Nieuwe en agressieve 2019 Yamaha R125

door Thierry Sarasyn 28 september 2018

Goed nieuws voor het jonge volkje: Yamaha komt met een volledig hertekende R125, een motor die meer dan ooit de link met de 20 jaar geleden gelanceerde R1 laat zien.

Ook voor circuit

Een gestroomlijnde racekuip en een door MotoGP beïnvloed cockpitontwerp dragen bij aan het agressieve, door de YZF-R1 geïnspireerde uiterlijk. Daarmee straalt deze 125 uit dat hij zijn mannetje staat op het circuit. Met daaraan toegevoegd zijn prachtige afwerking en hoogwaardige motor en chassiscomponenten vormt de geheel nieuwe YZF-R125 de ultieme 125cc-supersport van Yamaha.

Gloednieuwe 125cc-motor met een Variable Valve Actuation-systeem (VVA)

De Yamaha YZF-R125 staat alom bekend als een van de sterkst presterende modellen in de 125cc-supersportklasse. Voor 2019 werd de vloeistofgekoelde motor met vier kleppen geheel opnieuw ontworpen met het oog op meer koppel en een bredere, soepelere vermogensafgifte en tegelijk een lager brandstofverbruik.

Een van de sterkste staaltjes technologie is het Variable Valve Actuation-systeem (VVA), dat zorgt voor een optimale kleppositie bij verschillende motortoerentallen. Het VVA-systeem zorgt voor de ideale bedrijfskarakteristiek voor de inlaat- en uitlaatkleppen bij alle motortoerentallen, zodat de bestuurder van de YZF-R125 een krachtiger koppel en een betere acceleratie ervaart vanuit een laag tot middelhoog toerental evenals meer prestaties bij hogere motortoerentallen.

De nieuwe motor profiteert bovendien van een opnieuw ontworpen brandstofinjectiesysteem, voorzien van een gasklephuis dat soepeler aanspreekt voor een betere doseerbaarheid. Ook is er een verfijnd koelsysteem voor een kortere opwarmtijd van de motor en een grotere koelefficiëntie bij hogere motortemperaturen. Dankzij deze verbeterde koelefficiëntie kon de radiator lichter en compacter worden gemaakt.

Hogere verbrandingsefficiëntie

Naast het prestatieverhogende VVA-systeem kreeg de nieuwe motor een geheel nieuwe vierklepscilinderkop met grotere en kortere in- en uitlaatkleppen. De verbrandingskamer werd door de technici van Yamaha verkleind, met als resultaat een veel hogere brandstofefficiëntie waardoor een betere spreiding van het nuttig vermogen van de nieuwe YZF-R125 mogelijk werd en de brandstofefficiëntie tevens kon worden verbeterd. Deze ontwikkelingen dragen tevens bij aan het opwindende geluid van de uitlaat.
Nieuw Deltabox-frame met geoptimaliseerde geometrie


Alle modellen uit de R-serie staan bekend om hun lichtvoetige wendbaarheid op de weg en het circuit, en het 2019 YZF-R125-chassis heeft een reeks belangrijke wijzigingen ondergaan om de status van dit model als de absolute 125-supersport te onderstrepen.

De geometrie van het chassis, zowel voor- als achteraan, is geoptimaliseerd voor soepelere rijeigenschappen en verbeterde wendbaarheid. Dat levert een opwindender rijgedrag op, en samen met de hoogwaardige 41mm-voorvork biedt dit nieuwe chassis meer comfort, zelfs op hoge snelheden.

Nieuw ontwikkelde, lichtgewicht aluminium swingarm

Het verfijnde chassis is nu uitgerust met een nieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm die geschikt is voor de nieuwe afmetingen van het nieuwe frame. Deze kortere swingarm, die werd geproduceerd met behulp van Yamaha's geavanceerde giettechnologie, zorgt voor geoptimaliseerde stijfheid met een laag onafgeveerd gewicht voor een sportieve, wendbare en comfortabele rit.

Verfijnde A&S (Assist en Slipper)-koppeling

Om elke berijder van een YZF-R125 de hoogste mate van controle te laten ervaren tijdens het remmen en accelereren, is het nieuwste model uitgerust met een verfijnde A&S-koppeling. Dankzij nieuwe koppelingsveren voelt de hendel beter aan en is deze comfortabeler en nauwkeuriger te bedienen. Het ontwerp zorgt voor een goede doseerbaarheid bij het accelereren en voorkomt tevens dat het achterwiel blokkeert bij het afremmen.

