6 tips voor wie na een winterstop de motor weer van stal haalt.

door motornieuws 26 maart 2018

Het motorseizoen trekt zich weer op gang. Wie niet de ganse winter heeft doorgereden en zijn motor na een relatief lange periode van stal haalt, kan best rekening houden met de volgende tips om zorgenvrij weer te gaan rijden.

Voorkomen beter dan genezen

Touring bood het voorbije weekend gratis pechverhelping aan voor al wie na een (te) lange winterstop opnieuw de weg op ging. Het meest voorkomende probleem is een defecte batterij. Soms start de motor nog wel, maar geeft de batterij na een korte tijd de geest. Dan sta je langs de kant. Om de eerste motorpret niet te laten vergallen, zijn dit volgens Touring de 6 belangrijkste zaken om op te letten.

1. De accu voor de eerste start weer bijladen met een acculader
Als je de motor tijdens de wintermaanden niet gebruikt, dan demonteer je best de batterij en hang je die laatste aan een acculader (of druppellader) in een niet te koude en goed geventileerde ruimte. Zo voorkom je het ontladen van de accu en verleng je de levensduur aanzienlijk. Heb je dat niet gedaan, dan hang je de accu best een nachtje aan de lader vooraleer je de motor weer voor de eerste keer start.

2. Controleer het oliepeil voor je start
Idealiter ververs je de olie voor je de motor stalt in de winter. Is dat niet gebeurd, dan controleer je best het oliepeil voor de eerste start. Als het oliepeil te ver gezakt is, dan bel je best de motordealer even op om na te gaan welke olie er gebruikt is en vul je die best aan voor je met de motor op pad gaat. Een te laag oliepeil kan zware motorschade tot gevolg hebben.

3. Bijtanken indien mogelijk
Wie slim is, gooit de tank helemaal vol vooraleer de motor te stallen. Op die manier verdampen er minder gassen uit de benzine en treedt er minder condensatie op. Dat laatste zorgt immers voor watervorming. Omdat water zwaarder is dan benzine zakt dat tot onderin de tank. Gevolg: bij een eerste start gaat er geen benzine maar water naar de carburatoren of injectie en dat is geen goed recept voor een efficiënte verbranding.
Heb je je benzinetank niet goed gevuld voor de winter, dan neem je best enkele voorzorgsmaatregelen: vul om te beginnen eerst je tank af met verse benzine. Beweeg vervolgens je motor van links naar rechts om de nieuwe en oude benzine (en het aanwezige water) goed door elkaar te mengen. Dat zou moeten volstaan om een goede eerste start te garanderen.
Heb je een motorfiets met carburatoren en ben je een beetje handig, dan zou je ook eerst de ‘oude’ benzine uit die carburatoren kunnen laten weglopen.

4. Smeer je ketting (als je motor er een heeft)
Motorfietsen met ketting hebben sowieso een regelmatige smeerbeurt nodig. Dat geldt zeker na een stilstand van enkele maanden. Even met de spuitbus langs de ketting sprayen is dus geen overbodige luxe. Plaats je motorfiets op de middenbok of een motorsteun en draai het achterwiel rond, terwijl je met de kettingspray op de ketting mikt.

5. Vergeet de bandendruk niet
Tot slot zet je ook de banden weer op druk. ‘Platte’ banden hebben immers een erg nadelige invloed op het rijgedrag van je motorfiets. Om nog maar te zwijgen van de extra slijtage en het hoger verbruik.
In je handleiding vind je doorgaans de voorgeschreven bandendruk. Zoek naar waarden die zullen schommelen rond 2.2 bar vooraan en 2.7 bar achteraan. Heb je thuis geen compressor, dan rijd je best meteen naar het dichtstbijzijnde benzinestation. Daar kan je lucht bijvullen voor 0,5 euro (of gratis).

6. Tijdens de eerste kilometers
Is je motorfiets tot leven gewekt en ben je klaar voor de eerste rit?
Dan is er nog de rijder zelf. Ook die moet weer even wennen aan de nieuwe lente. Plan dus niet meteen een groepsrit in van honderden kilometers, maar geef jezelf de tijd om je motorfiets weer te leren kennen, de juiste reflexen aan te kweken en vooral te genieten van de hernieuwde ervaring.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...