Oostenrijk wil maximumsnelheid optrekken naar 140 km per uur. En België?

door Thierry Sarasyn 6 augustus 2018

In een eengemaakt Europa is het de bedoeling om zoveel mogelijk uniformiteit de scheppen. De recente daling van de maximumsnelheid op Franse secundaire wegen van 90 naar 80 km per uur en de daling in Vlaanderen van 90 naar 70, tonen dat dit op het vlak van verkeersregels, een utopie is. Nu wil Oostenrijk de maximumsnelheid naar 140 km per uur optrekken. Sneller dan voorheen dus. Qué??

Tijdswinst?

Voor alle duidelijkheid: In Oostenrijk is, net zoals in de meeste Europese landen, de maximumsnelheid op 130 km per uur vastgesteld. Enkel België en een handvol andere lidstaten houden vast aan een snelheid die nog dateert van toen de wagens en motoren niet heel veel sneller dan 120 km per uur konden rijden.

De hogere snelheidslimiet moet automobilisten en motorrijders toelaten om tijd te winnen, zegt de Oostenrijkse minister van Transport Norbert Hofer van het rechtse FPÖ. Eerst is er een testfase op één van de belangrijkste stukken van het snelwegnet in Oostenrijk, dat tussen Wenen en Salzburg. Als die test na een jaar positief blijkt, wil men ook op andere snelwegen die nieuwe maximumsnelheid invoeren.

Federaal minister van mobiliteit François Bellot stelde vorig jaar al voor om in België de snelheid, zoals in onze buurlanden, op te trekken tot 130 km per uur, maar stootte op een njet van de Vlaamse regering met op kop Minister Weyts, die de snelheid op de gewestwegen van 90 naar 70 km per uur bracht.

Dit zijn de maximumsnelheden in de door Belgen meest bezochte Europese landen:

Frankrijk
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom op gewone wegen zonder fysieke middenberm: sinds 1 juli 80 km/u
• Buiten de bebouwde kom op wegen met een fysieke middenberm: 100 km/u en 100 km/u bij regen
• Autosnelweg: 130 km/u en 110 km/u bij regen

Nederland
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom op gewone wegen: 80 km/u (maar op veel plaatsen door borden beperkt tot 60 km/u)
• Buiten de bebouwde kom op autowegen: 100 km/u
• Autosnelweg: 130 km/u (maar op veel plaatsen door borden beperkt tot 100 of 120 km/u)

Duitsland
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom: 100 km/u
• Autosnelweg: geen vaststaande maximumsnelheid, maar wel een richtsnelheid (blauw bord) van 130 km/u. Op drukke plaatsen is de snelheid met een rood bord wel beperkt.

Luxemburg
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom: 90 km/u
• Autosnelweg: 130 km/u en 110 km/u bij regen

Spanje
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom op wegen zonder pechstrook: 90 km/u
• Buiten de bebouwde kom op wegen met pechstrook van 1,5 meter of breder: 100 km/u
• Autosnelweg en autoweg: 120 km/u

Italië
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom: 90 km/u
• Hoofdwegen buiten bebouwde kom (blauw bord): 110 km/u
• Autosnelweg (groen bord): 130 km/u

Zwitserland
• Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
• Buiten de bebouwde kom: 80 km/u
• Autoweg: 100 km/u
• Autosnelweg: 120 km/u

Reageren

Registreer of log in om te reageren...