Officieel: alle informatie en foto's van de 2019 BMW R1250GS

door Thierry Sarasyn 17 september 2018

De voorbije dagen kwam de geruchtenmolen omtrent de nieuwe BMWR1250GS stevig op gang. Welnu, het gissen is voorbij, want hier is de officiële informatie over de nieuwe GS, inclusief foto’s.

De standaard R1250GS

1254 cc en 136 pk

Het grote nieuws aan het blok is dat er nu een cilinderinhoud is van 1254 cc, goed voor 136 pk en 143 Nm én dat BMW gebruik maakt van de nieuwe ShiftCam Technology. Die techniek die voor het eerst in BMW productiemotoren gebruikt wordt, zorgt voor een variabele kleptiming en klepslag aan de inlaatzijde. De inlaat nokkenassen zijn ontworpen met het oog op asynchrone opening van de twee inlaatkleppen. Dit resulteert in een verbeterde gasstroom en een verbeterde verbranding. Verder wordt de nokkenas ook door een getande ketting (in plaats van een rolketting) aangedreven, er is een verbeterde olietoevoer, twin jet injectiekleppen en een andere uitlaat.

Meer longvolume en nieuwe technologie in de cilinders.

Optionele elektronica

Standaard heeft de GS twee rij-modi, ASC tractiecontrole en Hill Start Assist die je vlotter helpt vertrekken op hellingen.
Riding Modes Pro, biedt optioneel extra rij-modi en elektronica met, Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro, Hill Start Control Pro en Dynamic Brake Assistant DBC (ABS voor in de bochten). De GS onderscheidt zich van de RT (zie afzonderlijk artikel) door hier ook nog Dynamic Pro, Enduro Pro en Enduro aan toe te voegen.

Sterker over de ganse lijn.

Geconnecteerd

Aan de ophanging zien we de Electronic suspension Dynamic ESA "Next Generation" als optie verschijnen, een optie die ook voor de RT geldt. De GS krijgt ook standaard LED verlichting en de Connectivity feature is standaard. Daarin zit ook het 6,5 inch kleuren TFT scherm. (5,7 inch voor de RT). Het geheel werkt niet alleen via bluetooth, maar wordt ook ondersteund door de gratis beschikbare BMW Motorroad Connected App (android en IOS). BMW werkt ook samen met de motorfiets online community via Rever.

TFT scherm als kern van de connectiviteit.

Drie varianten

Het toegenomen vermogen van de R1250 GS is verspreid over het ganse vermogensbereik. BMW maakt zich ook sterk dat het blok nog soepeler draait (en de 1200 boxer was al bijzonder soepel). Met maar liefst 84 cc meer in de cilinders is de GS duidelijk sterker, maar, opvallend, ook vlotter geworden.

Er zijn drie varianten:

De Basisversie R1250GS in Blackstorm Metallic en Cosmic Blue Metallic (zwart en blauw dus)

De R1250GS Exclusive is een stoer ogende donker afgewerkte variant, met veel matzwarte tonen, zwarte wielen, goudkleurige remklauwen,…

De R1250GS HP tenslotte is de sportiefste van de drie met Light White/Racing Blue of Metallic Racing Red. Deze versie heeft meer off road capaciteiten met een verlengde voorwielbeschermer, draadspaakwielen, radiatorbescherming en een rally zadel in HP kleuren.

De Exclusive oogt stoerder

De R1250GS HP is de meest avontuurlijke

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt boxertwin
Cilinderinhoud 1254 cc
Maximaal vermogen: 136 pk bij 7750 opm.
Maximaal koppel: 143 Nm bij 6250 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: 37 mm telelever
Achterschokbreker: Monoshock via instelbare paralever
Remmen Voor: Dubbele, 305 mm remschijven met vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 276 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1510 mm
Rijklaar gewicht: 249 kg
Tankinhoud: 20 liter
0 tot 100 km per uur: 3,6 sec

Prijs:
België: nnb
Nederland: nnb

Reageren

Registreer of log in om te reageren...