En daar is Jawa terug - met maar liefst 2 modellen!

door Thierry Sarasyn 15 november 2018

De Indiërs van Mahindra hebben woord gehouden en zoals beloofd vandaag die nieuwe Jawa motoren voorgesteld. Eén en ander gebeurde in Mumbai, thuishaven van de nieuwe eigenaars van de legendarische Tsjechische naam.

Classic

De nieuwe Jawa’s lijken goed op de oude. Dat wil zeggen dat de motoren helemaal gebouwd zijn om te lijken op de motoren uit de jaren 50 en zestig. Geen neo-classics dus, maar pure classics. Een beetje wat Kawasaki doet met zijn W800, maar dan met een aantal belangrijke verschillen.

A2

Ten eerste zijn de Jawa’s op dit moment nog helemaal gericht op de Aziatische markt. 293 cc en 27 pk ligt inderdaad beter in de Aziatische markt dan in de Europese. Anderzijds kan dit voor houders van een A2 rijbewijs wel als een interessante optie fungeren. Tenminste: als de motoren aangepast worden aan de hier geldende Euro4 normen. Dat is momenteel nog niet het geval, maar de aanwezigheid van ABS – sensoren lijkt er toch op te duiden dat de nieuwe Indische eigenaars plannen hebben om de motor op de markt te brengen in het continent waar hij vandaan komt.

Twee versies

De Jawa komt in twee versies die beide een stalen perimeterframe hebben, telescoopvork en dubbele schokbrekers, een 18 inch wiel achteraan en een 17 vooraan. Vooraan is er een 298 mm schijfrem, achteraan een klassieke trommel. Rijklaar weegt de Jawa170 kg, dat is inclusief een volle 14 liter tank.??Er is een ‘Unpainted’ basisversie en een Forty Two met een andere afwerking. De Forty Two is de goedkoopste versie, omdat het de chroom details van de basisversie ontbeert.

Komt ie of komt ie niet?

De Forty Two zal in Indië, hou u vast 1.900 euro kosten, de duurdere Unpainted versie komt op 2.002 euro. Je mag er donder op zeggen dat dit meer zal zijn mochten de motoren naar Europa komen. De kans is groot dat dit gebeurt, de vraag is alleen nog wanneer en aan welke prijs.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...