door Thierry Sarasyn 5 februari 2018

8 Dingen die je nu al moet weten over de nieuwe 2018 Triumph Speed Triple S en RS

Sinds zijn lancering in 1994 is de Triumph Speed Triple uitgegroeid tot een icoon. De Britten hebben dat icoon compleet vernieuwd. Binnen twee weken gaan we er mee rijden, maar hier zijn al 6 belangrijke dingen die je moet weten over de totaal nieuwe 2018 Triumph Speed Triple.

1. Lichter, sneller, beter

De nieuwste generatie van het iconische Triumph-model bouwt voort op de Speed Triple’s perfecte balans tussen vermogen, handelbaarheid en inzetgebied, terwijl dit de meest geavanceerde en krachtige Speed Triple ooit is. De nieuwe S- en RS-modellen zijn op alle mogelijke manieren verbeterd, waarbij de RS het hoogste uitrustingsniveau ooit heeft, zoals dat hoort bij de RS-typeaanduiding en historische achtergrond.

2. Lichter en sterker dan ooit tevoren

- Belangrijke doorontwikkelingen aan de 1050 cc driecilinder, met 105 nieuwe motoronderdelen
- Meer vermogen (150 pk) en meer koppel (117 Nm)
- Makkelijker in de toeren klimmen, zorgt voor meer 'Triple karakter'
- Nieuwe free-flowing uitlaatdemper met verbeterd uitlaatgeluid
- Arrow sportieve uitlaatdempers standaard op Speed Triple RS


Voor deze nieuwe generatie Speed Triple S en RS werd het driecilinder motorblok maximaal doorontwikkeld. Door geavanceerde engineering kwamen we zo tot een enorme prestatieverbetering en een substantiële gewichtsbesparing. Maar liefst 105 nieuwe motorcomponenten zorgen voor meer vermogen en koppel over het hele toerenbereik en een soepelere, meer lineaire vermogensafgifte.Het topvermogen is ten opzichte van de vorige generatie met maar liefst 7% naar 150 pk gestegen, terwijl het maximale koppel met 4% toenam tot 117 Nm.Om de prestaties te verbeteren bestaan de motorupdates onder andere uit een nieuwe, lichtere krukas, lichtere aluminium cilindervoeringen met Nikasil coating, een kleinere startmotor en een lichtere accu en dynamo. Nieuwe zuigers met een ander profiel en de nieuwe cilinderkop met geoptimaliseerde uitlaatpoorten verbeteren de gasstroom en leveren een nog hogere compressieratio, waarmee meer vermogen wordt geleverd.

3. Slimme technologie

- 5 inch full-color TFT-dashboard met vijf rider-modes
- Innovatieve “switchcube” schakelaars met ingebouwde LED-verlichting
- Nieuwe, verbeterde Traction Control en bochten-ABS op de Speed Triple RS, op basis van een nieuw inertiemeting-unit (IMU)
- Uiterst complete uitrusting, inclusief cruise control en Daylight Running Lights (DRL)
- Keyless Start standaard op Speed Triple RS.


Beide modellen beschikken nu over het verticaal verstelbare, 5-inch TFT-kleurendashboard met optimale zichtbaarheid. Een speciale Speed Triple-animatie is geïntegreerd in de opstartcyclus van beide modellen, terwijl met verschillende thema's en stijlen de lay-out van de informatie wijzigt, automatisch gekoppeld aan de rijmodi. De nieuwe, ergonomische switchcubes op het stuur hebben verlichte knoppen, die de interactie tussen mens en machine in alle lichtomstandigheden verbeteren.Met het geavanceerde ride-by-wire-systeem kan met variabele mappings het karakter van de motorfiets aan de rijvoorkeuren en omstandigheden worden aangepast, gekoppeld aan vijf selecteerbare rijmodi. De nieuwe cruisecontrol is ideaal bij lange afstanden en daarom nu standaard op beide modellen, terwijl Daytime Running Lights (DLR) de zichtbaarheid van de koplampen vergroten. Dit alles komt bovenop de zeer uitgebreide standaardtechnologie, zoals schakelbaar ABS, schakelbare Traction Control en een USB oplaadfunctie. De nieuwe Speed Triple RS tilt de technische vooruitgang naar een nieuw niveau, met bochten-ABS en Traction Control om in alle omstandigheden remkracht, slip en gecontroleerd koppel te optimaliseren, waarmee zowel rechtuit-acceleratie als het nemen van bochten sterk verbeterd is. De nieuwe inertiemeter (IMU) werd hiervoor in nauwe samenwerking met Continental ontwikkeld, waarbij elke vorm van hellingshoek, pitch, rol, rotatie en acceleratie met de ideale strategie voor de veiligheidssystemen wordt beantwoord. De Speed Triple RS beschikt ook over een nieuw keyless stuurslot en startsysteem, elektronisch geactiveerd door de vergrendelknop op de switchcube, met de optie om de keyless-functie uit te schakelen.

