Dit is wat we nu al weten over de 2019 BMW R1250GS en R1250GS Adventure

door Thierry Sarasyn 15 september 2018

BMW’s grote sterkhouder, de R1250GS, wordt voor het eerst officieel getoond op de Intermot beurs op 2 oktober. De Duitsters ‘lekten’ echter al een filmpje waarin de motor duidelijk te zien is. De variabele kleptiming, het nieuwe vermogen en koppel kenden we al, maar er is meer...

Variabele kleptiming

BMW’s R11250GS – met een toegenomen longinhoud die 1247 cc zou bedragen – geniet ook van een variabele kleptiming die een ander motorkarakter bij verschillende toerentallen zal geven en zuiniger zal worden bij lage omwentelingssnelheden. Het nieuwe Shiftcam systeem wordt gestuurd door de stand van het gashendel en duwt de nokkenas naar een andere positie in de cilinderkop, waardoor een ander nokprofiel gebruikt wordt. Het systeem is niet zo heel verschillend van het Honda VTEC systeem dat meer dan een decennium geleden op de VFR zijn intrede deed, maar Honda’s systeem sluit de klepwerking van één nokkenas volledig af bij lage omwentelingssnelheden. Daardoor was er een (te) groot verschil bij de activering van de volledige kleptrein. Het systeem van BMW moet iets vloeiender werken.





Ook de Adventure versie krijgt een stevige update

11pk en 18 Nm meer

In volle werking levert het blok in elk geval 136 pk en 143 Nm. Dat is 11 pk en 18 Nm meer dan op het huidige model, maar het is vooral op dit niveau ook een hele grote stap voorwaarts. Met de toegenomen cilinderinhoud en de nieuwe elektronica zal het koppel op over het geheel van het toerenbereik toenemen. Het wordt afwachten of met de variabele kleptiming ook in de laagste regionen van het toerengebied meer pit te vinden zal zijn.

De standaardversie wordt een pak sterker.

Elektronica en dashboard

Er zijn twee modellen gepland, een standaard R1250GS en een GS Adventure HP. Beide modellen krijgen ook het nieuwe TFT dashboard dat o.a. directe connectiviteit met de smartphone biedt.

Beide modellen bieden een nieuwe en strakkere styling en verbeterde elektronica. De rest weten we op 2 oktober. Tenzij er nog nieuwe ‘lekken’ ontstaan…

Het nieuwe dasbhoard strak en overzichtelijk

Reageren

Registreer of log in om te reageren...