HE'S BACK! De 2018 Honda Super Cub

door motornieuws 28 juni 2018

De best verkochte motorfiets wereldwijd komt terug naar Europa: de Honda Super Cub. Met behoud van de beroemde en de toegankelijke prestaties en unieke styling. Het koppelrijke 125cc motorblok is soepel en maakt gebruik van een semi-automatische versnellingsbak. Verder heeft de nieuwe Super Cub een nieuw frame, langere veerwegen, volledige LED-verlichting en een Smart-Key.

60 jaar later

De eerste Super Cub C100 werd geïntroduceerd in 1958, in het 10-jarig jubileum jaar van Honda. Ontworpen door Soichiro Honda zelf en zijn business partner Takeo Fujisawa, met een duidelijk doel voor ogen; “op een plezierige manier een belangrijk deel uitmaken in het leven”.

Bijna 60 jaar later in 2017, werd de 100 miljoenste Super Cub gebouwd en maakte deze mijlpaal het de meest populaire motorfiets die de wereld ooit gezien heeft. Door de jaren heen zijn de simpele basiselementen van de Super Cub als styling, betrouwbaarheid en pure bruikbaarheid bewaard gebleven. De doelstelling van Soichiro en Takeo werd zeker behaald; mensen mobiel maken én houden.

Tot op heden was het laatste model van de Super Cub, de C110, beschikbaar in Japan en Zuid-Oost Azië, waar het zijn populariteit onverminderd doorzette als zakelijk voertuig voor de postkantoren, voor privé gebruik of zelfs ter decoratie in diverse woonkamers.

Zich bewust zijnde van het vele stadsverkeer en het zoeken van zowel jonge als de wat oudere rijders naar ‘Retro’ machines, heeft Honda besloten de Super Cub C125 naar de Europese wegen te brengen. Met de betrouwbaarheid en de duidelijk herkenbare styling is deze nieuwe Super Cub speciaal ontworpen voor het moderne leven in een drukke stad. En begint deze legendarische machine aan een nieuw hoofdstuk van zijn lange levensverhaal.

Duidelijk herkenbaar

De nieuwe Super Cub C125 slaat een nieuwe pagina om in het unieke verhaal van een machine met zo’n universele aantrekkingskracht dat het in meer dan 160 landen verkocht is. En met zijn zeer herkenbare looks was het de eerste motorfiets in Japan die het 3-dimensionale handelsmerk toegekend kreeg.

De looks van de klassieke Super Cub zijn dan ook behouden gebleven. Echter is het vermogen en het koppel toegenomen door het 125cc motorblok, waardoor je het stadsverkeer voor kunt blijven. Daarnaast is de automatische centrifugaal koppeling bijpassend verbeterd en heeft het een super soepel schakelpatroon.

Verder is ook de stijfheid van het stalen frame aangepast, om de beroemde handling en bruikbaarheid van de Super Cub te behouden. De langere veerwegen zowel voor als achter, de 17-inch aluminium velgen en de remschijf voor leveren een soepele rit met vertrouwen en voldoende stopkracht. De volledige LED verlichting en het Smart Key systeem zorgen voor een moderne touch en gebruiksgemak voor iedere dag.

Verfaccenten in parelmoer benadrukken het suggestieve design van de nieuwe Super Cub 125, welke beschikbaar zal zijn in twee kleuropties: Pearl Viltava Blu en Pearl Nebula Red.

Belangrijke kenmerken:

- Subtiele verbeteringen aan het klassieke en tijdloze design van de Super Cub, met volledige LED-verlichting
- Gebruiksvriendelijk met een comfortabele rijpositie en soepele handling
- Langere veerwegen, 17-inch wielen, remschijf voor en 1-kanaals ABS
- Honda Smart-Key systeem met ‘antwoord’ functie voor het alledaagse gebruiksgemak

Pittige en zuinige 125

Het motorblok van de Super Cub C125 in een notendop; simpel, robuust, betrouwbaar en economisch. Het luchtgekoelde, twee kleps, benzine injectie, monocilinder 125cc motorblok is cosmetisch afgewerkt met een Matt Metallic laag en chrome details. Het motorblok is intern verbeterd om de rij ervaring nog verder te verbeteren.

Het motorgeluid is tot een minimum beperkt door het gebruik van spiraalvormige primaire tandwielen en nauwkeurige krukaslageringen. Lagers zijn toegevoegd aan de schakeltrommel voor een verbeterde versnellingsverandering; er wordt rubber gebruikt op de schakelarm (ook om het geluid te verminderen) en dankzij een geoptimaliseerd rubber in de koppelingsdemper worden schokken tijdens het schakelen verminderd.

De boring x slag is op 52,4 x 57,9 gezet, met een compressieverhouding van 9,3:1. De nieuwe Super Cub heeft een topvermogen van 9,6pk (7,1kW) bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 10,4Nm bij 5.000 tpm. Waarbij zowel de vermogens- als koppel curve lineair verlopen, met een gezonde bobbel van het midden tot top vermogen. De 4-versnellingsbak is, zoals in de Super Cub traditie, aangedreven door een automatische centrifugaal koppeling. Dus zonder een koppelingshendel nodig te hebben.

Het verbruik van de Super Cub C125 is afgegeven op 1 op 66,7 km in WMTC modus. Wat met een 3,7 liter tank een rijbereik van ongeveer 245km geeft.

De nieuwe Super Cub 125 is vanaf november 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van 3.599 euro.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...