Het uiterlijk en het karakter van de nieuwe YZF-R125 zijn gevormd door hetzelfde dynamische DNA van de R-serie dat de YZF-R1 tot een van de meest gerespecteerde motorfietsen op de weg en op het circuit maakt.

De twee nieuwe ledkoplampen en een kuip van het type YZR-M1 onderstrepen dat deze motorfiets integraal onderdeel uitmaakt van de iconische R-serie, en de premium afwerking komt duidelijk naar voren in de hoogwaardige onderdelen zoals de kroonplaat en het gelakte voorspatbord. Zelfs het staartstuk is onderworpen aan de volledige YZF-R1-metamorfose; het volledig vernieuwde achterdeel is voorzien van uit de racewereld afkomstige luchtkanalen en een achterlicht met 12 leds.

Nieuwe brandstoftank met 11 liter inhoud

Het ranke en sportieve ontwerp van het nieuwe, van de YZF-R125 afgeleide frame wordt aangevuld met een nieuwe brandstoftank met 11 liter inhoud. Deze kan gemakkelijk worden verwijderd als er toegang is vereist bij gepland onderhoud. Samen met de prachtig afgewerkte, strak aansluitende panelen zorgt de vorm van deze stijlvolle nieuwe tank voor een uitstekend houvast voor de knieën en kan de rijder verschillende posities aannemen, zowel aan lage als aan hoge snelheid.

Nieuw vormgegeven cockpit en dasbboard

De wortels van ieder model uit de R-serie leiden onmiskenbaar terug naar het racecircuit. De YZF-R125 beschikt niet alleen over het zuivere DNA dat afkomstig is van de YZF-R1, maar ook over het nieuwe kroonplaatontwerp dat is geïnspireerd op de Yamaha YZR-M1 MotoGP-racemotor. Ook is er een remhendelbeschermer in MotoGP-stijl, en de hele 'look-and-feel' van de nieuwe cockpit illustreert zijn eersteklas 125cc-wedstrijdgenen.

Ter versterking van de band tussen de motorfiets en de rijder, verschijnt op het nieuw ontworpen instrumentenpaneel een persoonlijke begroeting zodra het contact wordt ingeschakeld. Naast de gemakkelijk afleesbare toerenteller met indicatiebalken en een grote digitale snelheidsmeter, is dit stijlvolle en sportieve multifunctionele lcd-display tevens voorzien van een schakelindicator, een versnellingsindicator en een display met de VVA-status.

Bredere banden, betere remmen

Voor optimale algehele prestaties van de nieuwe motor en het verbeterde chassis, is de YZF-R125 uitgerust met een bredere achterband van breedte 140. Deze nieuwe 140/70-17-achterband, die werd ontworpen voor een goede balans tussen grip en duurzaamheid, biedt meer stabiliteit en een beter rijgedrag. Het brede profiel accentueert de agressieve uitstraling van deze 125cc-supersport.
Verbeterd remgevoel


De 292mm-remschijf vooraan en de 230mm-schijf achteraan bieden krachtige prestaties en zijn uitstekend doseerbaar. Voor 2019 werd dit eersteklas systeem nog verder verfijnd met een herzien remslangontwerp en een nieuwe achterremklauw met andere remblokspecificatie, voor een nog beter remgevoel en nog meer controle.


Hoofdkenmerken
• Nieuwe 125cc-motor met Variable Valve Actuation-systeem (VVA)
• Verbeterde verbrandingsefficiëntie voor soepelere vermogensafgifte
• Nieuw Deltabox-frame met uitmuntende stijfheid
• Nieuwe aluminium swingarm voor wendbaarheid en stabiliteit
• Lichtere en nauwkeurigere Assist & Slipper-koppeling,
• Slank, nieuw R-serie-frame, 'twin-eye'-ledkoplampen
• Nieuw ontworpen brandstoftank met 11 liter inhoud
• Geheel nieuwe op de YZR-M1 MotoGP-geïnspireerde cockpit
• Geavanceerd, goed afleesbaar lcd-instrumentenpaneel
• Verbeterde ergonomie voor betere zitpositie
• Bredere achterband voor scherpere besturing en wegligging
• Verfijnd en verbeterd remgevoel
• Ultieme 125 R-serie-supersport


Beschikbaarheid

De YZF-R125 is vanaf begin 2019 beschikbaar bij de Yamaha-dealers. Neem voor meer informatie en de adviesprijs contact op met de Yamaha-persvoorlichter in jouw land.

Kleuren: Yamaha Blue - Tech Black - Competition White

Reageren

Registreer of log in om te reageren...