door Thierry Sarasyn 1 september 2017

10 motoren waarin je nù moet investeren

Motorrijden draait om passie en over smaak en kleuren valt niet te redetwisten. Een puur rationele reden om deze of gene motorfiets te kopen, kunnen we je dus niet geven. Maar motorfietsen zijn meer dan dat. Als je het juiste model koopt, kun je ook een heel goede investering doen. Sommigen zijn nu al te duur om nog een goede zaak te doen. Maar andere hebben een groot klassiek potentieel. We sommen 10 modellen op waarin nu investeren, een goed idee is.

Het is geen geheim dat je geld op een spaarboekje zetten nog minder zin heeft dan vroeger. En voor wie weinig extra geld heeft, zijn lucratieve beleggingen geen eenvoudige zaak. Maar ook wie goed bij kas zit, ziet graag zijn of haar geld groeien. Vastgoed is moeilijk. Maar de aankoop van old- en youngtimers levert de voorbije jaren verrassend veel geld op. Wie de juiste motor (of auto) kan kiezen, verdient op korte of middellange termijn veel meer dan er ooit op een spaarboekje te rapen valt. Echt klassiekers zoals een Norton Commando, Honda CB 750, Kawasaki Z900, Triumph Bonneville, Ducati 900 SS,… zijn ondertussen duur geworden. Maar ook die motoren stijgen nog in waarde. De kunst zit er in motoren te kopen die nu nog betaalbaar zijn, maar als youngtimer het potentieel hebben om uit te groeien tot echte klassiekers.
Groot voordeel: er worden er geen meer van bij gemaakt. En alles wordt op termijn geld waard. Je moet er alleen voor zorgen dat er geen vijf generaties passeren eer het zover is. In het lijstje hieronder overlopen we de motoren waarvan MotorNieuws denkt dat ze klassiek potentieel hebben en momenteel (nog) niet al te duur zijn. De lijst is niet volledig, noch zaligmakend. Maar als we er eentje van deze 10 op de kop kunnen tikken, zullen we niet wachten.

De originele Blade is een uitstekende investering

1. Honda CBR 900RR Fireblade 1992

Net als de CB750 dat deed 23 jaar eerder, hertekende de CBR900RR het landschap van de sportmotoren. Ga voor een rood-wit-blauw exemplaar in originele toestand. Honda houdt de onderdelen slechts 20 jaar beschikbaar, dus alles wat je moet bijkopen kan moeilijk of duur worden. Of beide. Je vindt al Blades net onder de 3.000 euro, maar die zijn zelden in een staat die geen extra kosten vereisen. En dan koop je beter een goed exemplaar.
Let op voor: motoren met teveel kilometers, kuipwerk/tank gedeukt of bijgewerkt, slecht werkende toerentellers (moeilijk te herstellen op dit exemplaar), knikken in de werking van het balhoofd of blokken met veel mechanisch lawaai. Een goede Blade draait heel zacht en rijdt vlot. Let ook op de aanwezigheid van een binnenspatbord en nummerplaathouder.

Prijs voor een goed exemplaar: 5.000 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 7500 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 8800 euro.
Mag ook nog: CBR900RR Fireblade 1994 Tiger. Vrij zeldzaam en vanaf 3.000 euro.

De 851 is de stamvader van alle sportieve Ducati vierkleps twins die geschiedenis schreven.

2. Ducati 851

Nu Ducati zijn laatste Panigale gebouwd heeft, is het tijdperk van de vierkleps twins uit Bologna voorbij. Tenminste: als het om sportmotoren gaat. De motor die alles in gang zette in 1988, was de 851. Ducati bouwde hem vier jaar lang en in zijn laatste jaar, 1992 werd de 851 Strada samen met de 888 opvolger verkocht. Ducati bouwde verschillende versies, waaronder o.a. ook 'S' en een monoposto versie. De originele driekleurige versie uit 1988 had Marvic wielen, Brembo remmen en Marzocchi ophanging.

