Eerste Test 2019 Honda CRF450L Dual Purpose: van alle markten thuis

door Thierry Sarasyn 12 oktober 2018

Enkele maanden geleden kwam het net zo verrassende als heuglijke nieuws dat Honda weer met een enduro op de markt komt. De 2019 CRF450L moest geen hardcore enduro worden, maar een ‘dual purpose’ die net zo goed op secundaire wegen als in velden zijn weg vindt. Honda heeft met zijn XR's een rijke geschiedenis op dit vlak. Maar is de CRF450L wel vergelijkbaar met de iconische off roads?

De CRF450L is van alle markten thuis.

MX hart

Met het hart van de CRF450R crossmotor onder de tank en een quasi identiek rijwielgedeelte, mag je van de CRF450L een niet te onderschatten potentieel verwachten dat, draai of keer het zoals je wilt, meer naast de weg dan er op ligt. Het neemt niet weg dat Honda de huizenhoge opdracht om de CRF450R tot een gehomologeerde motor om te bouwen, zeer ernstig genomen heeft.

De styling zit helemaal juist.

Strenge Europese normen

Té ernstig volgens sommigen, want de CRF450L voldoet 100 procent aan de Euro4 normen. Dat doen weliswaar alle enduro’s, maar ze rijden lang niet allemaal op die manier bij de dealer buiten.

Euro4 is voor enduromotoren letterlijk en figuurlijk verstikkend. Dat vinden ze bij Honda ook, maar ze houden zich helemaal aan de regels.


Begrijpelijk, want Euro4 is voor enduromotoren letterlijk en figuurlijk verstikkend. Dat vinden ze bij Honda misschien ook, maar ze houden zich hoe dan ook helemaal aan de regels en dat wil zeggen dat de CRF450L in Europa met 25 pk geleverd wordt. Ter vergelijking, identiek dezelfde motor pik je in de VS in de toonzaal op met ruim 40 pk. De voornaamste verschillen? Een ander verbindingsstuk aan de airbox, de demper en een andere ECU.

Het rijwielgdeelte laat het betere off road werk vlot toe.

Doelgerichte afwerking

We gingen logischerwijs met de Europese versie rijden en het eerste wat daarbij opviel is hoe de doelgerichte afwerking van een crossmotor een straatlegale dual purpose gemaakt heeft. Grotere benzinetank, LED-verlichting, snelheidsmeter, andere uitlaat, jiffy, 18-duims achterwiel, grotere radiatoren… het zit er allemaal op. En dat is nog maar wat zichtbaar is. In het blok is er een lagere compressieverhouding, een zesde versnelling voor langere ritten, andere mappings, meer krukas massa voor een vlotter karakter, … Ook de duurzaamheid werd verbeterd ten opzichte van de extreme competitiemotor: de L heeft slechts op 32.000 km een eerste echt groot onderhoud nodig.

LED lichten, spiegels, knipperlichten, dashboard...

Dave Thorpe's Adventure Centre

We gingen met de CRF450L aan de slag in Engeland waar we te gast waren in het Adventure Centre van drievoudig MX wereldkampioen Dave Thorpe. ‘Thorpey’ baat er een bedrijf uit om u tegen te zeggen en helpt zowel adventure rijders met Africa Twins als off road adepten met de CRF450L. De focus ligt op het aanleren van goede off road technieken, een beetje wat de Honda Adventure Experience dit jaar in het Olmense Honda Park ook al deed. Maar met routes waar je mond van open valt.

Voor wie eens bij den Dave langs wil...

Snelle aanpassing

Thorpe nam ons mee in de Britse heuvels van Zuid-West Engeland. Hemels decor om de nieuwe Honda te ontdekken. En ook om aan te voelen dat de CRF450L met die 25pk tot heel wat in staat is. Op de technische stukken rijd je vooral op koppel en met een rijwielgedeelte dat nagenoeg identiek is aan de van het R-model, heb je gewoon een uitstekende basis voor trail en enduro ritten. Het voelt aanvankelijk een beetje gek om met een motor waarmee je ooit een vijftal meter boven de grond hing, nu spiegels en een claxon terug te vinden. En nog meer om het ruwe en blaffende blok omgevormd te zien tot een soepel en zacht ding. Met bijpassende zachte ophanging. Maar ook dat zijn dezelfde hoogwaardige spullen van de MX-motor. En het went bijgevolg snel.

