Tips voor een lager brandstofverbruik.

door motornieuws 10 januari 2019

Het leven is duur en de benzineprijs belachelijk hoog. Wil je besparen zonder inbreuk te doen op je hobby’s? Dat kan! Hieronder enkele tips voor een lager brandstofverbruik. Benieuwd of je deze al toepast?

1. Beperk het opwarmen van de motor.

Vroeger was het inderdaad een onmisbaar ritueel eerst de motor op te warmen voor vertrek. Anno 2019 hoeft dit niet persé meer te gebeuren. Toch doe je er goed aan in lagere toeren te rijden tot je thermostaat aangeeft dat de motor warm is. Geen indicatie op je motor? Rijd dan ongeveer een vijftal minuten in cruise-modus, nadien mag je tot de begrenzer. Houd er wel rekening mee dat die begrenzer ook niet bevorderlijk is voor het brandstofverbruik.

2. Check de bandenspanning.

De verkeerde bandenspanning heeft gevolgen op verschillende vlakken, zoals de slijtage van je band en een hoger risico op slippen en verkeersongevallen. Maar ook je brandstofverbruik gaat de lucht in als je rijdt met een platte band. Je motor moet meer werken om hetzelfde niveau te bereiken. En meer werken betekent meer verbruiken. Elke type band heeft een eigen voorschrift, Mister Google maakt je wegwijs in de bandenspanning-wereld.

3. Onderhoud.

Een nieuwe oliefilter, nette luchtfilter, verse bougies, goede afstelling van de kleppen,… Dit alles zorgt voor een goed draaiende motor. En zoals het meeste in een mensenleven: zit de basis goed, dan zit de rest ook goed. Een deftig en frequent onderhoud kan grote verschillen maken in het brandstofverbruik!

4. Souplesse.

Vermijd onnodige vertragingen en tracht zo stabiel en constant mogelijk te rijden. De stop-and-go rijders verbruiken aanzienlijk meer brandstof en bovendien is het veel plezanter als je een soepele rijstijl hanteert.

5. Beperk je snelheid.

Snel accelereren en hogere snelheden zorgen voor een hoger verbruik. Jammer, maar helaas. Tracht zo rustig mogelijk op te trekken en houd je aan de snelheidslimieten. Te snel rijden is niet enkel strafbaar, het zorgt ook voor het hoger brandstofverbruik. Twee vliegen in een klap!

6. Lege zadeltassen

Rommel in je omgeving is rommel in je hoofd. En in je portemonnee. Hoe meer gewicht je motor meesleurt, hoe meer ie verbruikt. Heb je zadeltassen op je motor? Haal er dan alles uit wat je niet direct nodig hebt. Nog beter, als de zadeltassen op zich niet direct nuttig zijn, haal ze dan van je motor. Enkele kilometers extra in de pocket.

7. Tank like a pro.

Tank je de motor in volle haast met helm en handschoenen nog aan? Veel kans dat je heel wat benzine morst. Dit zorgt niet enkel voor verlies, ook je carrosserie wordt er niet erg gelukkig van. Blijf bij de les en vermijd bijgevolg dat de tank overstroomt. Een beetje verlies heb je altijd? Niet nodig.

8. Denk aerodynamisch.

Aerodynamische weerstand heeft een groot effect op het brandstofverbruik en hoe meer weerstand, hoe groter het verbruik. Monteer bijvoorbeeld een windscherm, of demonteer bepaalde zaken die uitsteken. Zoals zadeltassen, maar ook andere accessoires kunnen boosdoeners zijn.

9. Cruise.

Zoals hierboven reeds vermeld, is het beter om constante snelheden aan te houden. Dit kan manueel, maar gezegend zijn degene met cruise-control. Staat die standaard op je motor? Gebruik deze op lange banen, zoals autosnelwegen of eindeloze autobanen.

10. Blijf op de weg.

Heb je de keuze tussen een offroad-stukje of de openbare weg te nemen? Verkies dan de openbare weg, het beperkt je brandstofverbruik. Offroad rijden verbruikt net iets meer.
Dat is natuurlijk de aard van het beestje. Wie zijn wij om je de les te spellen en het offroad-plezier te laten? Dit noemt prioriteiten stellen. Opnieuw, keuzes maken, zoals alles in het leven.


Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...