2 jaar met de Honda CRF1000L Africa Twin: van Afrika tot de Noordkaap

door Thierry Sarasyn 12 december 2017

De Honda CRF1000L Africa Twin was anderhalf jaar lang een trouwe kompaan van de MotorNieuws redactie. Nu is het tijd voor zijn eindrapport. We gingen op off road stage bij Dave Thorpe in Wales, toerden met Freddie Spencer, reden naar de Noordkaap en namen hem mee naar Afrika.

Dave Thorpe mocht onze Africa Twin rustig inrijden.

Niet je doorsnee test

Neen, dit was geen doorsnee duurtest. Het ging er met de Africa Twin nooit om pakweg 50.000 km vol te maken en het blok daarna open te gooien. We hebben ons met de Honda vooral bekommerd om projecten. Leuke projecten nog wel waarin de dikke twin zijn veelzijdigheid kon bewijzen. Het begon met een off road stage in Wales bij drievoudig wereldkampioen Dave Thorpe. Daaraan gekoppeld mochten we ook nog eens twee dagen op toch met Freddie Spencer. Kriskras door Wales en meteen waren we een pak wijzer. We wisten wat de Africa Twin off road kon, dat hij ook goede tourkwaliteiten had en dat Spencer een toffe peer is die moeilijk tegen zijn verlies kan. Mooie herinneringen en eigenlijk hadden we de duurtest daar al kunnen afronden.

Het begon met een tripje met Freddie Spencer.

Tussen Afrika en de Noordkaap

Maar we gingen nog verder. Letterlijk zelfs, want we reden van Oslo naar de Noordkaap; een trip die net zoals die met Thorpe en Spencer, in het geheugen zal gegrift blijven. Omwille van een aantal zaken die niks met de AT te maken hadden. Zoals de onwaarschijnlijk mooie landschappen die we doorkruisten, de kou die we leden, het slaaptekort, de aaneenschakeling van dagen zonder nachten en de indruk die Noorwegen onvermijdelijk op je nalaat. Maar ook omdat dit een rit was die duidelijk maakte dat de Africa Twin niet alleen een veelzijdige, maar ook een comfortabele motor was. Meer dan 3000 km van Oslo naar de Noordkaap en geen enkele dag met minder dan 10 uur in het zadel. En nooit een oncomfortabel gevoel.

Tot de Noordkaap. Een trip om nooit te vergeten.

Marokko

Het sterkt ons in de overtuiging dat er nog meer in zat, dus namen we de Honda ook nog mee naar Marokko, waar we in een mix van on en off-road tot onder Agadir reden. Over de atlas, een stuk door de woestijn en een hapje van de duinen in de buurt van Mirleft. En nog terug ook. Dat was de laatste van de grootste trips. En halfweg de Marokko trip deed de Africa Twin ook nog even dienst als lesmotor in de Adventure Academy. De ideale motor om aan de deelnemers aan de Adventure Academy het woestijngevoel uit te leggen. Gaat trouwens ook een stuk makkelijker als je al aan de rand van de woestijn staat...

Perfecte lesmotor om het woestijngevoel mee uit te leggen.

Extra accessoires

En terwijl we deze lijnen tikken, staat de AT af te koelen in de MotorNieuws garage nadat we er deze middag een kerstritje mee deden. Paar markten in de omgeving bezocht, zowaar een motorparking gevonden op het dorpsplein van Wetteren en vastgesteld dat het bij 0 graden toch goed is om handvatverwarming te hebben. Het is één van de vele opties die we installeerden en waar we best tevreden mee waren. We plaatsten de handvatvewarming er al op voor de trip naar de Noordkaap. En het is gewoon een meerwaarde voor wie al eens de kou in rijdt. Ook over de middenbok waren we best tevreden. Het blijft een accessoire dat standaard voorzien zou mogen zijn. Maar van alle accessoires die we probeerden, dient gezegd dat ze allemaal perfect pasten en de duurzaamheid van de andere onderdelen evenaren. Dat heb je met originele accessoires...

Zelfs met koffers ging het off roaden vrij vlot.

Eindrapport

In deze periode van examens, is een rapport op zijn plaats. En het eindrapport van de Africa Twin is uiterst positief. Een aantal van de accessoires die we monteerden, vonden hun weg naar de nieuwe Adventure Sports voor 2018 en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn. We hebben met deze motor in de voorbije 20 maanden geen enkel probleem gehad. Of toch. Eén kleintje. Net voor we naar Afrika vertrokken, sloeg de motor een paar keer af net nadat we hem startten. En dan was het euvel plots verdwenen. Wellicht vuil in de benzine of in de gasklephuizen. We hebben geen enkel onderdeel moeten vervangen, er ging niks kapot en er was niks waar we ons aan moesten storen. Saaie perfectie? Toch niet, want er waren absolute pluspunten. Het motorkarakter is daar één van. Voor aanvang werd de 95 pk van de Africa Twin als ‘magertjes’ afgedaan. Wel, het motorkarakter is zo, dat je nooit de indruk hebt met minder dan 100 pk op weg te zijn. Omdat dit een motor is die vooral op koppel rijdt. En ook als je er onfatsoenlijk hard mee gaat (hoe volg je anders Freddie Spencer) is de tweecilinder op de afspraak.

Hoezo, saai?

Geslaagd met onderscheiding

Zithouding en comfort zijn andere zaken die op onze lijst van pluspunten staan. En we kunnen die uitbreiden met afwerking en gebruiksgemak, maar vooral me duurzaamheid. De Africa Twin heeft op geen enkel ogenblik een krimp gegeven. Niet in de sneeuw in Noorwegen bij -5 en evemin aan 40 graden in de Afrikaanse woestijn. Geen enkel defect, geen draadje los, geen storing niks. Het waren twee zorgenvrije jaren met een uitstekend presterende motor. De Africa Twin mag wat ons betreft in de top van de lijst van beste adventure motoren op de markt. En Honda heeft ‘m voor 2018 nog een beetje beter gemaakt.

Noorwegen, heerlijk land. In de zomer dan...

Marokko. Heerlijk land. Met de motor dan.

Bekijk de video van de trip naar de Noordkaap

Bekijk de uitzonderlijke fotogalerij van 2 jaar Africa Twin

Reageren

Registreer of log in om te reageren...