De tien meest populaire Europese classic bikes op een rijtje.

door motornieuws 13 december 2018

Europese motoren zijn uniek op verschillende vlakken: gaande van stijl, gebruiksgemak tot rijervaring. Natuurlijk is motorkeuze een louter subjectieve beslissing en kan motornieuws dit niet voor u doen. Wat we wel kunnen, is de meest populaire Europese classics voor u op een rijtje zetten. Benieuwd wat een interessante investering kan zijn?

Triumph Bonneville

In zijn geheel is Triumph een Europese topper, maar de Bonneville komt uit als de meest beheerde motor van de Britse familie. In 1902 werd de eerste Triumph op de markt gebracht, de Bonneville kwam pas 57 jaar later. Geen lelijke verschijning volgens menigte, want de populariteit was enorm. De zeldzaamheid van de eerste classics zorgt voor een stijgende waarde van de motoren. Nog steeds.

Ducati 851

Geschiedenis! Raymond Roche werd in 1990 wereldkampioen met deze klassieker, de eerste WorldSBK-titel voor Ducati. De replica’s gingen nadien als zoete broodjes over de toonbank. De 851 is de eerste vierklepper die de terugkeer van het Italiaanse merk betekende en vormt de basis van de latere Ducati 888, 916, 966, enzovoort. De Ducati 888 scoorde als eerste opvolger minstens even goed en de Amerikaan Doug Polen bezorgde Ducati twee Wereldtitels in de Superbike.

Triton

De Triton werd geproduceerd uit het beste van twee werelden: het Triumph-motorblok gecombineerd met het betere frame van de Norton. In de jaren 60 was de Triton een enorm populaire motor, weinig motorcafés te spotten zonder dat er eentje voor de deur stond. De prijzen van de Triton zijn zeer schommelend, afhankelijk van hun staat, geschiedenis en bouwkwaliteit. Je doet er dus goed aan om bij de aankoop hiervan je technische buddy even op sleeptouw te nemen.

Vincent Black Shadow

Tijd om de bankrekening te plunderen! De Vincent Black Shadow is door zijn zeldzaamheid een handjevol geld waard. De motor wordt gezien als de eerste Superbike en één plus één is twee als je weet dat er van de laatste D-serie slechts 144 stuks zijn gemaakt. De Amerikaan Ronald Free behaalde in 1948 een snelheidsrecord van 240 kilometer per uur, liggend op de motor met enkel een zwembroek aan. Een van de meest iconische foto’s van het motorrijden? Wij stemmen alvast ja. Reken maar op een goede 100.000 euro voor deze motor, history makes money?!

BSA Bantam

Je hoeft niet groot te zijn om groot te worden, zo redeneert BSA Bantam. Deze 125cc tweetakt wordt gezien als een van de meest succesvolle motorfietsen ooit in Europa. De Britse motor werd voor het eerst op de markt gebracht in 1948, met 125cc. Later werd de cilinderinhoud vergroot tot 150cc en in 1971 ging men uiteindelijk over tot de volle 175cc. Ook al wordt de motor gezien als een geheel Britse creatie, het was de Duitse ingenieur Herman Weber die de BSA ontwikkelde op basis van de Duitse DKW 125.

Laverda Jota

Deze driecilinder viertakt heeft dubbele bovenliggende nokkenassen en een kettingaandrijving. In 1976 kwam deze 981cc op de markt en dankzij hun uniek krukasontwerp – twee zuigers omhoog, één neerwaarts – wordt een uniek geluid geproduceerd, alsook veel trillingen. Men probeerde dit zo veel mogelijk te bestrijden aan de hand van rubberen vestigingen. Begin jaren tachtig was de Laverda Jota 1000cc de snelste productiemotorfiets ter wereld.

Moto Guzzi Le Mans

Misschien wel de grootste concurrent van het Japans geweld? Het intussen 97-jarige bedrijf Moto Guzzi erkent de Guzzi Le Mans als meest bekende motor. In 1975 werd de 850cc voor het eerst op de markt gebracht met alle kenmerken om zich competitief te positioneren ten opzichte van zijn Japanse collega’s. De Guzzi Le Mans werd enorm populair bij straatrijders en wegracers en dat is nog steeds zo als je graag onze mening weet.

MV Agusta 750 Sport

Italiaans bloed, again. Oorspronkelijk bouwde MV Agusta vliegtuigen en helikopters, maar onder leiding van Domenico Agusta besloot het bedrijf in 1945 ook motoren te produceren. De Agusta 750 Sport zeurde wel wat met zijn respectievelijke 790cc en werd oorspronkelijk ontworpen om de Amerikaanse markt te veroveren. Zijn ze daar ook in geslaagd? Bronnen vertellen dat velen de 750 Sport beschouwen als een van de mooiste klassiekers aller tijden. Overal ter wereld zijn heel wat klassieke MV verzamelaars te spotten, wat de prijzen relatief hoog houdt.

BMW R 80 G/S

Tuurlijk, laat ons de GS absoluut niet vergeten. De BMW R-serie is over de hele wereld bekend om hun degelijke Duitse engineering en kwaliteit. De toermotor is met zijn boxermotor de best verkopende motorfiets aller tijden. G/S is ontleend van Gelände / Straße en betekent niet meer dan Offroad en Road, waarbij BMW aantoont dat zij zich op twee doelen richten. Ook lange afstanden zoals de Rally Parijs-Dakar bewijst de GS meer dan zijn pluimen te verdienen. In vergelijking tot voorgaande motoren is de GS relatief goedkoop in zijn soort als klassieker.

Norton Commando

Een groepje Norton ingenieurs ontwikkelden de Norton Commando en stelden deze tentoon aan het publiek in 1967. De schuin parallelle twin van 745cc werd ontwikkeld om Norton een sterkere marktpositie te geven, met name ten opzichte van voorgaande Triumph Bonneville. Het motorblok van de Norton Atlas modellen werd herbruikt, maar hierdoor ontstonden zware trillingen. Om dat op te lossen werd het Isolastic systeem ontworpen, waarbij het blok via rubbers werd opgehangen. Dat maakte hen meteen ook beroemd. De 60 pk Commando was sneller dan de concurrentie en werd door het blad Motor Cycle News vijf jaar lang verkozen tot Motor van het Jaar. Nostalgie ten top.

Keuzestress?

Tekst: Jill Danneels

Reageren

Registreer of log in om te reageren...