Voor de fans: Yamaha TY-E maakt elektro hip.

door Thierry Sarasyn 9 april 2018

Dit is nog geen spek voor jouw bek, want de Yamaha TY-E is voorlopig nog een fabrieksmotor waarmee het merk met de gekruiste stemvorken zal deelnemen aan de World E-Trial cup. Maar de kans dat hier meer uit voortkomt, is niet onbestaande.


Voor trialrijden heb je niet veel ruimte nodig. De grootste vijand van trial is die van alle off road sporten: lawaai en milieuhinder. Alhoewel we nog eens een serieuze boom willen opzetten over het al dan niet milieuvriendelijk zijn van elektromotoren, valt het niet te ontkennen dat die dingen stil zijn. Enter de TY-E. Yamaha is nooit vies geweest van het betere innovatieve werk (denk recent maar aan de Niken) en ook hier verrassen ze in positieve zin mee.

Met een superperformante batterij, een krachtig blok, een monococque frame en een mechanische koppeling die grote precisie toelaat bij het trialrijden, is de TY-E zowat de leukste elektrische motorfiets die we recent en minder recent gezien hebben. Als het waar is dat trialrijden de basis van alle motorcontrole vormt en dit ding kan gebruikt worden zonder dat er ook maar één groene jongen door gestoord wordt, dan mag Yamaha zich haasten met dit in productie te brengen.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...