De originele 851 had ook een 16-duims voorwiel, maar dat werd na een jaar al afgevoerd wegens te weinig stabiel. Naar goede Ducati-traditie (of beter gezegd als eerste kenmerk van de traditie die zou volgen) bouwde Ducati ook speciale 'S' en 'SP' versies met hoogwaardiger materialen. Maar soms hadden ze in de fabriek in Bologna al eens wat stukken op overschot, dus het was - en is - niet onmogelijk dat je en standaard 851 koopt met een betere ophanging of carbon onderdelen. Om maar te zeggen: als je er eentje vindt met afwijkende specificaties: het hoeft geen ombouw te zijn, de fabriek deed als eens rare dingen in die dagen. Tijdens het laatste jaar was er van de standaard Strada in beperkte oplage ook een mooie monoposto versie verkrijgbaar.

Prijs voor een goed exemplaar: 6000 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 8000 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 12.000 euro.
Mag ook nog: Ducati 888 niet de eerstgeborene, maar wel een heerlijk mooie motor ook.

Nu al een klassieker

3.BMW R90/6 1974

BMW bouwde de R90/6 van 1974 tot 1976 en het was de eerste BMW met een cilinderinhoud van meer dan 750 cc; de R75/5 die in 1971 op de markt kwam was tot dan de zwaarste BMW. Maar met de groeiende invloed van de Amerikaanse markt en de daaraan verbonden vraag naar zwaardere motoren, kwam BMW in 1974 dus met de R90/6 op de proppen. Een motor die een houterig aanvoelende schrijfrem vooraan had, maar dat was toch beter dan de trommelremmen op de vorige modellen. Een andere belangrijke primeur voor de R90 was dat het de eerste BMW was zonder kickstarter. Het was ook veruit de snelste (vlotjes 190 km per uur) en het was de eerste BMW die ten volle als sportmotor beschouwd werd. Toen de productie in 1976 stopte, had BMW er al 21.000 van verkocht. Een klassieker in vele opzichten dus.

Prijs voor een goed exemplaar: 5.800 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 8.000 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 11.500 euro.
Mag ook nog: R75/5

De Katana 1100 was revolutionair

4. Suzuki GSX1100 Katana

Voor het eerst opgedoken in ’80 en nog steeds een motor die tot de verbeelding spreekt. Het design was ronduit revolutionair voor die dagen, het blok was een lucht-olie gekoelde vierpitter. Ring a bell?
De Katana kwam er in diverse uitvoeringen, maar de 1100 blijft toch de meest tot de verbeelding sprekende. Eén van de eerste eigenaars van een Katana in België was toenmalig wereldkampioen 125 cc Eric Geboers. Fabriekspiloot bij Suzuki en toen de historische Trofee der Naties in ’81 in Lommel verreden werd, kwam The Kid met de Katana naar het circuit. Wie hem toen zag, herinnert zich dat er enkel een grijze lijn te zien was toen Geboers passeerde. De Katana’s waren snel. Geboers ook.
Suzuki bouwde in dezelfde stijl en met dezelfde naam ook nog 550, 650 en 750 versies. Ook daar valt iets voor te zeggen, maar het origineel blijft de beste investering. Voor wie het interesseert; de Katana naam betekent samurai-zwaard en wordt in het Japans met één teken volledig geschreven. ?
Let op voor: de blokken waren oerdgelijk, er is weinig bekend over problemen met de Suzuki vierpitters. Wel oppassen voor een vaak lekkende voorvork, goede werking van de tellerpartij, slippende koppeling, kuip- of tankschade.

Prijs voor een goed exemplaar: 5.000 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 7500 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 8800 euro.
Mag ook nog: Andere Katana varianten uit dezelfde periode. Let op: Suzuki gebruikte later te pas en te onpas de Katana naam; zelfs voor 50 cc’s.

De originele Speed Triple. Onschatbaar goed en nu nog betaalbaar

5. Triumph Speed Triple 1994

Verrassend. Intimiterend. Fantastisch blok. Het zijn maar een paar beschrijvingen die je in ’94 aan de Speed Triple kon geven. Anno 2016 voel je dat er eigenlijk wel iets meer uit de driepitter mocht stromen, maar het rijden met de imposante Brit blijft een belevenis. Met de revival van de café racers en streetfighters riskeer je een omgebouwd exemplaar te vinden, maar eigenlijk is er niks mooier of beter dan het origineel. De vloeistofgekoelde 885 cc driecilinder T309 was de enige versie met carburatoren. Vanaf 1996 kwam Triumph met de injectie gevoede T509. De originele versie is echter degene die je moet hebben. Als is het maar voor die knoert van een koplamp.
Let op voor: De blokken waren betrouwbaar al moest je hier en daar uitkijken met de versnellingsbak en de koppakking. De gaskabel zorgde soms voor problemen en de Speed Triples waren extra gevoelig aan een juiste bandendruk. Kies in elk geval voor moderne banden als je nog met de motor wilt rijden. Wil je hem als belegging onder een doek stallen…dan mis je iets. Ook al koop je deze motor als belegging, rijd er toch maar af en toe mee. De T309 is uniek.

