door Thierry Sarasyn 5 april 2018

7 dingen die onze redacteur leerde na een crash.

Enkele weken terug ging één van onze redacteurs onderuit met de motor nadat een wagen de linker richtingaanwijzer aanzette en dan prompt naar rechts draaide. Nu de wonden geheeld zijn, blikt hij terug op de ervaring.

"Heb je je ook laten wijsmaken dat er twee soorten motorrijders zijn? Zij die al gevallen zijn en zij die nog moeten vallen? Geloof het niet, er zijn motorrijders die nooit tegen de vlakte gaan. Ik hoor daar jammer genoeg niet meer bij. Ik heb twee weken pijn gehad bij het stappen en mijn pols hindert me nog steeds. Maar het kon veel erger geweest zijn. De crash was hard. De tijd die ik tijdens mijn herstel in de sofa doorbracht heeft me een aantal dingen geleerd die ik met jullie wil delen:"

1. Je bent niet onkwetsbaar

Als je niet ongehavend uit een val gekomen bent, weet je dat kwetsuren tijd nodig hebben om te genezen. Sommige genezen nooit. Als alles weer ok is, volgt ook nog de tijd om op het niveau te komen dat je daarvoor had. Beschermende kledij is dan ook absoluut noodzakelijk. Maar elke protectie heeft zijn limiet. Soms sta je versteld hoe hoog die ligt, soms is het verbazend hoe snel die bereikt wordt. Wie dit in het achterhoofd houdt, zal met meer respect voor eigen veiligheid de weg op gaan. Onderdelen op je motor kun je vervangen. Die van je lichaam laat je bij voorkeur origineel.

2. Schuld

Laten we dit anders stellen: (her)bekijk de valpartij even alsof het jouw schuld was. De tegenpartij mag wettelijk gezien in fout zijn, de omstandigheden kunnen buiten jouw wil om geweest zijn en de staat van de weg is niet jouw verantwoordelijkheid. Maar vraag je ook af wat jij misschien anders kon gedaan hebben en welke handelingen de crash zouden vermeden hebben. Bekijk het ongeval niet alleen als slachtoffer, maar ook met een kritische blik. Als er geen andere bij de crash betrokken waren, bekijk het ongeval nog kritischer. Een goede zelf analyse zal je in de toekomst helpen. Ook al was de crash jouw schuld niet, daar heb je weinig aan wanneer je opgeplooid in een ziekenhuis ligt. Voorkomen is beter dan genezen.

3. Vijf zintuigen zijn niet genoeg

Ook al het idee gehad dat mensen rondom je op de weg er totaal niet bij zijn met hun gedachten? Je hebt gelijk. En smartphones hebben aan die situatie zeker niks verbeterd. Je moet dus niet alleen op jezelf letten maar ook op de verstrooide idioten en knoeiers die gewoon niet goed met een voertuig overweg kunnen. Je moet je niet alleen bewust zijn van je eigen situatie, maar ook van die van anderen. Zelfs als je denkt alleen op de weg te zijn, moet je nog klaar zijn voor verrassingen. Motorrijders moeten een zesde zintuig ontwikkelen. Soms zelfs een zevende.

4. Alles kan beter

Wees altijd bereid om bij te leren en zoek naar manieren om je rijtechniek te verbeteren. Dat kan door zelf aandachtig te zijn of door nu en dan lessen te nemen. Dat kan op andere vlakken dat wat je zou vermoeden. Circuitrijden, off-road of adventure lessen zullen je ook helpen op de openbare weg. Hou je geest actief. Oefen je reflexen. Probeer constant een beter rijder te worden.

5. Hou het eenvoudig

Sommige ongevallen hebben heel eenvoudig te doorgronden oorzaken. En gemakkelijke oplossingen voor mocht de situatie zich weer voordoen. Denk niet te veel na. Leer uit fouten. En blijf genieten.

6. Misschien had je geluk

Als je ongekwetst uit een valpartij komt, heb je hoe dan ook geluk gehad. Motorrijden is op zich al een risicovolle bezigheid. Zonder een schrammetje uit een crash komen is niet enkel te danken aan goede protectie. Er is ook geluk mee gemoeid. En dat kun je niet altijd afdwingen. Als je dat goed beseft, lees punten 1 en 5 nog eens opnieuw.

7. Laat een val je niet afschrikken

Klinkt allemaal vrij serieus, niet? Wel, dat is om dat het ook serieus is. Niks leuker dan motorrijden. En er voluit van genieten. Maar omdat te kunnen doen, moet je op twee wielen blijven. Dus nog dit: Rijd defensief. Blijf nooit lang naast een ander voertuig rijden. Blijf weg uit drukke groepen. Voorzichtig met remmen en accelereren onder hellingshoek. Gebruik beide remmen. Hou rekening met de auto achter je. Wees voorbereid op het ergste. Zorg ervoor dat jij en je motor goed verzekerd zijn. Hou je motor in goede staat. Probeer één van de motorrijders te zijn die nooit crasht. Gebruik een motor met ABS. Blijf motorrijden. Geniet.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...