4. Beter sturen door nieuw rijwielgedeelte

-Modern aluminium twinspar-frame en unieke, enkelzijdige swingarm
- Hoogwaardige vering/demping, Brembo-remmen en Pirelli Diablo Supercorsa-banden


Speed Triples sturen legendarisch goed. Dit is op de RS zelfs nòg beter door de gewichtsbesparing van 3 kilo.De nieuwe RS wordt standaard geleverd met een verstelbaar Brembo remhendel en bijpassende koppelingshendel, plus een nieuw, comfortabel zadel.De nieuwe modellen behouden de kenmerkende, enkelzijdige swingarm en het aluminium twinspar frame van de vorige generatie, maar dan geoptimaliseerd qua flexibiliteit voor de perfecte mix van stijfheid en gevoel. De nieuwe modellen behouden ook het hoge uitrustingsniveau met Pirelli Diablo Supercorsa-banden en voorremschijven met dubbele, radiaal gemonteerde Brembo M4.34 4-zuiger monobloc remklauwen met gesplitste remblokken.
Beide modellen hebben een volledig instelbaar rijwielgedeelte; vering en demping kunnen zo optimaal worden ingesteld voor zowel de openbare weg als circuitgebruik.

Speed Triple RS: 43 mm Öhlins NIX30 USD voorvork en Öhlins TTX36 twin-tube schokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie- en rebound-demping.

Speed Triple S: 43 mm Showa voorvork en -achterschokdemper, beiden met volledig instelbare veervoorspanning, compressie en rebound-demping.

5. Agressievere uitstraling, rauwere sound

- De gekende Speed Triple-uitstraling wordt een tikkeltje agressiever
- Luxe afwerking en details; nieuwe high-gloss wielen en gerestylede uitlaatdempers
- Nieuwe kleuren en graphics
- Lichtgewicht carbon kuipdelen?o Mat-aluminium subframe op de Speed Triple RS


De nieuwe modellen zijn voorzien van nieuwe premium hoogglans tienspaakwielen, die een zeer eigentijds uiterlijk hebben. Onmiddellijk herkenbaar blijft de agressieve, voorover gerichte houding waar de originele Speed Triple beroemd mee werd.
De nieuwe dubbele uitlaatdempers op de Speed Triple S hebben een grotere diameter en zijn uitgerust met aluminium hitteschilden, een zwarte demper en een slankere, roestvrijstalen eindkap. De premium uitlaatdempers van de Arrow Sports uitlaatdempers op de RS zijn opnieuw gemodelleerd van geborsteld titanium, afgewerkt met een carbon hitteschild en -eindkap en met een lager gewicht dan de standaard uitlaatdempers.
Beide nieuwe modellen behouden de kenmerkende Speed Triple-functies en -afwerking, zoals een gefreesde achterwielmoer, het kenmerkende koplampprofiel, flyscreen met geïntegreerde luchtinlaat, aluminium bar-endspiegels, slanke tank, smalle radiator en slank tweedelig zadelontwerp met het Triumph-logo in reliëf.

6. Kleurencombinaties

Beide modellen zijn verkrijgbaar in twee verschillende kleurencombinaties:
- Speed Triple S - Jet Black of Crystal White, beide met titanium gekleurd subframe, grafietkleurige pinstripes op de wielen, zilverkleurige zadelstiksels en grafietkleurige logo’s.
- Speed Triple RS - Crystal White of Matt Jet Black, beiden met een mat aluminium subframe, rode pinstripes op de wielen, rode stiknaden en premium RS-logo’s.

7. Standaarduitrusting

- Volledig instelbaar TFT-kleurenscherm
- Nieuwe boordcomputer
- Nieuwe switchcubes met verlichte knoppen
- Ride-by-wire
- Rijmodi
- Geoptimaliseerd bochten-ABS en Traction Controle (Speed Triple RS)
- Inertiële meeteenheid (Speed Triple RS)
- Schakelbaar ABS en Traction Control (Speed Triple S)
- Keyless Start en stuurslot (Speed Triple RS)
- Cruisecontrole
- Dagrijverlichting (DRL)

8. Leverbaarheid en prijzen

De nieuwe Speed Triple RS zal vanaf eind april bij de Triumph dealer staan gevolgd door de S variant in mei. De prijzen worden bekend gemaakt op 26 februari.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...