26 jaar is. Het merendeel hoog geschoold en allemaal ‘Ready to race!’

8. Is de 790 Duke nog meer dan The Scalpel?

Het antwoord op die vraagt hangt in hoofdzaak af van wat je van deze nieuwe KTM verwacht. Hoop je dat het 'The Scalpel' is die je te zien kreeg in de promofilmpjes, dan kom je allicht bedrogen uit. Natuurlijk kan je er verschrikkelijk tekeer mee gaan en de beest uithangen. Maar een geboren hooligan is deze KTM niet helemaal. Daar staat tegenover dat de machine ontzettend vlot en gemakkelijk te rijden is, dat de zitpositie ruim en comfortabel is en dat de compacte krachtbron onder vrijwel alle omstandigheden perfect presteert. Wil je je Duke toch wat meer Scalpel-looks geven, surf dan even naar de Powerpartscataloog van KTM of ga langs bij je KTM-dealer. Hier en daar zijn al bijzonder aantrekkelijke specials gesignaleerd!

Foto's: Jonathan Godin

Meer weten over de KTM 790 Duke?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...