Het voelt aanvankelijk een beetje gek om met een motor waarmee je ooit een vijftal meter boven de grond hing, nu spiegels en een claxon terug te vinden


Die Showa vork was amper 4 jaar geleden nog een dure optie voor wie zijn CRF MX-motor nog beter wilde laten veren. Ondertussen zit de 49 mm Showa upsd gewoon standaard op de crossmotoren en dus ook op de CRF450L.

Hier betaalden crossers enkele jaren terug duizende euro voor.

Duidelijk verschil

Dit illustreert meteen het grote verschil met de CRF250L neef. Dat is een motor met een ander frame en ander blok dan de CRF250R waaraan hij zijn naam ontleent. Op de 450 zijn de hoogwaardige onderdelen gewoon gemeenschappelijk. Het verklaart ook het grote prijsverschil tussen de twee L-modellen.

Britste bossen. Zelfs Robin Hood vond het hier leuk...

Gemakkelijk

Terug naar het rijden op de heerlijke maar bij momenten best glibberige trailpaden van Zuidwest Engeland. Je zou hier dagen kunnen op rondrijden met deze motor en je geen seconde vervelen. De Honda CRF450L doet precies wat je wilt, is heel gemakkelijk te berijden en je voelt je er meteen op thuis.

Bovenin gebeurt er weinig. Dit is een motor om op koppel te rijden. Met een hemels rijwielgedeelte dat duidelijk nog veel meer aankan.


We zouden de waarheid geweld aandoen mochten we stellen dat we niet eens heel graag met de Amerikaanse versie op dezelfde paden aan de slag willen gaan. Soms voel je dat het blok gewoon veel meer in zich heeft. Bovenin gebeurt er weinig. Dit is een motor om op koppel te rijden. Met 32 Nm heeft hij in verhouding ook meer koppel dan vermogen. En er is ook nog een hemels rijwielgedeelte dat duidelijk nog veel meer aankan.
Op de openbare haalden we een eerder bescheiden top van 120 km per uur. En voelden we dat de wendbaarheid die de CRF L op off road paden demonstreerde duidelijk ook zijn vruchten afwerpt op asfalt. Ook hier leg je de lichte mono moeiteloos je wil op.

De CRF450L voelt zich helemaal thuis op dit soort wegen. Wij ook.

Hetzelfde maar anders

Eigenlijk deed de CRF450L ons een beetje terugdenken aan de XR’s van 25 jaar en 15 kilogram geleden. De XR’s waren zeer toegankelijke en potente off road motoren die door velen ook op de weg gebruikt werden, precies omwille van hun gebruiksgemak en de stijl die ze uitstraalden. De CRF450L daar rechtstreeks mee vergelijken zou lasterend zijn. Want de technologie die in de nieuwe schuilt, staat op een veel hoger niveau dan alles wat je op een XR kon vinden.

Dit is geen motor waarmee je zomaar het WK enduro gaat winnen. Maar net als de XR is het een motor die precies om die reden een veel breder publiek zal aantrekken.


Maar het principe is vergelijkbaar. Dit is geen motor waarmee je zomaar het WK enduro gaat winnen. Maar net als de XR is het een motor die precies om die reden een veel breder publiek gaat aantrekken. De mannen die geen ambitie hebben om nog nationaal enduro kampioen te worden, maar wel graag off road rijden met een motor die niet alleen exact doet wat ze willen, maar hen ook nog eens in staat stelt om meer uit de motor en zichzelf te halen dan ze ooit verwacht hadden. Dàt is waar de CRF450L voor staat. Zowel op de weg als ernaast. En mocht er iemand van plan zijn om enkel op gesloten omlopen te rijden en om die reden de VS specificaties bij de Honda-boer oppikt, wie zal het hem of haar kwalijk nemen?

Foto's: Honda

Meer weten over de Honda CRF450L?

Het rijgemak helpt ook op de openbare weg. De top is bescheiden.

Technische gegevens Honda CRF450L

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud 449 cc
Maximaal vermogen: 25 pk
Maximaal koppel: 32 Nm bij
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Aluminium dubbel balkenframe
Voorvork: Dubbele upsd 49 mm Showa, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock, regelbare ingaande demping en veervoorspanning.

Afmetingen
Wielbasis: 1500 mm
Rijklaar gewicht: 130,8 kg
Tankinhoud: 7,8 liter

Prijs:
België: 10.999 euro
Nederland: 12.558 euro

Genoeg koppel voor de meer technische stukken.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...