Daar is ie: Honda CB650R Neo Sports Café.

door Thierry Sarasyn 4 november 2018

Of dit de nieuwe Hornet wordt, durven we niet langer te stellen, maar het is in elk geval een nieuw en heel belangrijk lid in Honda's Neo Sports Café familie. De CB650R brengt extra pit en sportieve prestaties in de middenklasse.

Missing link

In 2018 bracht Honda de CB1000R, CB300R en CB125R veel nieuws in de categorie van de naked bikes door een mix van café racer inspiratie met een ultra minimalistische look. Dit alles in het design thema van Neo Sports Café.
Eén voor de hand liggend segment bleef onaangeroerd: de uiterst competitieve klasse van de middenklasse nakeds. In 2019 maakt de CB650R met veel zelfvertrouwen daar zijn intrede.

5 kg lichter dan CB650F

De nieuwe CB650R weerspiegelt de CB1000R met strakke designlijnen die ervoor zorgen dat de motor een maximale uitstraling krijgt. Dit is een zeer pure motorfiets. Zijn trapezoïde vormen zorgen voor een compacte bouw en het zwarte blok met de bronskleurige nokkencovers is duidelijk het centrum van de motor.

In vergelijking met de streetfighter-stijl CB650F, die vervangen wordt door de CB650R, is er maar liefst 5 kg gewicht bespaard op het rijwielgedeelte, dankzij een hertekend frame, de benzinetank en de voetsteunen. Andere verschillen met de CB650F zijn de 41 mm Showa SFF USD vork, radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen, zwevende remschijven...

Sportieve genen

Het 649 cc-blok krijgt een hertekende in- en uitlaat, nieuwe nokkentiming en andere compressieverhouding. Dit alles zorgt voor een toenamen in het vermogen met 5% en een hoger koppel over de ganse lijn. De rode zone begint aan 12.000 tpm. en dat is 1.000 tpm. later dan op de CB650F.

Er is een assist/slipperkoppeling voor gemakkelijker op- en afschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat er altijd een optimale tractie is.

Lichter

Voor een sportievere rijhouding dan op de CB650F werd het 557 mm taps toelopende stuur met 14 mm naar voor en 8 mm naar beneden gebracht. De voetsteunen staan meer naar achter (3mm) en hoger (6 mm). De zadelhoogte bedraagt 810 mm.

Het stalen diamant type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmede) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van 1,9 kg. Er is een stijfheidsbalans die specifiek afgestemd is op het leveren van goede wendbaarheid met verfijnde feedback naar de rijder.

Hoogwaardig materiaal

De 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping en wordt omklemd door een nieuwe kroonplaat. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks.

Radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen bedienen 310 mm wave-type remschijven en worden ondersteund door een enkelzuigerklauw op een 240 mm schijf achteraan. Twee kanaals ABS is standaard aanwezig. De aluminium wielen hebben een nieuw design en dragen een 120/70-17 band vooraan en een 180/55-17 achteraan.

De CB650R zal beschikbaar zijn in volgende kleuren:

Graphite Black
Candy Chromosphere Red
Matt Crypton Silver Metallic
Matt Jeans Blue Metallic

Focus op blok

Het 649 cc blok DOHC 16-kleps blok werd getuned om de kleine dip rond de 5.500 tpm. weg te werken en bovendien een vermogen te bieden dat 5% hoger ligt boven de 10.000 tpm. met een rode zone die 1.000 tpm. verder ligt. Het piekvermogen van 69,6 kW wordt bereikt bij 12.000 tpm. met een koppel van 63,5 Nm bij 8.500 opm.

Het voelbare resultaat op de weg is dat de motor sneller accelereert, langer doorgaat en een vlotte koppelkromme met kracht die opbouwt naarmate de motor in de toeren klimt. Bovendien is het geluid heerlijk. Voor A2-rijbewijs houders is er een gemakkelijke omvorming tot 35 kW mogelijk gemaakt.

Elektronica

Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper opwaarts gericht, geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid.

Het blok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor vlot opschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij snel en repetitief afschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Mocht de rijder dit verkiezen, dan kan dit ook uitgeschakeld worden.

Een benzineverbruik van 1/21 of 4,76 liter/100 km (WMTC mode) haalt de CB650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...