11 motorwegen die je dit jaar moet gereden hebben

door motornieuws 8 maart 2018

Back by popular demand. Vorig jaar plaatsten we een overzicht van de mooiste motorriten en omdat maart is de periode waarin menig motorrit voor de zomer gepland wordt, brengen we de aangepaste lijst. Motorrijders helpen is een nobel doel, dus bieden we u graag een overzicht aan van absolute top-routes om te rijden. Een paar zijn vlakbij, andere iets minder. Maar elk van hen loont absoluut de moeite. En je moet ze natuurlijk niet allemaal nog dit jaar rijden...

We klasseerden de routes niet in volgorde van belangrijkheid of aan de hand van het mooiste asfalt. Dit is een top 10 die je naar willekeur door elkaar mag schudden. Maar vooral ook iets wat je als 'to do list' mag beschouwen. Elke weg is een aanrader.

Misschien moet er dus maar een meerjarenplanning aan gekoppeld worden.

1. Geiranger en Trollstigen in Noorwegen

Als het betere Fjördenwerk iets voor u is, dan is de weg van Geiranger via Trollstigen naar de Atlantische weg een must. Deze route is ronduit indrukwekkend met een aantal scherpe en best lastige bochten, maar ook heerlijke slingers en - we zijn in Skandinavië - goed asfalt. De Geiranger Fjörd behoort tot het UNESCO werelderfgoed, dus aan deze route is meer gekoppeld dan alleen maar het betere stuurwerk en mooie vergezichten. Dit is 200 km met fjörden, watervallen, steile hellingen, besneeuwde bergtoppen, groene valleien, eilanden en pure natuur. Alleen al de rit is een hele ervaring, maar het zou zonde zijn om niet een paar dagen extra te blijven en één en ander te bekijken. Trollstigen betekent trouwens trollenladder. Goed voor een rake opmerking ’s avonds aan de toog.
Je raadt het al: dit is een weg om in de zomer te rijden. Dan wordt het er nauwelijks donker. In de winter, zie je er amper het daglicht

Kwaliteit *****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid ***

Dit is werelderfgoed

De trollentrap of Trollstigen

2. Dragon's tail in de Verenigde Staten

Dit is niet echt om de hoek, maar het is wel absoluut top. 318 bochten op 18 km. Tail of the Dragon is dé motorfietsweg in de VS bij uitstek. De route heeft officieel het nummer US 129 en wordt geflankeerd door de Great Smokey Mountains en de Cherokee National Forest. Aangezien dit een echte klassieker is voor motorrijders in de VS, kun je langs de route ook T-shirts en andere memorabilia kopen. Niet zo ver daar vandaan liggen nog andere aanraders als Cherohala Skyway, Moonshiner 28, Devils Triangle, Diamondback 226, Six Gap North Georgia, The Snake and Great Forest Service Dual Sport and Jeep Roads.
Beste tijd om ze te rijden: alles behalve de winter.

Kwaliteit *****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid *

Nee, dit is geen photoshop

3. Silvretta pas in Oostenrijk

De Silvretta Hochalpenstrasse is één van de mooiste in Europa en een klassieker in zijn genre. Hij is 22 km lang en loopt van Partenen tot Galtur. De Alpenpas heeft alles: scherpende bochten, slingerende wegen, steile klims en dito afdalingen. De Silvretta Pass is enkel open in de zomer en het is een tolweg. Voor wie niet al te ver wil rijden, is dit een absolute aanrader. Vooral tussen mei en oktober dus, dan is er de grootste kans om mooi motorweer. In extreme gevallen (en die komen daar nogal eens voor) wordt de pas gewoon afgesloten. Dus best informeren en naar het weerbericht kijken voor je vertrekt.

Kwaliteit ****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid ****

En nog niet eens al te ver.

4. Col de Turini in Frankrijk

Dit is een hoge Alpenweg in het Franse departement Alpes Maritime. De weg is vooral bekend geraakt door de vele passages van het WRC (World Rally Championship). Tot voor een paar jaar werden er zelfs vaak nachtetappes verreden, bekend als de nacht van de lange messen. Een naam die voortkomt van de lange lichtstralen die de rallywagens uitwerpen.
De pas maakte ook deel uit van de Top Gear reeks waarin Clarkson en co op zoek gingen naar de mooiste wegen ter wereld. De Tour de France passeerde er ook al drie keer. Ideaal om te combineren met een vakantie aan de Franse of Italiaanse kust, maar dan wel buiten het toeristische seizoen. In juli en augustus is de Col de Turini vrij druk, in de overige 10 maanden niet, maar je laat hem in de winter best links liggen.

