door 1 januari 1970

Nu kun je wel argumenteren dat de 6 eerste maanden van het jaar de basis vormen van een goed motor(verkoop)jaar, maar desalniettemin blijft november van belang. En in 2017 gingen er 796 nieuwe motoren de deur uit. Of beter gezegd: ze werden ingeschreven. 112 daarvan waren BMW's en daarmee boekt het Duitse merk de grootste vooruitgang van de topmerken. Dik 83 procent meer dan vorig jaar. Andere grote stijgers zijn Yamaha - bijna 48 procent - en Kawasaki met 40 procent. Mash doet het spectaculair goed met 120 procent meer inschrijvingen dan in november 2016, maar dat komt omdat de aantallen van het hippe merk vorig jaar in deze periode bepaald laag waren. In totaal werden er 25,61 procent minder motoren verkocht dan vorig jaar in dezelfde maand.

In elk geval is ook op jaarbasis BMW het grootste merk in België en met nog één maand te gaan, verandert dat wellicht niet meer. Yamaha, Honda, Piaggio en Kawasaki maken de top vijf van meest verkopende (en ingeschreven) motoren compleet. Van Harley, KTM en Triumph kijk je niet op van een plek in de top-10, van SYM en Kymco toch altijd een beetje. Het duidt ook wel op een zekere populariteit van scooters en dus een groeiend belang van tweewielers als mobiliteitsalternatief. Op jaarbasis ligt de motorverkoop momenteel 8,9 procent lager dan in 2016.

Bron: FEBIAC

Reageren

Registreer of log in om te reageren...