door 1 januari 1970

Juiste moment?

De F4 kent zijn oorpsrong eigenlijk al een kleine 20 jaar geleden. Eind '97 onthulden Claudio Castiglioni en Giacomo Agostini op de EICMA in Milaan de eerste 750 versie van de F4. Sindsdien is de F4 uitgegroeid tot een 1000 cc en zijn er meer varianten geweest dan België ministers heeft. De motor is ook op alle vlakken doorontwikkeld, maar de essentie is behouden. Je herkent een F4 nog steeds onmiddellijk. Een beetje zoals Porsche dat al dik 40 jaar met zijn 911 model doet. Het draagt bij tot de iconische status van het model en de vraag blijft dus hoe groot de verandering van de nieuwe F4 zal zijn. Onze gok is dat zo goed als alles veranderd zal worden, maar dat de lijn van de motor herkenbaar blijft. Waarom? Omdat het tijd is voor MV om de F4 te verbeteren, maar omdat het anderzijds gek zou zijn de gekende lijn overboord te gooien en een gok te nemen met een totaal anders ogend model. Hé, zelfs in de later gelanceerde F3 zitten de klassieke lijnen nog vervat. Verwacht dus een F4 die anders en beter rijdt, maar er niet grondig anders zal uitzien. Anderzijds is er wel de stuwende kracht van Mercedes AMG die nu achter de MV Agusta naam schuilt en ongetwijfeld willen die naast de sportieve successen van de F3 ook op Superbike niveau iets beter gaan scoren. En daarvoor is dan een nieuwe F4 zondermeer nodig...

De RC is momenteel de top van de F4 piramide

1000 cc varianten

Met een nieuwe F4 is echter lang niet alles gezegd. Het nieuwe blok (dat misschien ook wel een in een 1100 of 1200 cc variant zal gemaakt worden) zal ook zijn weg vinden naar een nieuwe Brutale. En Giovanni Castiglioni had het ook over een crossover. Wat moeten we daar onder verstaan? Wel in geen geval een zware off road zoals bijvoorbeeld een GS Adventure. Maar wel een motor die concurrentie zal kunnen bieden aan polyvalente hoogpoters als een Ducati Multistrada, BMW S1200XR. En eigenlijk in eigen huis gewoon de overtreffende trap moet worden van de recent gelanceerde Turismo Veloce. Die biedt waardige tegenstand aan de hiervoor genoemde motoren, maar is met zijn 800 cc blok een stuk lichter en minder krachtig. Naast de drie 1000 cc versies, zou er ook nog wat nieuws op de 800 cc markt en bij de 675 cc's te rapen vallen. En misschien moeten we niet eens tot de EICMA wachten om daar meer over te vernemen...

Afwachten hoe de 2016 MV's er uit zullen zien...

Reageren

Registreer of log in om te reageren...