Prijs voor een goed exemplaar: 3.200 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 4.800 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 7.200 euro.
Mag ook nog: Sorry, er is geen alternatief voor de ’94 Speed Triple

De CB1100RD is nog net betaalbaar en blijft stijgen

6. Honda CB1100RD 1983

Volgens velen niet de mooiste Honda ooit, volgens anderen wel. In elk geval één van de meest exclusieve motoren die Honda ooit bouwde en het toppunt van wat de éénliter CB-reeks ooit betekende. Daarin tellen we ook de 900 Bol d’Or mee en de standaard CB1100. Er werden slechts 1000 exemplaren gebouwd in ’81, 1500 in ’82 en ’83. Honda won alles wat er te wonnen was met de CB1100R en besloot toen dat het zijn gelijk bewezen had. De ’81 is meest waard, gevolgd door de ’83 (die het toppunt van ontwikkeling was en mooiere Candy kleuren kreeg). Eigenlijk was de CB 1100 R de voorloper van de exclusieve race-gerichte motoren zoals de RC30 en RC45 en hij was in die dagen net zo goed of nog beter als je hem met zijn concurrenten vergelijkt.
De ’81 RB is eigenlijk al te duur om nog in aanmerking te komen voor deze lijst, dus we kijken naar het 1983 model, de CB1100RD.

Prijs voor een goed exemplaar: 8.000 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 10.000 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 15.000 euro.
Mag ook nog: Honda VF1000R. Lager in aankoopprijs. Degelijk model vanaf 5.000 euro. Potentieel om binnen de 10 jaar te verdubbelen.

De ultieme adventure motor

Of liever een blauwe?

7. Yamaha XTZ 600 Ténéré

Dit is een echte off road klassieker, met een groter potentieel om daadwerkelijk mee op avontuur te gaan dan gelijk welke andere motor. Eenvoudig in concept, mooi in uitvoering en met een grote geschiedenis. De motor was gebaseerd op de XT 600 Ténéré en de eerste modellen wagen amper 163 kg. Yamaha deed daar voor de later modellen nog 10 kg af. Nu nog staan de 600 cc Ténéré’s garant voor heel wat all road plezier. Je rijdt er zo mee naar Dakar en dat was ook het imago dat de motoren zo populair maakte. Al reed lang niet iedereen ermee naar Afrika. Yamaha gooide er heel wat van zijn Dakar en motorcross ervaring in, zo hebben de motoren de historische Yamaha Monocross achterophanging en de blauwe versies verwijzen overduidelijk naar de Gauloise gesteunde Dakar motoren van Yamaha Moto France. Ja, zo eentje waarmee André Malherbe in ’88 de fatale val maakte. Een mooi exemplaar doet de hoofden nog steeds draaien. Later kwamen er ook modellen met lage spatborden en dubbele koplampen, met een grotere focus op weggebruik. Wij hebben het over de modellen tussen 1984 en 1988 met de hoge spatborden, enkele koplamp en de typische Yamaha off road kleuren van toen: blauw met wit of geel; wit met rood. De monocilinders waren onverwoestbaar en er zijn geen typische problemen voor de XT bekend. Let op de compressie, de staat van de lagers, de vorm van voetsteunenen, rem-en schakelpedaal en hendels op het stuur. En ook van het stuur zelf. Beschadiging van de tank kan een dure grap zijn om te herstellen. De prijzen voor goede modellen swingen nu soms al de pan uit, maar er zijn nog net goede motoren te vinden voor een aanvaardbare prijs.

Prijs voor een goed exemplaar: 3.800 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 5.400 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 8.000 euro.
Mag ook nog: Een Honda XR400. Rond de 2.500 euro voor een goed exemplaar. Groter off road plezier, beperkter in gebruik.

