Eerste test 2018 Honda X-ADV: HETZELFDE MAAR ANDERS

door Thierry Sarasyn 26 februari 2018

Er is heel wat aan de X-ADV dat eigenlijk niet kan werken. Het concept bijvoorbeeld. Een adventure scooter, kan dat wel? En er is ook de eigenzinnige styling en de prijs. En toch: dit is één van de 10 best verkochte motoren in Europa. En Honda maakte hem zopas nog beter. Wij gingen hem testen

Bekend volk

De Honda X-ADV is geen vreemde voor de MotorNieuws redactie. Vorig jaar maakte de motor deel uit van het duurtespark en we reden er meer naar Spanje, de TT van Assen en zelfs naar het zuiden van Marokko. Maar we gebruikten de X-ADV vooral ook voor dagelijkse ritten, stadsverkeer en handig werkpaard. De Honda deed het allemaal zonder protesteren en vooral ook zonder moeite.

Drempelverlagend

De grote vuurdoop kwam er toen we met de X-ADV naar Marokko reden en een beginnend motorrijder in het zadel plaatsten. De trip verliep vlekkeloos (lees de reportage onderaan dit artikel door op de button te klikken) en de X-ADV bleek de drempel naar avontuurlijk rijden echt te verlagen.

Tractiecontrole testen, daar is regen voor nodig

Regen op aanvraag

Honda maakt die drempel nu nog een stuk lager door tweevoudig instelbare tractiecontrole op de X-ADV toe te voegen. De Honda Selectable Torque Control (HSTC) kan bovendien uitgeschakeld worden. Gekoppeld aan die tractiecontrole is er nu ook een G-switch op de X-ADV. Die zorgt ervoor dat je bij off-road uitstappen onder alle omstandigheden de meest optimale tractie hebt. Honda heeft de X-ADV voor het overige niet of nauwelijks veranderd voor 2018, maar de toevoeging van de tractiecontrole maakt hem wel nog beter gewapend voor off-road gebruik, maar ook voor rijden op gladde ondergrond. Bij regen of ontij is de tractiecontrole meer dan welkom en om dat nog beter te illustreren, had Honda ervoor gezorgd dat het op de dag van de test ook nog daadwerkelijk regende in Spanje. Je moet het maar doen.

Ook voor A2

Geen wereldschokkende veranderingen voor de X-ADV, maar wel een toegevoegde waarde op het vlak van veilgiheid. Voor wie daar op jongere leeftijd al wil van proeven, heeft Honda ook een 35 kW versie van deze SUV op twee wielen beschikbaar. Die kan naar een full power omgevormd worden als je later je volwaardig rijbewijs behaalt.
De X-ADV is in essentie niet anders dan het vorig jaar geïntroduceerde model, maar hij heeft er wel een pak off-road mogelijkheden bij gekregen en een toegevoegde waarde op het vlak van veiligheid op de openbare weg. Dat is niet niks.

Foto's: Honda, Zep Gori, Francesc Montero


Meer weten over de 2018 Honda X-ADV

Lees hier alles over de X-ADV trip naar Afrika

Technische specificaties

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt 8-kleps paralleltwin
Cilinderinhoud 745 cc
Maximaal vermogen: 54 pk bij 6250 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 4550 opm
Transmissie: 6 versnellingen via DCT
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen wiegframe
Voorvork: Kayaba 41 mm upsd veervoorspanning en ingaande demping instelbaar
Achterschokbreker: monoshock met instelbare veervoorspanning.
Remmen Voor: Dubbele semi zwevende 310mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.520mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaargewicht: 238 kilo
Tankinhoud: 14 liter

Prijs:
11.799 euro (BE)
13.599 euro (NL)

Reageren

Registreer of log in om te reageren...