Indian Motorcycles liet ons proeven van Flattracken op Lelystad

door Thierry Sarasyn 9 september 2018

Indian en Flat Track racen. Het gaat sinds dit jaar weer heel goed samen. Maar een Indian waarmee Jan met de Helm op een piste kan gaan stoeien is nog niet voor morgen. Waarom nodigde Indian ons dan uit naar het Speedway ovaal in Lelystad?

Kijk, zo moet dat.

2019

Na een afwezigheid van 63 jaar keerde het Indian in 2018 terug naar het AMA flattrack kampioenschap en ging aan de haal met de eerste drie plaatsen. De FTR750 lijkt het ultieme flattrack wapen. En Indian heeft ondertussen ook beelden getoond van de FTR1200 custom, noem het een prototype van wat met zekerheid komen gaat in 2019.

Eerst oefenen voor je rondjes gaat draaien.

Kennismaking

Indian nodigde ons dus niet uit om met een Indian Flattracker te gaan rijden, maar wel om meer vertrouwd te geraken met de edele kunst van het flattracken. En zo kwam het dat we met 125 cc Yamaha’s aan de slag konden. Niet om van bij het begin met het gas in de hoek rondjes te draaien. Wel om een initiatie te krijgen zoals die beschikbaar is voor iedereen die naar het Lelystad ovaal komt. Er zijn drie opties: je komt een dagje kennismaken, als dat meevalt, kun je ook een dag initiatielessen volgen en tot slot is het ook mogelijk om gewoon te komen trainen.

Net echt.

Basis

Wij gingen een halve dag aan de slag in de lessen. Rond kegeltjes draaien, de juiste houding leren, het achterwiel laten uitbreken, rem- en kijktechnieken… het zat er allemaal in en het ging soms niet zo gemakkelijk als verwacht. Eigenlijk moet je flattracken een beetje als trial zien: het is een heel goede basis voor motorrijden. Je leert de motor controleren met het gas, er is geen voorrem en alles moet heel juist gedoseerd zijn. Dan pas kom je min of meer vlot de flattrack piste rond.

Eigenlijk moet je flattracken een beetje als trial zien: het is een heel goede basis voor motorrijden.


En dus is het voor elke motorrijder wel goed om dit te proberen. Net zoals het goed is om een dagje Adventure Academy te volgen, een DRO op een circuit te proberen of eens een trial les mee te pikken.

Gascontrole en rijhouding zijn essentieel.

Pure fun

De dag op Lelystad was pure fun. Met Indian PR dame ‘Moto’Lynda Provoost in een bescheiden hoofdrol. Zij zorgde dat het evenement er was, wendde de Indian contacten in Lelystad aan om alles waar te maken en nam zelf actief deel aan het event.

Die highsider in bocht 1 was misschien niet iets té actief...






Die highsider in bocht 1 was misschien niet iets té actief, maar het toonde meteen ook aan dat je ook op een 125 cc hard kunt gaan, dolle pret kunt beleven en jawel, hard op je snufferd gaan.

Ook met een 125 is dit dolle pret.

Volgend jaar weer?

Maar het doel werd uiteindelijk wel bereikt. Iedereen leerde het flattracken een beetje beter kennen, Indian toont zijn verbondenheid met deze sporttak, er werd al eens over een FTR1200 gepraat en vooral: iedereen amuseerde zich al driften en glijdend te pletter. Met als kers op de taart enkele rondjes met 450 cc flattrackers. Dat smaakt naar meer.

Nu we dit achter de kiezen hebben, kunnen we nauwelijks wachten om met een Indian een ovaal te bestormen. Volgend jaar maar eens dan?

Foto's:Peter Aansorgh

Everybody happy op het einde van de dag.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...