Alles over de 2019 Indian FTR 1200 en FTR 1200 S (+ fotogalerij)

door Thierry Sarasyn 1 oktober 2018

De Indian FTR1200 is één van de meest geanticipeerde motorfietsen van de voorbije maanden. Teasers, korte filmpjes en beelden van het prototype zorgden ervoor dat de verwachtingen hooggespannen waren. Wel, hier is ie. Meer zelfs, het zijn er twee!

1203 cc, 120 pk, 115 Nm

Naast de FTR1200 komt er immers ook een FTR1200S versie. Beide zijn geïnspireerd op de Flat Track geschiedenis van het merk. Deze stijl wordt gecombineerd met een vloeistofgekoelde twin met 120 pk.

Het Design van de nieuwe FTR1200 is geïnspireerd op dat van de FTR750 competitiemotor die zowat alles won wat er te winnen was in recente tijden.

Het nieuwe 1203 cc blok levert 120 pk en moet volgens Indian ook indrukwekkend veel koppel geven bij lage omwentelingssnelheden. Het maximum koppel bedraagt 115 Nm. Het nieuwe platform waarrond deze motor gebouwd wordt, is een kernelement in Indians plannen om wereldwijd meer rijders te gaan bereiken.

Laag zwaartepunt

De motor is opgehangen in trellis frame, dat de kern vormt voor een sportief rijwielgedeelte. Vooraan is er een upside down vork waarop radiaal gemonteerde Brembo’s staan.
De benzinetank zit onder het zadel voor een lager zwaartepunt en net zoals op de FTR750 fabrieks-race motor zit de luchtfilterkast boven het blok, waar normaal de benzinetank zit.

Swingarm design en Flat Track stijl

Het swingarm design is vooral gericht op maximale grip, handig als je dwars op een flat track piste gaat, maar zeker net zo nuttig op de openbare weg. Nog meer Flat Track inspiratie zien we op het patroon van de Dunlop banden en aan het tapered stuur. Bij Indian geven ze grif toe erg trots te zijn op het feit dat ze hun flattrack racer kunnen omvormen hebben tot een gehomologeerde straatmotor. LED lichten, dubbele gasklephuizen, high flow cilinderkoppen en veelvoudig gebruik van magnesium zijn allemaal tekenen van de hoogwaardige afwerking van de FTR. Een krukas met lage inertie zal zorgen voor een zeer flukse gasrespons.

FTR 1200 S: neusje van de zalm

Daarbovenop komt nog het S-model, het neusje van de Flat Track zalm. Die heeft als voornaamste kenmerken:

Volledig instelbare ophanging voor en achteraan
4.3 inch instelbaar Ride Command LCD touchscreen, compatibel met Bleutooth
Hellingshoekgevoelige ABS, tractiecontrole en wheeliebeheersing
Drie rij-modi (Sport, Standaard, Rain)

Bij Indian benadrukken ze dat de deze modellen nu op de markt komen na jarenlang testen, met input van ex-racers en GP-rijders en met liefst anderhalf miljoen testkilometers achter de rug.

De Indians worden in de eerste helft van 2019 bij de dealers verwacht. De prijs is nog niet bekend.

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de Indian FTR 1200 en FTR 1200 S

Reageren

Registreer of log in om te reageren...