Kwaliteit *****
Verkeer **
Wegdek ****
Bereikbaarheid ****

Ook leuk met een rally wagen.

5. Grossglockner in Oostenrijk

De Grossglockner High Alpine Road is één van de hoogste wegen in Oostenrijk en op het vlak van panoramische vergezichten is het meteen ook één van de meest indrukwekkende wegen in Europa. Op een zomerse dag kan deze populaire weg eens vol zitten met toeristen. Probeer hem te rijden op een ander moment dan juli of augustus of start je rit rond 5 of 6 uur ‘s morgens. Dan is het altijd heerlijk kalm. De rit is pas echt af als je de Kaiser-Franz-Josefs-Höhe (2369 m) aandoet, daar ligt de Pasterze Gletsjer. Een plek om een koffietje te drinken en te genieten van het uitzicht.
Je passeert op deze weg ook de Hochtor Pass (2504 m) met zijn indrukwekkende zwiepende bochten. Je betaalt aan het tolhokje 24 euro om deze weg te kunnen rijden, maar na afloop weet je dat het elke cent waard was.

Kwaliteit *****
Verkeer **
Wegdek *****
Bereikbaarheid ****

Klassiekertje.

6. Hochstrasse in het Zwarte Woud, Duitsland

Eén van de wegen die niet al te veraf gelegen zijn. En dan bedoelen we niet de Hoogstraat uit Gent, maar die van het Zwarte Woud. Het donkere bos is hoe dan ook een aanrader voor motoren. De mooiste is wat ons betreft de Schwarzwald Hochstrasse, route 500. De naam laat het al vermoeden, deze weg behoort tot de hoogst in de regio. De Hochstrasse biedt een combinatie van spectaculaire bochten met stroken door het woud richting Baden Baden. Let op: dit is een hoofdweg, dus het kan er vrij druk worden. Best de dag voordien vertrekken, vroeg onder de wol en bij het krieken van de dag uit de veren. Dan geniet je van de Hochstrasse zonder verkeer en dat maakt de rit nog zoveel mooier. Je kiest best voor het stuk tussen Knibes en Baden Baden, waarbij het eerste stuk vrij snel is en lange bochten biedt. Een aantal stukken lopen door een vrij dicht bos, maar de weg blijft breed en vloeiend. Het is heerlijk om hier te rijden, let op je gaat steeds sneller en sneller en soms verlies je zo zicht om de mooiste plekjes. Dichtbij het hoogste punt van Hornisgrinde zijn de vergezichten spectaculair. Het laatste stuk naar Baden Baden gaat bergaf en soms zou je vermoeden dat je op een circuit rijdt. Zelfs als er wat verkeer is, blijft het gemakkelijk inhalen omdat de weg zo breed is.
Dit is ook één van de gemakkelijkst bereikbare routes uit ons land. Reken gemiddeld een dikke 500 km om er te geraken.

Kwaliteit ****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid *****

Vroeg op pad om verkeersvrij te knallen.

7. Snowdonia in Wales

Op de A4086 kom je in het Snowdonia National Park in Wales langs Mount Snowdon. De hoogste piek van Wales meet 1085 meter, dus dat is een molshoop in vergelijking met de cols in Alpen. Maar de weg die ernaar toe leidt, is verbluffend. Begin vanaf Cardiff, mik naar de kust en laat je door de Welshe heuvels voeren. Zeer goed asfalt, indrukwekkende vergezichten en een redelijk verkeersluwe omgeving.
Voeg daarbij dat je langs de weg her en der heerlijk eet, drinkt en - als je wilt - slaapt, en de tocht door het Snowdonia National Park wordt één groot feest. Bovendien is Wales niet eens zo ver. Je rijdt vlot op één dag naar daar, dagje touren in Snowdonia en dan terug. Eén van de kortst mogelijke trips, al is een verlengd verblijf een aanrader. Check het weerbericht, Wales staat niet bepaald bekend om zijn stabiel weer. Of om gemakkelijk uit te spreken plaatsnamen. Of wat dacht je van Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch? Zoals je op de foto kunt zien, de naam van een treinstation. De langste ter wereld, weliswaar...

