Met het Motorsalon voor de deur: 10 tips voor de juiste motorkeuze:

door motornieuws 3 januari 2019

Ok, je wil motorrijden, stap één is gezet. Maar welke motor kies je? Er zijn heel wat verschillende modellen op de markt. Je motorkeuze is een investering op lange termijn, dus een goede, weloverwogen beslissing is hier belangrijk. Met andere woorden: een motor die perfect bij je past. Onderstaande tips kunnen je hierbij alvast helpen:

1. Type

Eerst en vooral: het motortype. Er zijn heel wat variaties op de markt, dus ga na welk soort rijder je bent. Verkies je een zondagse cruise met vrienden, waarbij je om de 20 kilometer stopt voor een gezellige koffie? Dan opteer je beter niet voor een racer. Het aanbod is groot: gaande van off-road, allroad, touring, shopper, naked-bike, racemotor, enzovoort. Denk na wat de hoofdreden van je aankoop is, die beslissing moet passen bij je behoeften en interesses. Niet enkel een esthetische overweging dus. Het kan een lange zoektocht worden, maar ook een belangrijke.

2. Ergonomie

Weet dat je ettelijke uren met je toekomstige vriend op baan zal zijn, wat zoveel betekent dat ergonomie heel belangrijk is. En dit is geen evidentie keuze. Natuurlijk kan je aan je lokale dealer een proefrit vragen en even toertje rond het blok rijden. Maar hou er rekening mee dat langere ritten soms vermoeiend en pijnlijk kunnen worden, ook al is de zithouding op eerste gezicht comfortabel. Beeld je in hoe het is om lange tijd op het zadel te zitten. Ligt je gewicht niet teveel op je polsen? Zijn je knieën niet te veel gebogen? Is het stuur goed bereikbaar? Belangrijke vragen. Hoe meer aandacht je hieraan besteedt, hoe plezanter de ritten worden!

3. Zithoogte

Ergonomisch-gerelateerd: de zithoogte. Vooral voor kleine mensen kan dit een belangrijk punt zijn. Sommige fabrikanten brengen motoren op de markt met een lager zadelhoogte. Kijk dus zeker eens na of er in jouw genre motor merken zijn die een aangepaste zadelhoogte hebben.

4. Windprotectie

Ben je van plan om zeer lange ritten te doen? Denk er dan aan dat je best een motor koopt met een kuip die bescherming biedt tegen wind en andere gure weersomstandigheden. Urenlang cruisen op je naked zonder windbescherming is verrassend vermoeiend. Je kan deze natuurlijk ook nog after-market aankopen en monteren.

5. Bagage

Again, ben je van plan langere ritten te doen? Kies dan een motor die uitgerust is met zadeltassen of koffers. Of ten minste eentje waarop deze kunnen gemonteerd worden. Enorm handig om je bagage in op te bergen en schouder- of rugpijn te vermijden.

6. Elektronica

Bij recente motorfietsen is bepaalde elektronica standaard aanwezig: het ABS – antiblokkeersysteem is volgens Euro4 normen verplicht. Daarnaast heb je nog andere opties: slipperkoppeling die voorkomt dat het achterwiel blokkeert door de motorrem, tractiecontrole, wheelie-controle, enzovoort. Een kleine troost: als die-hard kan je in sommige gevallen afstand doen van deze hulpmiddelen door een simpele druk op de knop. Vind je dat belangrijk, kijk zeker na wat er kan uitgeschakeld of ingesteld worden.

7. Stijl

Subjectief! Word je stante pede verliefd op een motor? Kopen die handel!

8. Geluid

Staat je haar recht als je de specifieke klank hoort van een 2-cilinder? Of waan je je in je favoriete Westernfilm als je de Harley van de buren hoort voorbijrazen? Eveneens een zeer belangrijke factor. Het geluid wordt door de Euro4 normen beperkt, voor wie het iets meer mag zijn, bestaan er altijd after market oplossingen.

9. Prijs

Een goedkopere tweedehands of een gloednieuwe vlam? Alles hangt af van het budget dat je wil investeren. De meeste merken bieden in deze januari maand salon condities aan. Ook als je niet naar het Salon van Brussel gaat.

10. Verbruik

Je staat ervan versteld hoe groot het verschil kan zijn in brandstofverbruik. Het loont zeker en vast de moeite om de prijzen eens te vergelijken. Raadpleeg de verbruiks-cijfers die de fabrikant opgeeft voor een beeld hieromtrent. En doe er dan nog 20 procent bij want de cijfers van de fabrikant slaan op ideale testomstandigheden.


Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...