door 1 januari 1970

Hé daar moet ik een foto van nemen (rechts)

Geen clash der sporten

En dan is het toch weer niet om een foto compilatie te tonen van huilende voetballers die net gestreeld werden door een tegenstander en motorrijders die na een horrorcrash doodleuk wegwandelen. Neen, dit is anders. En niet grappig. Het gaat niet over de sporten op zicht, maar om de onwil om motorsport levend te houden en haaks daarop het gedoogbeleid dat gehandhaafd wordt in alles wat met voetbal te maken heeft. Dat heeft niks met het spelletje van 22 man en een bal te maken, maar alles met de kost van wat er rond hangt. Iemand een idee van wat de rellen na de WK-kwalificatie van Marokko zullen kosten aan de gemeenschap? Waarom moet er überhaupt trouwens keet geschopt worden na een kwalificatie? En voor er iemand Geerolf Annemans-gewijs gaat roepen dat Marokko maar de kosten moet dragen van wat zijn doorgeslagen landgenoten aanrichten: minder dan een maand geleden was het in Brugge ook hommeles na een match tegen Antwerp. Geen Marokkaan in de buurt daar. Wel een delegatie van ADO Den Haag.

In motorsport zitten fans kriskras door elkaar. Niet in hermetisch afgesloten vakken, zodat ze pas na de match op elkaars gezicht kunnen timmeren en de match vooral niet hoeft stilgelegd te worden.


Terwijl de waterkanonnen in Brussel nog stonden te druppen, vierde Marc Marquez zijn wereldtitel met 100.000 motorsportfans in Valencia. Het grootste misdrijf was daar een straalbezopen Spanjaard die onder een tribune in slaap gevallen is. Fans uit diverse landen, van alle merken en van alle rijders hebben het circuit Ricardo Tormo verlaten zonder één slag of stoot. En dat doen ze keer na keer. Op MotoGP. Op MXGP. Op de amateurcross in Lapscheure. In motorsport zitten fans kriskras door elkaar, niet in hermetisch afgesloten vakken. Zodat ze pas na de match op elkaars gezicht kunnen timmeren en de match vooral niet hoeft stilgelegd te worden.

Geen gescheiden vakken in motorsport

Goede wil en gezond verstand

Kijk, er is geen nood aan een MX-terrein in elke gemeente. Het draagvlak voor voetbal is veel groter en de sport mag best de faciliteiten krijgen die ze verdient. Maar eerlijke kansen geven ook aan motorsport geven is niks teveel gevraagd. Als je kijkt naar de financiële, mentale en publieke overlast die voetbal met zich meebrengt, is het argument dat een broedplaats voor de blauwevinvisvlinder zal verstoord worden bij de aanleg voor een circuit, ronduit lachwekkend. Geld is ook geen punt. Ik ken mensen die morgen, want zeg ik, binnen een kwartier, het geld op tafel leggen om een nieuw circuit te beginnen als de goedkeuring er van overheidswege komt. Het gaat om goede wil en gezond verstand. Meestal leidt dat laatste tot het eerste.

Als je kijkt naar de overlast die voetbal met zich meebrengt, is het argument dat een broedplaats voor de blauwevinvisvlinder zal verstoord worden bij de aanleg voor een circuit, ronduit lachwekkend.


Dit gaat anderzijds niet om ‘kijk eens hoe lief wij zijn’ en het gaat evenmin over de politieman die in Brussel tegen een overmacht van krapulekes staat. Het gaat over beleid. Beleid in de sport en ook het beleid van de politie. Want je kunt het niet maken om een te klein aantal mannen uit te sturen tegen een doorgedraaide massa. En daarvoor moet niet de politieman met de vinger gewezen worden, maar uiteindelijk de burgemeester en zelfs de betrokken minister.

Terrasje doen na de match?

In motorsport zitten alle fans samen.

Een bevel is geen argument

En het gaat over het beleid in de motorsport. Wie een sport in leven wil houden, moet er mogelijkheden voor bieden. Het zal trouwens het zogenoemde wildcrossen - wat meestal gewoon endurorijden is - en klaverbadracen ook verminderen. Zo er daar al sprake van is. Want wie zich op een circuit kan uitleven, doet dat niet op de openbare weg. En die jager die zopas 30 gekweekte fazanten losgelaten heeft, zodat hij ze kan afknallen, moet één ding weten over dat bevel waarmee hij motorrijders toeblaft: een bevel is het argument van wie er voor het overige geen heeft. Het scheelt wel als je een tweeloop in de hand hebt, natuurlijk... punt is dat men blaft, bijt of schiet op de verkeerde. Niet die man met de motor is de misdadiger, maar wel het uitschot dan straten, winkels, huizen en auto's vernielt. Daar gaat zo'n dappere jager natuurlijk minder snel achteraan.

Wie echt zoveel last van heeft van die motor die door een veldwegel rijdt, moet maar eens gaan spreken met die gast wiens auto ze in brand gestoken hebben of de meubelmaker die zijn levenswerk op een uur vernield zag. Onder het oog van politie die gewoon tegen een overmacht stond. Het maakt het nog schrijnender dat je agenten dan bij op TV bij Luk Alloo achter een zwart schaap op de snelweg ziet hollen.

Dat beleid...er scheelt iets aan.

Weinig ruzie tussen verschillende nationaliteiten hier.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...