Te vaak over het hoofd gezien

8. Kawasaki ZXR 750R

Met het design met de ‘stofzuigerslangen’ die extra lucht naar de inlaatbox leidden, maakte Kawasaki het verschil. De exclusieve R versie van de ZXR had 121 pk en in 1993 reed Scott Russel ermee naar de wereldtitel bij de Superbikes in 1993.
De Kawa was misschien niet de snelste motor van zijn generatie, maar in elk geval één van de mooiste 750 cc sportmotoren ooit. Kawa bouwde de ZXR 750 van 1989 tot 1996 en gebruikte het blok van de GPX 750 als basis. Bovendien is de motor één van de uithangborden van een klasse die jammer genoeg compleet verloren is gegaan. De racegerichte R-versie is degene met de hoogste potentiële waarde. Hij is nog net iets betaalbaarder dan het GSX-R 750 icoon, maar kwalitatief evenwaardig. En mooier.

Prijs voor een goed exemplaar: 6.000 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 7500 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 8800 euro.
Mag ook nog ZXR 750. Maar dan in heel goede staat en tegen een lage prijs. 2.500 euro bijvoorbeeld.

18 jaar en eeuwig jong.

9. Yamaha YZF-R1 1998

Ook Yamaha plaatste mijlpalen bij de sportmotoren. Eén van de grootste kwam er met de lancering van de YZF-R1 in 1998. Na de persvoorstelling in Cartagena liep het letterlijk storm voor de R1, andere constructeurs moesten jaren bijbenen eer ze konden concurreren. De R1 was revolutionair en heeft een knap design dat anno 2016 nog niet verouderd lijkt.
Let op voor: De blokken kunnen heel wat kilometers aan, maar let toch op voor kilometertellers die meer dan 70.000 km aangeven. Alles boven de 50.000 beperkt de waarde. Slippende koppelingen zijn een heikel punt, knikken in we werking van de lagers van het balhoofd en een te los zittende nokkenasketting. De R1 blokken hadden ondanks hun revolutionair karakter, weinig of geen kinderziektes. Originele ruiten, knipperlichten en uitlaten zijn een must.

Prijs voor een goed exemplaar: 3.900 euro
Onze voorspelling op 5 jaar 6500 euro.
Onze voorspelling op 10 jaar: 8000 euro.
Mag ook nog: geen alternatief hier. Tenzij de nieuwe R1 SP, een motor die eigenlijk nog meer waard is dan het exclusieve Prijskaartje al laat vermoeden.
Uit dezelfde periode: Honda’s SP1.

Een tweetakt uit de gloriedagen

Een vleugje Freddie Spencer

Of de meest iconische?

10. Een tweetakt sportmotor

En dan hebben we het over Yamaha’s RD-LC 500, Honda’s NSR 400 of zelfs Suzuki’s RG 400. Andere tweetakten spreken minder tot de verbeelding of zijn echte klassiekers geworden. De tweetakten zijn buitenbeentjes én zeldzaam. De kans dat je een RD-LC, NSR of RG aan een goede prijs vindt is klein, maar ze bestaat. De Yam zal in de buurt van de 10.000 euro gaan voor een goed exempaar, de NSR zit daar net onder en de Suzuki nog iets lager. Let op kilometeraantallen, compressie, lekkende blokken, versleten lagers en meer van de fraais. De meeste tweetakten werden bereden alsof ze kapot moesten. Dat lukte niet, maar slechts weinig modellen draaien nog zoals het hoort. Carburatie afstellingen zijn zeer gevoelig en niet gemakkelijk te corrigeren als het écht fout zit.

Alternatief: een Aprilia RS 250 of Suzuki Walter Wolfe in goede staat.

Tot slot nog dit...

Andere motoren zijn nu al fel in waarde gestegen ten opzichte van 10 jaar geleden. Dus eigenlijk is het voor een aantal motoren nu al te laat om ze goedkoop te vinden. Maar ze zullen desondanks nog steeds stijgen in waarde. Voor wie een ruimer budget heeft, zijn de volgende motoren aan te raden:
Honda CB750, Norton Commando, Triumph Bonneville, Honda RC30 of RC45, Yamaha XT500, Yamaha R7, Yamaha OW01, Suzuki GSX-R750, Ducati 900 SS 1974 model , BMW R80GS, Kawasaki Z900 en nog eigenlijk nog een lijst langer dan die van de veroveringen van Barry Sheene… (of was dat Charlie Sheen?)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...