door 1 januari 1970

De Ladd is bijzonder slank, gebruikt edele metalen en legeringen en heeft een verbluffend van concept.

Origineel concept, ranke bouw, edele metalen

Fred Krugger is terug. Nadat hij eerder dit jaar al de Tribute to Bernard Ansiau voorstelde, is hij nu op de Keulense beurs met de LADD. Een motor die in samenwerking met een Luikse juwelier tot stand kwam, met name in de ateliers Gangi & Sansen. Zoals gewoonlijk vertrok Krugger van een blanco blad. Hij haalde naar eigen zeggen voor 60 % zijn inspiratie bij de Dragsters uit de seventies, voor 20 % bij de Gassers (race wagens) uit de sixties en de overige 20% uit een ogenschijnlijk waanzinnig idee om een motor in de lengterichting doormidden te zagen. De motor valt op door zijn ranke bouw. Van bovenaf bekeken, is het alsof er twee delen aan elkaar gekleefd zijn, van opzij zie je gewoon één ranke en verfijnde motorfiets. Heel origineel en verrassend om naar te kijken.

Ladd is een oud dragster circuit in Alaska. Fred Krugger houdt ervan om namen van mythische omlopen aan zijn motoren te schenken.

Aandacht voor detail: er zijn drie reservoirs!

Zoals gewoonlijk had de Waalse motorbouwer enorm veel aandacht voor detail. Zo zijn er bijvoorbeeld drie reservoirs en is er een uitzonderlijk evenwicht in proporties en massa.
En er werden speciale materialen gebruikt dankzij een samenwerking met een juwelier. Olivier Gangi geeft meer uitleg: "We wilden een mooie motor bouwen met speciale materialen, maar zonder in extremen te vervallen of te raken aan de essentiële waarden van een motor. We hebben de lijnen van het zadel en van de tank omgeven door een zilveren naad van 1,1 kg 950/1000 zilver en onze eigen speciale legering 'Weirdium' (een zwart metaal gebaseerd op zilver).
De letters van het logo zijn behandeld met een potassium mengsel om mooi monochrome accenten te krijgen. Ook op sommige mechanische onderdelen zijn we tussengekomen, altijd met puur zilver. Dat is onder andere het geval op de nummering op de kroonplaat en de verwijzing naar de geboorteplaats van deze motor. We willen er hier de nadruk op leggen dat Luik heel veel artisanele kennis heeft.
Het spreekt bijna voor zich dat we ook op de contactsleutel gewerkt hebben, die kan niet anders dan heel kostbaar zijn. We hebben de motor in zijn geheel een zeer mechanische uitstraling gegeven, maar er zit veel edelmetaal in. Zelfs roze 18 KT goud. Allemaal heel uniek. Zoals elke Krugger motor, eigenlijk."

Derde titel?

Met deze motor brengt Krugger opnieuw een erg verrassend werkstuk. Niet alleen door het gebruik van edelmetalen, maar ook door het alweer originele en verrassende concept. Komt er een derde wereldtitel? We weten het binnen 8 dagen!


Technische gegevens:
Motor : S&S 103CI
Versnellingen: 6
Carburator: S&S
Ontsteking: Superstock
Remmen : Beringer "Inboard" voor en achter
Koppeling : Hydraulisch met Beringer cilinder
Zadel : Wildhog (Italie)
Drie benzinereservoirs (vooraan links en achteraan rechts en links. 11 liter in totaal)
Oliereservoir : Vooraan rechts (3 liter)
Batterij: Lithium

Met dank aan de usual suspects : Wildhog, Beringer, Thierry Dricot photography, Mecagen en my assistant Adrien Jowa


Foto's: ©Thierry Dricot

Wordt dit een derde wereldtitel voor Fred Krugger?

Bekijk de uitgebreide fotogalerij!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...