10 minuten met BMW Designbaas Edgar Heinrich: Je moet een motorfiets begrijpen.

door Thierry Sarasyn 10 december 2018

Sinds juli 2012 staat Edgar Heinrich aan het hoofd van de designafdeling bij BMW Motorrad. Met heel wat nieuwe BMW modellen op komst en motorfietsen die sneller dan ooit evolueren, leek het een goed idee om met de Duitser aan tafel te gaan zitten. Altijd al willen weten waarom een GS een asymetrische kop heeft en nieuwsgierig naar hoe goed die nieuwe S1000RR zal zijn? Wij hebben antwoorden!

Het grootste accessoire

Edgar Heinrich is een gedreven man. In het verleden maakte hij al vaker duidelijk dat voor hem motorrijden om veel meer gaat dan een vorm van mobiliteit. Het is een levenswijze. En dus rijdt hij zelf ook. Zijn passie brengt hij over in zijn werk en hij vindt motorfietsen "het grootste accessoire dat je kan dragen." Daarmee bedoelt hij dat de keuze van een bepaald type motorfiets heel veel zegt over zijn eigenaar. Zelf heeft hij een collectie van 16 motoren die hij grotendeels zelf restaureerde. Had deze man niet aan het hoofd gezeten van de BMW design afdeling, dan waren we nog altijd graag een pint of twee gaan pakken met hem. Nu werd het een kop straffe koffie en een interview. Ook niet slecht.

Nieuw maar herkenbaar. Hoe doe je dat?

MotorNieuws: Hoe pak je het als designer aan om motoren als de GS steeds te vernieuwen, maar toch herkenbaar te houden? Bij de auto's slaagt enkel Porsche daar met de 911 in. Riskeer je niet vast te roesten in een patroon?
Edgar Heinrich: Goeie vraag! Het is precies wat je zegt. De eerste GS (de R80 G/S, T.S.) kwam er gewoon. Het was een idee dat van een blanco blad werd uitgewerkt. En de motor was uitstekend. Maar tijdens zijn evolutie werd hij krachtiger. En sneller. Dus kwam het chassis onder grotere druk te staan. Dat waren nieuwe problemen. En we moesten op zoek naar iets om downforce te krijgen. En dus kwam de zogenaamde eendenbek. Die had twee technische redenen: hij bracht neerwaartse druk wat voor meer stabiliteit zorgde en er kwam een betere luchtstroom richting oliekoeler. Dit design was gestuurd door technische eigenschappen. Dat geldt ook voor de asymmetrische voorkant. En na verloop van tijd werden die technische gestuurde designonderdelen zeer herkenbaar en zelfs iconisch. Het onderscheidt ons van de concurrentie en het wordt overgedragen naar de volgende modellen. De eendenbek in zijaanzicht, de asymmetrische kop in vooraanzicht; je herkent een GS meteen en we zijn trots dat deze stijlkenmerken ook een technisch nut hebben.

MotorNieuws: Motoren ontwikkelen zich in een razend tempo. Elektronica wordt een steeds belangrijker onderdeel. In welke mate wordt BMW-design door techniek gestuurd?
Heinrich: Je kunt die twee niet meer van elkaar gescheiden houden. Design en technologische functies gaan van dag één van het ontwerp hand in hand. De tijden waarin een chassis kon ontwikkeld worden waarna er een design aan de motor werd gegeven, zijn voorbij. Je ben als designer van bij het begin bij een project betrokken. De kunst is om alles goed te integreren. Motoren zijn zo compact, dat je niet langer links en rechts iets kunt wegstoppen. Alle ruimte moet optimaal gebruik worden. Design is één van de factoren die gewoon in het pakket zit samen met het chassis, de motor en alle andere kernonderdelen.

De typische eendebek en de asymetrische snuit hebben ook een functioneel doel.

BMW Goes Mad.

MotorNieuws: Terugblikkend op een lange loopbaan: op welk ontwerp ben je het meest trots? Of waar heb je het meeste plezier aan beleefd?
Heinrich: Als het over het proces van het ontwerpen gaat, denk ik aan race en sportmotoren. Zoals de HP2, die moesten we letterlijk na onze uren en in het weekend bouwen. Deze projecten die buiten het standaard gedeelte vallen vind ik altijd leuk. Er kruipt heel veel werk en tijd in, maar het is gewoon schitterend om te doen. Het gebeurt alleen niet vaak (lacht).

. Dat was de eerste keer dat Britse magazines schreven "BMW goes mad". Dat vonden we super, want in die dagen werden we vaak bekeken als een beetje een oubollig en niet zo cool bedrijf


Als je me vraagt één favoriet te kiezen, is dat erg moeilijk. Er zijn teveel goede BMW’s. Maar als ik er toch een paar mag noemen, kies ik voor een paar motoren die geholpen hebben om de visie van het bedrijf mee te veranderen. De R1100S bijvoorbeeld en ook de K1200R. Die laatste was erg belangrijk. Dat was de eerste keer dat Britse magazines schreven "BMW goes mad". Dat vonden we super, want in die dagen werden we vaak bekeken als een beetje een oubollig en niet zo cool bedrijf. Dit zijn motoren die BMW op de emotionele landkaart gezet hebben.

De Britten vonden dat BMW hiermee volledig uit de bol ging.

Je moet motorfietsen begrijpen

MotorNieuws: Als je naar een motorrijder kijkt, kun je stellen dat een goed rijder, techniek, fysieke kracht, ervaring, … nodig heeft. Hoe zou je een goede motordesigner beschrijven?
Heinrich: (snel) Een motordesigner moet motorfietsen begrijpen.

MotorNieuws: Dus het moet een motorrijder zijn?
Heinrich: Ja, je moet zelf rijden. En je moet een grondig begrip hebben van hoe alles werkt op een motor. Ik maak daar grappen over met mijn collega's van de auto afdeling. Ze hebben een pakket en ze bedekken dat gewoon met een grote plaat. Simpel. Op een motorfiets zijn alle functies goed zichtbaar. Je ziet het blok, de carters, de ophanging, de cardan...alles is gewoon zichtbaar. En dus moet het niet alleen functioneel maar ook mooi zijn. Het is heel emotioneel, je kunt de onderdelen niet in een tuperware omhulsel stoppen. Niemand zou dat aanvaarden. Het moet functioneel, maar ook mooi zijn. Dingen draaien, scharnieren, bewegen… op een motor zie je de veerweg, de snelheid, de kracht. Het is als een atleet waar je elke spier op ziet liggen.

Ik maak grappen met mijn collega's van de auto afdeling. Ze hebben een pakket en ze bedekken dat gewoon met een grote plaat. Simpel.



MotorNieuws: Tot slot: waar rijdt u zelf het liefst mee?
Heinrich: (lacht) Alles waar noppen op zitten, draagt mijn voorkeur weg. Ik ga wel eens op een race omloop, maar dat is niet echt mijn specialiteit. Dat gezegd zijnde: zelfs ik ben snel op de nieuwe S1000RR. Die is zo gemakkelijk om hard mee te gaan. Verbazend. En als je dan weer op het vorige model stapt, lijkt dat plots verouderd. Het is nog steeds een goede motor. Maar die nieuwe ... die is gewoon zo verbazend gemakkelijk om hard mee te gaan. En let op, ik ben helemaal geen racer hé.

Dat is misschien net een heel belangrijk punt. De meeste sportieve rijders zijn geen racers. Enkel motoren bouwen voor racers, zou het concept erg eng maken. We kijken er naar uit om met de S1000RR aan de slag te gaan.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...