Voorstel om maximumsnelheid naar 130 km/u te brengen. Maar wie ligt dwars?

door Thierry Sarasyn 8 januari 2018

Ruim 30 procent van de weggebruikers rijdt te snel, zo blijkt uit onderzoek. In onze buurlanden mag je 130 km per uur op de snelwegen en in Walloniƫ 90 km per uur op de gewestwegen. Zou het niet kunnen dat als meer dan 30 procent van de weggebruikers de regels aan zijn laars lapt, de regels gewoon te streng zijn?

Oude regels, nieuwe wetten

Federaal Minister van Mobiliteit Bellot (MR) wil de snelheid op de snelwegen optrekken tot 130 km per uur zoals in Nederland en Frankrijk het geval is (in Duitsland is er geen snelheidslimiet). Het recente onderzoek bij 6.200 weggebruikers waaruit blijkt dat ruim 30 procent van de weggebruikers toegeeft wel eens meer dan 120 km per uur op de snelweg te rijden en een andere 30 procent hetzelfde zegt over zijn of haar snelheid op de gewestwegen, lijkt de mening van Bellot te ondersteunen.

Toen en nu werd de maximumsnelheid niet enkel gedicteerd door veiligheid, maar ook door politieke agenda's.


De snelheidsbeperking op de snelweg dateert van de jaren zeventig, toen een hoog aantal verkeersongevallen de overheid noopte om een maximumsnelheid van 120 km per uur in te stellen. De komst van de oliecrisis in 1973 speelde echter net zo goed een rol. Toen en nu werd de maximumsnelheid niet enkel gedicteerd door veiligheid, maar ook door politieke agenda's.
Dik vier decennia later zitten we nog met dezelfde maximumsnelheid, alhoewel het voor iedereen duidelijk is dat je met een CB750 in 1973 meer verbruikte en meer risico liep dan met gelijk welke moderne motorfiets anno 2018. Toch ondersteunen en versterken nieuwe wetten de oude regels.

In de sixties en seventies was 120 best snel

Dwarsligger

Je zou dus verwachten dat het idee van Bellot binnenkort tot een verhoging van de maximumsnelheid zou leiden. Niet is minder waar. Zelfs al verhoogt de federale minister de maximumsnelheid naar 130 km per uur, de bevoegdheid om dit ook toe te passen ligt bij de gewesten. En daar ligt op Vlaams niveau Minister van Mobiliteit Ben Weyts dwars. Hij ziet een optrekking van de maximumsnelheid niet zitten. Het verhogen van het aantal zones met trajectcontroles om de snelheid te controleren, vindt het Vlaams Gewest dan weer wel een goed idee.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...