door 1 januari 1970

Krugger heeft het met zijn diverse creaties en verschillende erkenningen op internationaal vlak zo ver gebracht dat hij kan kiezen welk werk hij al dan niet aanpakt. Dat hij de Ducati Scrambler als basis aanvaardde, wil alvast zeggen dat hij het basis model op zijn minst origineel én aantrekkelijk vond. Het eindresultaat mag er zijn. Maar het komt pas echt tot zijn recht als je de motor gaat vergelijken met andere projecten. Daartoe kregen we de kans op Wheels and Waves, dé afspraak van het jaar voor al wie hip is of het heel hard probeert te zijn. Daar horen ook omgebouwde motoren bij. Als je de creatie van Krugger naast de andere motoren plaatst, valt het vooral op dat je het origineel nog herkent, terwijl een nadere studie toont dat zo goed als alles veranderd werd.

Valavond in Luik... mooi

Aandacht voor elk detail

Beginnend met een nieuwe positionering en design van de tank die de motor een agressievere uitstraling geeft, terwijl gelijkwaardige ronde vormen en lijnen van de brandstoftank teruggevonden kunnen worden in het custom zadel met handgemaakte lederen bekleding, die het vakmanschap en bijzonder plaatwerk die de motor kenmerken benadrukken. Die tank is zo bijzonder, omdat hij nog steeds goed op het orgineel Ducati exemplaar lijkt, maar toch helemaal veranderd werd. “Ik maakt hem korter en gaf hem andere rondingen mee”, vertelt Krugger aan MotorNieuws.be. “Niet iets wat onmiddellijk in het oog springt, maar het was wel noodzakelijk om de lijnen van de motor mee te bepalen. Deel ging het om het veranderen van de motor, terwijl je toch het origineel nog kunt herkennen. De gemakkelijke oplossing zou zijn om heel wat onderdelen onaangeroerd te laten. Dat is niet wat ik deed. Ik had een visie voor ogen en heb die helemaal uitgewerkt. Dat heeft heel wat tijd gekost, maar het resultaat mag er zin vind ik zelf.”
Om het nieuwe zadel, waar ook het omgekeerd geplaatste iconische Scrambler LED achterlicht in verwerkt zit, te laten passen werd het subframe ingekort en verlaagd. De voorvork werd met 45 millimeter verlaagd wat het strakke design van de motor benadrukt. De originele 10-spaaksvelg achteraan wordt bevestigd aan een geheel nieuw ontworpen swing arm, waar ook de uitlaat doorheen loopt. Deze werd gemaakt uit verschillende originele Ducati uitlaten, om te eindigen in een handgemaakte demper die de vorm van de motor volgt. “Het geluid is duidelijk anders dan dat van de originele Scambler”, aldus Krugger. “Maar ik vond dat er best wat extra pit uit de twin mocht stromen. Dat is met deze uitlaat gelukt.”

De swingarm is maatwerk en uniek

Inclusief Ducati parts

Met de vele accessoires die beschikbaar zijn voor de Scrambler, koos Krugger ervoor het lage stuur te monteren en de aluminium voetsteunen, die bevestigd zijn op een handgemaakt bevestigingssysteem. Zo toont hij tot groot plezier van Ducati aan dat het merk customising op elk niveau toelaat met de beschikbare Scrambler accessoires. Dat de perfectionist Krugger toch die onderdelen gebruikt, toont aan dat ze zijn goedkeuring wegdragen. “Mocht ik niet vinden dat de Ducati onderdelen in mijn concept passen, dan had ik ze niet gebruikt, hoe hard Ducati dat ook zou willen”, lacht hij. Fred Krugger en de Ducati Scrambler. Of hoe vakmanschap nog altijd meesterschap is…
Foto's: Thierry Dricot - www.thierrydricot.be

Meer pit uit twee pijpjes...

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Krugger Ducati Scrambler

Reageren

Registreer of log in om te reageren...