door motornieuws 23 augustus 2017

Nog een oude brommer in je garage? Inschrijven kan heel belangrijk zijn.

Wie nog een oude (of recente) 50 cc in zijn garage staan heeft, kan die misschien maar beter inschrijven. Binnen vier maanden loopt de regularisatie periode af en kunnen bromfietsen die niet ingeschreven zijn, niet meer legaal op de openbare weg gebracht worden zonder een lange (en misschien dure) procedure. Heeft u nog plannen met die 50 cc? Schrijf hem dan in. Momenteel zou nog maar de helft van de bromfietsen in ons land ingeschreven zijn.

Sinds 11 december 2015 moeten alle bromfietsen in ons land ingeschreven zijn. Voor bromfietsen aangekocht voor 31 maart 2014 is er een- verlengde - regularisatieperiode voorzien die aanstaande december definitief afloopt. Volgens schattingen van FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, is van de 200.000 bromfietsen in ons land nog maar de helft ingeschreven. Zonder nummerplaat zal men tegen het einde van dit jaar niet meer mogen rijden.

Nog maar de helft ingeschreven

Bromfietsen (en ook drie- en vierwielers met een maximum snelheid van 45 kilometer per uur) moeten in ons land ingeschreven worden en van een nummerplaat voorzien zijn. De invoering van de nummerplaten dateert van 31 maart 2014 voor nieuwe bromfietsen en tweedehandsvoertuigen die na die datum aangekocht zijn. Voor bromfietsen aangekocht voor 31 maart 2014 (het ‘bestaande park’) ging de verplichting om in te schrijven in op 11 december 2015, met een overgangsperiode tot 10 december 2016.

Omdat in december vorig jaar nog lang niet alle bromfietsen en lichte vierwielers ingeschreven waren, heeft de overheid toen de overgangsperiode (‘regularisatieperiode’) verlengd tot 10 december 2017.
Maar naar nu - met nog vier maanden te gaan - blijkt is er nog steeds een groot aantal van de bromfietsen die voor 31 maart 2014 aangekocht zijn, niet ingeschreven. Volgens schattingen van FEBIAC is het bestaande park goed voor zo’n 200.000 voertuigen. In december noteerde de FOD mobiliteit en vervoer 71.690 geregulariseerde bromfietsen en lichte vierwielers. Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC, zegt dat op basis van gegevens waarover FEBIAC momenteel beschikt, er ruim 95.000 ingeschreven zijn. “We zitten op dit moment dus nog maar op de helft,” aldus Vancuyck.

Twee stappen

De regularisatie-procedure bestaat uit twee stappen. Wie een bromfiets of lichte vierwieler wil regulariseren moet die op basis van het gelijkvormigheidsattest (of een kopie ervan) laten registreren bij bpost. Men ontvangt dan een roze inschrijvingsformulier waarmee via de verzekeraar een nummerplaat aangevraagd kan worden. Die procedure heeft een éénmalige kost van 42 euro (de regularisatie, het doorsturen door bpost van de technische gegevens naar de DIV, de kentekenplaat en het kentekenbewijs).

Registratie verplicht als men nog op de openbare weg wil rijden.

In december 2016 was er echter sprake van 43.555 bromfietsen waarvoor alleen die eerste stap van de procedure is doorlopen. Die voertuigen zijn bij de DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen) wel geregistreerd (‘preregistratie’) maar nog niet ingeschreven. Stijn Vancuyck: “Wellicht zijn dit mensen die voor de zekerheid kiezen dat het voertuig later nog altijd kan ingeschreven worden, maar die nu nog niet de intentie hebben om ermee rond te rijden. En er dus ook geen verzekering en nummerplaat voor aanvragen.” Maar door alvast deze eerste stap te zetten, is men alvast zeker dat voor de bromfiets later op eenvoudige wijze nog een nummerplaat kan worden aangevraagd.

Te laat? Misschien lange en dure procedure

Vancuyck stipt aan dat als men nog over de originele boorddocumenten beschikt, de procedure snel kan gaan. Echter, een probleem voor bezitters van oudere bromfietsen is dat vaak de originele documenten (zoals het gelijkvormigheidsattest) niet meer voorhanden zijn of verloren zijn gegaan. In principe kunnen die opnieuw opgevraagd worden bij importeurs of fabrikanten. Een deel van hen (bijvoorbeeld de Belgische fabrikanten Flandria en Superia) heeft evenwel de activiteiten gestaakt. Bij de bestaande invoerders kan wel (tegen betaling) nog een kopie van het gelijkvormigheidsattest worden opgevraagd, maar door de vele vragen kunnen de wachttijden oplopen tot meerdere weken.
Wie een gelijkvormigheidsattest verloren heeft, moet een verklaring afleggen bij de politie om een attest van verlies te kunnen krijgen. Met dat attest kan men dan naar een bpost-kantoor gaan om de regularisatieprocedure op te starten. FEBIAC krijgt echter vaak opmerkingen van consumenten die hierbij moeilijkheden ondervinden en in een kantoor van bpost – onterecht – een weigering krijgen om het voertuig te registreren.

Voor oldtimer-bromfietsen (ouder dan 25 jaar) is er via de Belgische Federatie van Oude Voertuigen een procedure uitgewerkt waarbij bij het ontbreken van documenten de BFOV een bouwjaarattest afgeeft waarmee men naar een bpost-kantoor kan gaan. De BFOV vraagt daarvoor wel een bijdrage (25 euro voor leden, 35 euro voor ‘supporter’ en 45 euro voor niet-leden/supporters). Bromfietsen van voor 1974 die een topsnelheid van meer dan 45 kilometer per uur kunnen halen, moeten als motorfiets ingeschreven worden. Opgelet, in dat geval moet men ook over een geschikt motorrijbewijs beschikken (of een rijbewijs B, behaald voor 1989).

Wie na de regularisatieperiode alsnog een bromfiets wil inschrijven, moet de officiële procedure volgen. Die houdt in dat die de bromfiets ingeklaard moet worden bij de douane en vervolgens ingeschreven kan worden. Er kan ook een technische keuring vereist worden. Deze procedure is echter nog niet helemaal duidelijk en riskeert veel duurder uit te komen dan een registratie voor het einde van dit jaar.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...