Triumph verrast: 2019 Speed Twin mixt klassiek met modern

door Thierry Sarasyn 4 december 2018

Goed nieuws uit Hinckley. Triumph toonde zopas zijn 2019 Speed Twin. Een potente rakker met een klassieke stijl, maar moderne inborst en een laag gewicht. Deze mix moet zowat het laatste hiaat opvullen in de klassieke line up van Triumph.

Triumph presenteerde de Speed Twin zopas in Parijs als een alternatief op de potige Thruxton R, met vergelijkbaar koppel en kracht, maar in een toegankelijker pakket. In de schaduw van de Eifeltoren zagen we dat de Speed Twin inderdaad door zijn klassieke stijl zeer ergonomisch gebouwd is. Een vrij rechte zithouding in met een traditionele driehoek tussen handen, voeten en zitvlak, maar met veel meer pit dat de Street Twin. De Speed Twin moet gebruikers van een Speed Twin 900 meer pit, vermogen en potentieel bieden, zonder in de iets extremere Thruxton stijl te vervallen.

Sterker, lichter

De motor biedt daarbij een vermogen van 97 pk, koppel van 112 Nm met een gewicht van 196 kg. Dat is maar liefst 10 kg lichter en dat laag gewicht dankt de Speed Twin aan een blok dat veel lichtere onderdelen kreeg. Niet alleen aan het omhulsel, maar ook aan bewegende delen zoals de koppeling. Het wieggedeelte van het frame werd in aluminium uitgevoerd, er zijn lichtere wielen en overal waar kon werkten de jongens uit Hinckley aan het gewicht.

Waardige erfgenaam

Wie zijn geschiedenis een beetje kent, weet dat de originele Speed Twin uit 1937 een revolutie ontketende. Het was de eerste sportieve twin die gericht was op een breed publiek, de motor die motorrijden méér maakte dan een manier van transporteren. Een dergelijke revolutie moet je van de nieuwe Speed Twin niet verwachten, dat is trouwens anno 2019 niet meer mogelijk. Maar dit is wel een motorfiets die voor Triumph het plaatje compleet maakt. Een belangrijke extra troef in de klassieke range en een motorfiets die ook getuigt van Triumphs visie.

Stukje mooier

Dit is geen neo-classic zoals er wel een paar zijn. Het is een motorfiets die helemaal gebouwd is in de visie van Triumph. Klassiek ogend, modern binnenin – met o.a. ook drie verschillende rij-modi, Brembo remmen, ABS,...- en met een zeer hoge graad van afwerking. Het geborsteld aluminium is geen plastic met alu-looks, het dasbhoard, de zijdeksels, de swingarm,... alles is tot in de puntjes afgewerkt. We zijn nu al benieuwd om uit te vissen hoe de Speed Twin rijdt. Maar in elk geval valt er visueel en qua technische informatie niks af te dingen op Triumphs nieuwste. Motorrijden wordt in 2019 weer een stukje mooier.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...