Drie nieuwe 2019 Ducati Scramblers verrassen op Intermot

door Thierry Sarasyn 2 oktober 2018

Ducati wacht niet tot de EICMA beurs in zijn eigen achtertuin om al met 2019 nieuws uit te pakken. De Scrambler Icon kregen we twee weken geleden al te zien, nu zijn er nog 3 nieuwkomers in Ducati’s Land of Joy: de Scramblers Café Racer, Desert Sled en Full Throttle; die vervoegen de onlangs getoonde Icon. Zo zijn er eigenlijk 4 nieuwe Scramblers

Ducati wacht niet tot de EICMA beurs in zijn eigen achtertuin om al met 2019 nieuws uit te pakken. De Scrambler Icon kregen we twee weken geleden al te zien, nu zijn er nog 3 nieuwkomers in Ducati’s Land of Joy: de Scramblers Café Racer, Desert Sled en Full Throttle

Volgas

De nieuwe Full Throttle ontleent zijn sporen aan de flat track Scrambler gereden door de Californische racer Frankie Garcia in het Amerikaanse Super Hooligan Championship 2018. Met zijn tweekleurige zwart-gele wit gestreepte tank, geheel nieuwe achterkant met speciaal zadel en witgerande gele nummerhouders, heeft deze motor een echt dirt track competitiegevoel. Een taps toelopend laaghangend stuur - licht en ergonomisch -, korte voorspatbord en uitlaat met dubbele demper dragen bij aan het onderscheidend vermogen van de Scrambler Full Throttle.

Café Racer

Met zijn vernieuwde kleurstelling haalt de Café Racer zijn inspiratie - en Silver Ice Matt graphics met blauw frame - uit de legendarische Ducati 125 GP Desmo. De nieuwe 17" spaakwielen en de spiegels op het aluminium stuur geven de motor een coole jaren '60 race look, terwijl een moderne radiale voorrempomp de remprestaties van een sportmotor geven. En er is meer: de uitlaat met dubbele pijpen, voorkuip, zijdelingse nummerhouders (met het nummer 54 ter ere van Bruno Spiaggiari) en korte spatbord zijn allemaal duidelijke verwijzingen naar de motoren die in de jaren '60 door de Britse straten brulden.

Desert Sled

De Ducati Scrambler Desert Sled is gebaseerd op de klassieke Amerikaanse off-road motoren zonder afbreuk te doen aan de Ducati Scrambler lifestyle waarden. Met zijn rode frame, nieuwe zadel met gekleurde stiksels en spaakwielen met zwarte velgen is deze motor meer up-to-date dan ooit. De nieuwe Desert Sled is ook voorzien van een Off-road rijmodus die het mogelijk maakt ABS uit te schakelen voor down-in-the-dirt plezier. Een specifieke rijpositie en verstelbare Kayaba ophanging zorgen voor een hogere funfactor. De motor heeft een robuust off-road karakter met de goedgekeurde koplamp met gaasbescherming, de hoge spatborden (speciaal ontworpen voor deze versie) en de carterplaat. De favoriete Scrambler van de MotorNieuws redactie lijkt dus nog een stukje beter geworden. Benieuwd hoe die rijdt.

De Desert Sled: nog beter dan ie al was.

Gedeelde updates

Het aluminium van de nieuwe, robuustere zijpanelen sluit naadloos aan op het staal van de traanvormige tank en het glas van de koplamp. Het zwarte motorblok en geborstelde cilinderkopvinnen voegen nog meer in het oog springende schoonheid toe aan deze nieuwe versies.

De geheel nieuwe koplamp met LED DRL (Daytime Running Light) verbetert de zichtbaarheid van de motor in het verkeer, zelfs bij daglicht, net als de nieuwe automatische uitschakeling van de LED richtingaanwijzers. Meer ergonomische schakelaars vereenvoudigen het scrollen door het LCD-menu, dat nu informatie toont over de geselecteerde versnelling en het brandstofniveau. Ze maken ook een soepele werking van het Ducati Multimedia Systeem mogelijk, waarmee rijders naar afspeellijsten kunnen luisteren, inkomende oproepen kunnen beantwoorden of met de passagier kunnen praten op de intercom.

Bovendien is het rijden nu zorgelozer dan ooit dankzij de veiligheid van Bosch Cornering ABS - geheel nieuw en exclusief voor deze categorie voertuigen. Rijders zullen ook de nieuwe, zachtere hydraulische koppelingsbediening op prijs stellen, terwijl de verstelbare hendel - zoals de hendel op de voorrem - ervoor zorgt dat de stand van de hendels aan de individuele behoeften kan worden aangepast.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...