Punten waar je best op let bij de aankoop van een tweedehands motor:

door motornieuws 6 december 2018

Daar ga je dan, je hebt je motorrijbewijs behaald en wil graag een tweedehands motor kopen. Een goedkoper alternatief, maar er zijn enkele factoren waar je best rekening mee houdt. Je wil immers geen kat in een zak kopen. Deze tips kunnen je hierbij helpen:

Wees voorbereid

Daarbij bedoel ik niet dat je jaren van tevoren reeds alle technische aspecten van het motorblok vanbuiten blokt. Nee, arriveer op de plaats van afspraak met de nodige beschermende kledij. Het ziet er niet enkel professioneler uit, het zal ook zijn functie uitoefenen als er iets misloopt. Ga enkel testritten bij echte interesse, want moest er iets mislopen ben je maar half verzekerd, of niet. Bij dealers teken je een formulier voor aanvang, bij particulieren ligt dit net iets anders. Veiligheid boven alles.

Chill down

Elke motor is uniek, dus een beetje terughoudendheid kan heus geen kwaad. Check voor aanvang waar alle benodigdheden zitten. Niet dat de richtingaanwijzers zich opeens op een heel andere plek zouden bevinden, maar het rempedaal kan verrassend verder zitten dan je gewoon bent en de ene koppeling is veel stroever dan de andere. Onvoorziene situaties en paniekreacties wil je absoluut vermijden op een eerste rit. Wees voorzichtig op de weg, vermijd bruuske bewegingen en gebruik de remmen met de nodige souplesse.

Accelereer en rem een tiental keer

Het is waarschijnlijk verleidelijk om tijdens je testrit het kotje quasi voortdurend open te houden, maar zo krijg je geen optimale informatie van de motor. Beter is om herhaaldelijk op korte termijn eens stevig door te rijden. En voel. Wat doet de motor? Is de gasbediening niet te lang? Slipt de koppeling? Is de versnellingsbak zacht? Vind je de neutrale stand gemakkelijk? Werken de remmen goed? Hoe reageert de motor in lage toeren? Werkt de ABS? Enzovoort, enzovoort.

Insturen

Overtuigd van voorgaande aspecten? Dan is het tijd voor het grotere werk: test hoe de motor instuurt. Voelt deze instabiel aan? Erken dat er een verschil is in stabiliteit bij een racer en een shopper, maar probeer te analyseren hoe de motorfiets instuurt. Veringen, frame, rijwielgedeelte, probeer zoveel mogelijk onregelmatigheden te voelen. Altijd handig als je een vriend meeneemt die technisch ietwat onderbouwd is dus.

Luister goed

Door aandachtig te luisteren kan je preventief bepaalde zaken onder handen nemen en dat kan je besparen van onnodige kosten:

Schokdempers
Letterlijk afgeleid zijn deze bedoeld om de schokken van de weg te dempen. Hoor je ongewenste ratelende of piepende geluiden? Dan kunnen deze versleten zijn en doe je er goed aan om langs te gaan bij je garagist.

Wiellagers
De lagers die het wiel draaiende houden en dus ook erg zwaar belast worden, zijn een enorm belangrijk onderdeel van je wielbasis. Deze moeten dan ook tijdig vervangen worden. Hoor je een zingend, brommend en/of fluitend geluid? Dan kan het heel goed zijn dat de lagers aan vervanging toe zijn.

Remmen
Het geluid van ijzer op ijzer mogen we nooit of te nimmer horen. Versleten remblokken geven een intens piepend geluid en kunnen terwijl ook je remschijf naar de wip helpen. Op remblokken besparen we niet, integendeel, niets zo onverantwoord als met versleten remmen te rijden.

Uitlaat
Het idee dat een Formule 1 auto op komst is en er plots een 50cc’tje de hoek om draait, dit hilarisch effect krijg je als er een gat in je uitlaat zit. Corrosie en roest kunnen deze veroorzaken, neem dus een extra kijkje op die uitlaat.

Denk ergonomisch
Een goede zithouding op je motor zorgt ervoor dat je meer plezier beleeft op lange termijn. Denk dus even ergonomisch als je een testrit doet: zit het zadel goed? Is het stuur op goede hoogte? Zoniet, is deze aanpasbaar? Staan de voetsteunen goed volgens je lengte? Al deze factoren zorgen voor meer rijplezier, en laat ons dat de reden zijn waarom we motorrijden.

Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...