Kwaliteit ****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid ****

Niet echt druk daar in Wales

Het station van As heeft een gemakkelijker naam

8. Tremola in Zwitserland

De Gotthardpass of Passo del San Gottardo is één van de bekendste bergpassen. De pashoogte verbindt het kanton Uri met het kanton Ticino en is 2.106 meter hoog. Dit geldt als één van de beter uitgebouwde Alpenpassen. Over de pas loopt de Hauptstrasse 2 en in Ticino vanaf de grens met Uri tot aan Airolo ook de Hauptstrasse 561, over de oude route, die bekend staat als de Tremola. En die Tremola, daar gaat het hier om.
De Tremola splitst de oude pas-weg vanaf de grens tussen Uri en Ticino af van de nieuwe pasweg. De weg loopt op de pas voor het Hospiz langs en daalt daarna met talrijke haarspeldbochten af tot aan Airolo, waar de weg eindigt op de Hauptstrasse 2. Bijzonder aan de Tremola is dat deze weg op veel delen nog een wegdek van keitjes heeft. Dit maakt de Tremola tot een zware maar populaire beklimming voor wielrenners en de weg wordt regelmatig opgenomen in het parcours van de Ronde van Zwitserland.
Deze route neem je eerder voor het avontuur en de uitdaging dan voor het pure bochtenplezier. Met keitjes kan dat immers nogal tegenvallen.

Kwaliteit ****
Verkeer ***
Wegdek **
Bereikbaarheid ***

Niet te verwarren met Tremelo

9. Los Caracoles in Chili

Op het einde van deze top-10 nog twee extra wegen buiten Europa. Los Caracoles is eigenlijk El Paso Internacional Los Libertadores of Paso Del Cristo Redentor, maar de bevolking heet het Los Caracoles of slakkenpas. Als je naar de foto kijkt, weet je waarom, de pas kronkelt als een slakkenhuis. Hij ligt in de Andes, tussen Argentinië en Chili. Het is de voornaamste transportroute tussen de Chileense hoofdstad Santiago en Mendoza in Argentinië. De hellingsgraad is op sommige stukken bijna 20 procent de bochten zijn vaak scherp en de veiligheidsgraad laag. Gedurende een groot deel van het jaar ligt een deel van de pas onder de sneeuw. Chili en Argentinië delen meer dan 5000 km grens, met heel wat imposantie pieken. Los Caracoles uit Argentinië. Daar begint de klim langzaam en pas op 3200 meter duik je een tunnel in. Begin je van de Chileense kant, dan neem je eerst het erg steile deel met de eerder gevaarlijke bochten.
Een hele reis om één pas te doen, maar je kunt het laten kaderen in een tocht door Chili, voor veel motorrijders een onderdeel van de bucket list, toch?

Kwaliteit *****
Verkeer ***
Wegdek **
Bereikbaarheid *

Deze staat op onze bucket list.

10. Great Ocean Road in Australië

We vonden dat niet alle wegen in dit overzicht over een berg moesten lopen. Dus mocht deze er nog bij. De Great Ocean Road heeft zijn naam niet gestolen, hij is great, het is een road en hij loopt lang de oceaan. Het is een slingerende weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria.
In 1919 werd de aanleg begonnen door soldaten die van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) terugkwamen. Ze bouwden eraan tot aan 1932. De Great Ocean Road werd gewijd aan de slachtoffers van de oorlog en is dientengevolge het grootste oorlogsmonument voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog.
De weg wordt veel gebruikt door toeristen die onder meer het Port Campbell National Park en de rotsformatie De Twaalf Apostelen bezoeken. Eén van de mooiste stukken voert uit de richting van Melbourne naar Geelong. Dat maakt de weg ook gemakkelijk bereikbaar voor wie vanuit de grootstad vertrekt. Een roteind vliegen om een weg te rijden, maar wie toch in Australië moet zijn, kan maar beter een ommetje maken, dit is één van de mooiste wegen ter wereld met spectaculaire vergezichten over de oceaan en schitterend asfalt. Vergeet niet links te rijden!

Kwaliteit *****
Verkeer ***
Wegdek ****
Bereikbaarheid *

Er moet niet altijd een berg onder de weg liggen.

The 12 Apostels. Onlangs is er eentje omver gevallen. Echt.

11. Sa Colobra - Spanje

Mallorca is een paradijs voor fietsers, maar ook voor motorrijders. In het noorden ligt de Carretera de Sa Colobra. In een woest gebergte, met talloze bochten, maar gezien zijn geïsoleerde locatie zeer rustig. Het is ook de enige manier om in het kleine haventje van Sa Colobra te geraken. En bijgevolg ook de enige om er terug uit te geraken. Maar geloof het maar dat het absoluut geen bezwaar is om deze weg twee keer te rijden.

Kwaliteit *****
Verkeer ****
Wegdek ****
Bereikbaarheid ***

En niet eens al te ver weg.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...