Primeurtest Honda GL 1800 Gold Wing Part 2: de 10 resterende vragen (en antwoorden)

door Thierry Sarasyn 20 januari 2018

De test van de Honda GL 1800 Gold Wing zit er op. Na de eerste indruk die we gisteren al brachten, bleven er nog enkele vragen onbeantwoord. Daar doen we bij deze iets aan. Alles wat je nog moet weten over de nieuwe Gold Wing vind je hieronder.

Dag twee en alle vragen beanwoord

Dag twee van de Gold Wing testride voerde ons van Fredericksburg naar Austin, beide in Texas. Gelukkig met iets warmer weer dan op dag 2, de temperatuur steeg zowaar tot 10 graden. Wat je met de windbescherming en verwarmde delen van de Gold Wing toelaat te cruisen alsof het 10 graden warmer is. De vragen die we gisteren na de eerste 350 km niet konden beantwoorden, lijsten we hieronder op, genoeg voor een zeer compleet beeld van de nieuwe Honda.

Beetje aan de koude kant hier in Texas.

1. Is dit een spreekwoordelijke boot?

Nee. De Gold Wing weegt dik 360 kg – afhankelijk van de uitvoering die je kiest – maar hij voelt helemaal niet zo aan. Mocht Honda gesteld hebben dat de GL 260 kg weegt, we hadden het ook geloofd. Hij stuurt onwaarschijnlijk licht en precies en is verrassend wendbaar. Kijk het is vrij eenvoudig. Wie een motor puur beoordeeld op vermogen en gewicht, zal het hiermee niet eens zijn. Maar dit is een luxueus uitgeruste 1800 tourmotor en hij stuurt als een motor die maar half zoveel cc’s heeft.

Sturen is een makkie op de Gold Wing

2. Hoe zit dat met het verbruik?

Niet altijd even makkelijk om miles per gallon om te rekenen naar km per liter, maar we kwamen op een verbruik in de buurt van 1 op 15 of 6,5 liter op 100 km. Bij gemengd gebruik op secundaire wegen. Zuinig? Voor een 1800 cc Flat Six wel.

Probleemloos afstandvreten.

3. Hoe is de afwerking?

Zeer hoogstaand. Met aandacht voor het kleinste detail. De zijkoffers vallen niet open, maar openen gedempt nadat je ze via een kleine knop ontsluit. Ergens moet er een Japanner zich daar een week of 3 het hoofd over gebroken hebben. Het is maar een klein voorbeeld, maar het illustreert perfect in welke mate er aandacht naar details gegaan is. De Gold Wing is af.

4. Zijn de remmen ok?

Meer dan dat. Zelfs de achterrem werkt goed. En de voorrem is krachtig maar doseerbaar. Het is even wennen aan de reactie van de voorrem, omdat met de double wishbone voorophanging de motor nauwelijks het traditioneel duikeffect heeft. De voorophanging is trouwens de parel aan de Gold Wing kroon. Je moet ermee gereden hebben om het te ervaren en geloven. Zou niet passen op een sportmotor, maar op de nieuwe GL hoort het echt thuis en het tilt de motor zelfs naar een hoger niveau.

Perfecte match met de voorophanging.

5. DCT of manueel?

Nooit gedacht dat we dit zouden zeggen, maar: DCT. Het rijden met de GL is zo ontspannen, dat de uiterst precieze en gemakkelijke Dual Clutch Transmission hier helemaal op thuis hoort. Begrijp em niet verkeerd, de manuele bak schakelt vlekkeloos. Maar de DCT is nog beter. Het is gewoon een ‘match’.

De DCT past als een handschoen op de Gold Wing

6. Is er niet te veel elektronica?

Neen. Vooral omdat ze logisch en gemakkelijk te bedienen is. De HSTC tractiecontrole is uitschakelbaar. De 4 rij-modi zijn met één druk op een knop te selecteren. En al de rest laat zich gemakkelijk en logisch bedienen. Het 7 inch kleuren TFT scherm is een pareltje. Zowel voor het afspelen van je muziek, de navigatie als voor andere info.

7. Is die vork werkelijk zo goed?

Ja. En dat plaatst jammer genoeg de Pro Link gemonteerde monoshock achteraan een beetje in de schaduw. Ook die werkt uitstekend. Elektronisch bediend op de duurdere versies, of manueel op de bagger. De vork is uniek, maar toch weer niet. De Telelever op de BMW K1600 heeft een vergelijkbaar ontwerp. Het gaat er telkens om dat de twee functies van de wielbesturing gescheiden worden. Bij een telescoopvork zitten die in één pakket. Sturen en veren. Hier verloop de veerwerking afzonderlijk van de stuurwerking.

8. Bridgestone of Dunlop?

Met een Gold Wing ga je niet op zoek naar het laatste beetje grip en beide merken die op de Honda standaard geleverd worden presteren qua feedback en stuureigenschappen goed. Met een voorkeur voor de Bridgestone omdat die in de koude omstandigheden de betere grip bood en hij nog iets lichter stuurt.

Lichte voorkeur voor de Bridgestones

9. Basic Bagger of Touring versie?

Zeer persoonlijke vraag. En omdat er toch een redelijk groot prijsverschil zit tussen de basisversie (25.699 euro ), de Touring (32.499 ) en de Luxe Touring (met DCT en Airbag voor 35.999 euro). Voorlopig lijkt er op dat de eerste kopers massaal voor de duurdere uitvoeringen gaan. En nee, je betaalt geen 7.000 euro meer voor alleen maar een topkoffer. Ook het niveau van de uitrusting verschilt, de manuele versie heeft een achteruit op de Touring en de achterveer is elektronisch instelbaar.

Rustig joggen kan ook met de Gold Wing

10. Is het nu Gold Wing of Goldwing?

Het is Gold Wing. Maar Honda doet wel zijn best om verwarring te zaaien. Op de motor staat het bijvoorbeeld in één woord geschreven. In de meest communicatie in twee. Op het eerste model stond het ooit als GoldWing. We vroegen het aan de Japanse ontwerper en die wist het eigenlijk zelf niet. Uiteindelijk kwamen we te weten dat het als logo vaak in één woord geschreven wordt, maar in gewone tekst als Gold Wing moet. Wie nog twijfelt mag ook gewoon GL 1800 zeggen.

Yep, 't is een Gold Wing

Reageren

Registreer of log in om te reageren...