Honda vraagt patent voor nieuw variabel klepsysteem.

door motornieuws 11 januari 2019

Variabele kleptiming is niets nieuws onder de zon, en zo kwam BMW recent nog op de proppen met het Shift Cam systeem. Zowel het R1250-gamma als de nieuwe S1000RR is uitgerust met deze technologie en dit was een unicum. Was. Want Honda vraagt patent voor een nieuw variabel kleptiming-systeem en er wordt gefluisterd dat de 2020 Fireblade hiermee wordt uitgerust.

Het onderste uit de kan

Elke fabrikant wil zoveel mogelijk vermogen produceren binnen de gestelde milieu-normen en variabele kleptiming is hierbij onmisbaar. BMW pakt uit met het Shift Cam-systeem en haalt hiermee 207pk en 113 Nm, met een maximaal toerental van 14.600. Europese emissienormen niet overschreden. De huidige Fireblade stelt het nog met 192 pk en 114 Nm, maar de Fireblade krijgt in 2020 een deftige boost.

In de recent openbaar gemaakte patenttekeningen is een Fireblade te zien die werkt op een systeem met variabele kleptiming. Daarmee houdt het Japanse merk niet verder vast aan hun kenmerkend VTEC-systeem, maar lijkt eerder te neigen naar een benadering die eerder het principe volgt zoals BMW dat inzet. Er wordt gebruik gemaakt van twee nokkenprofielen per klep, zowel bij de inlaat- als uitlaatnokkenas. Dit maakt het mogelijk bij lage toerentallen, in combinatie met lage emissiewaarden, een hoog koppel te genereren. De nokkenassen worden tussen deze twee profielen verschoven via een hydraulisch systeem, gemonteerd links van de cilinderkop. Hoeveel extra vermogen de Fireblade krijgt, is nog onduidelijk. Evenmin is duidelijk hoe hij er zal gaan uit zien en waar Honda ondertussen staat me de veelbesproken V4 sportmotor. Komt ie of komt ie niet?


Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...