5 Redenen waarom jij (ja, jij) beter niet met een motorfiets rijdt.

door Thierry Sarasyn 8 augustus 2018

Vooraleer je boos wordt: het was, is en zal altijd onze bedoeling zijn om zoveel mogelijk mensen met de motor te laten rijden. Ook - en vooral zelfs - jongeren, die steeds moeilijker de weg naar de motorfiets vinden. Maar, er is een maar.

Bij MotoMedia doen we meer dan via websites, kranten, tijdschriften en televisie over motoren schrijven en spreken. Via de Adventure Academy zijn we ook betrokken bij het lesgeven en motorstages. Uit ervaring weten we dat iederéén een betere rijder kan worden. En wie roekeloos is kan verantwoordelijkheidszin kweken. Maar als je jezelf als beginnend motorrijder in één van de onderstaande kenmerken terugvindt, is het misschien beter om twee keer na te denken vooraleer je beslist een been over een motorfiets te gooien. Vooral voor jezelf en misschien ook voor anderen.

5 checkpoints

1. Zelfdiscipline is niet je sterke kant
Motorrijden gaat in de eerste plaats over controle en techniek. Een beetje zoals Mr. Miyagi The Karate Kid eindeloos 'wax-on' en 'wax-off' bewegingen liet doen. Helemaal niet zo sexy als iemand met een beenveeg onderuit halen op de mat, maar wel nodig om reflexen aan te kweken en je spieren de juiste bewegingen te leren. Hetzelfde geldt voor motorrijden. Achtjes draaien tussen kegels is niet bepaald opwindend, maar het leert je het samenspel tussen gas en koppeling, stuurbeheersing, positie op de motor, kijktechniek. Zonder de basisbewegingen onder de knie te hebben, heeft het geen nut om andere dingen te gaan doen. En dat vraagt zelfdiscipline, toewijding en oefenen. Veel oefenen. Misschien kom je wel even weg met een gebrekkige techniek, maar een gebrek aan zelfdiscipline komt onvermijdelijk als een boemerang in je gezicht terug.

2. Je weet alles beter
Je hebt rijlessen gevolgd en hebt je rijbewijs. Fantastisch. Denk nu vooral niet dat je met een motorfiets kunt rijden. Om dat echt te kunnen is veel oefening nodig en het volgen van cursussen voor gevorderden. Er zijn hier geen shortcuts voor. Als je denkt dat God of je moeder je één of andere gave gegeven heeft die je beter maakt dan de doorsnee rijder, think again. En als je weigert dit te geloven, blijf je beter weg van een motorfiets. Misschien zelfs uit een wagen. Neem de bus.

3. Je eerste motor moet een raket zijn
Dit zie je wel vaker. Een kerel (en het is altijd een kerel, vrouwen hebben hier om één of andere reden geen last van) die ervan overtuigd is dat een 300 of 500 cc al snel vervelend zal worden en met niet minder tevreden is dan een GSX-R of Panigale.
Wel, motorrijden gaat niet over pure snelheid of pk’s. Het gaat over controle. Ik ben op circuit al gepasseerd door een kerel op een Kawasaki Ninja 400 terwijl ik meer dan het dubbele van die cc's onder mijn kont had. Voor je naar sterkere motoren gaat, moet je controle en zelfvertrouwen kweken. Het onderste uit de kan halen op een motor met een beperkt vermogen geeft enorme voldoening. Ergens tegen knallen omdat je geen controle hebt niet.

4. Je hebt geen benul van ruimte of snelheid
Kleef je aan de bumper van je voorganger? Ga je steevast die laatste auto nog voorbij net aan de afrit? Heeft je auto een deuk in de achterbumper van steevast tot tegen het paaltje achteruit te rijden én een kras vooraan van te parkeren tegen de bumper van de wagen voor je? Inschattingsvermogen van wat om je heen gebeurt en van snelheid is essentieel op een motorfiets. Bespaar jezelf heel veel leed, bespaar anderen misschien nog meer leed en blijf weg van twee wielen. Misschien zelf van vier.

5. Je vindt dat motoren vooral dienen om mega snel te rijden en wheelies te trekken.
Geen probleem als je die mening vertaalt naar circuitdagen of off road rijden. Een wiel in de lucht voelen zweven, is absoluut leuk. Maar de plaatsen waar je dit kunt doen, zijn beperkt. Vooral in de zin dat ze zich situeren waar geen ander verkeer is toegelaten. Lap deze regel aan je laars als beginnend motorrijder en je hebt een garantie op een crash. Ongeduld om op een 600 of 1000 cc te springen, is gevaarlijk, omdat snelheid komt door geduld. Geduld om de juiste techniek te leren, geduld om de snelheid van een zware motor te leren kennen en in te schatten. Zoniet wordt je verwelkomd in de wereld van pijn en geplunderde bankrekeningen.

Een motorfiets is één van de leukste dingen op deze planeet.

Goed motorrijden is hemels

Motorfietsen zijn niet het veiligste vervoermiddel, laten we daar duidelijk over zijn. Maar in de handen van een geschoolde en ervaren motorrijder, is een motorfiets één van de leukste dingen op deze planeet. Ermee rijden met de juiste controle geeft een gevoel dat met niks te vergelijken is. Vandaar ook dat de verleiding groot is om te vroeg te snel te gaan. Of op een niveau te rijden waar je zonder tijd, ervaring of lessen nooit kunt staan. Als je niet bereid bent daar de nodige inspanningen voor de te doen, word je onvermijdelijk een onderdeel van statistieken.
En dat helpt de motorgemeenschap, jezelf of je familie niks vooruit.

Foto's: Shutterstock, Zero

Reageren

Registreer of log in om te reageren...