Waanzin: 2019 Ducati Panigale V4 R haalt 221 pk voor 193 kg. En er is meer...

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

Ducati is niet te beroerd om nu al te stellen dat ze met de nieuwe Panigale V4 R aanspraak maken op de titel van ‘Mooiste Motor van EICMA 2018’. De volgende dagen moeten uitmaken of dat een redelijke verwachting is, maar ondertussen kunnen we ons al vergapen aan het toppunt van Panigale V4. Waanzinnig sterk. Belachelijk licht.

Domenicale himself kwam de V4 R tonen.

Straatlegale WSBK

De Panigale V4 R krijgt bijna vanzelfsprekend een eigen motor- en ophangingstuning, maar de nieuwigheden gaan verder dan dat. Het kuipwerk is aangepast op basis van ergonomische en aerodynamische gegevens van het Ducati Corse MotoGP team, inclusief de Aerofoil winglets aan de zijkanten van de kuip. Dit is niet meer maar ook niet minder dan een straatlegale WSBK motorfiets.

Duizelingwekkende cijfers

Dat wil zeggen dat het 1103 Desmosedici Stradale blok vervangen is door een 998 cc Stradale R-exemplaar, met als voornaamste kenmerken de uiterst lichte bewegende delen binnenin waardoor het blok ruim 2 kg lichter is dan de V4 S. Mede daardoor is het rijklaar gewicht 193 kg. En dat voor, hou u vast, 221 pk. Flirten met de 200 pk grens is voor mietjes, moeten ze daar in Bologna gedacht hebben. Daarvoor klimt de 998 cc wel 2.250 tpm verder dan de 1103 cc motor, met een piek bij 15.250 tpm.


En dat is nog niet alles, wie zich uitstluitend op het circuit wil gaan amuseren, kan opteren voor een Akrapovic-lijn die het vermogen naar, u leest het alweer goed, 234 pk brengt. Dit is dus zonder meer de krachtigste Ducati productiemotor ooit gebouwd.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...