2019 Yamaha Ténéré 700: Avontuur zoals het hoort

door Thierry Sarasyn 5 november 2018

Na het tonen van het prototype vorig jaar en de World Raid van dit jaar, kon het wel niet anders of Yamaha zou de Ténéré 700 lanceren op de EICMA. Dat hebben ze, aan de vooravond van het salon, net gedaan. De Ténéré 700 is alles wat ervan verwacht mocht worden en zelfs meer.

Ténéré is Yamaha erfgoed

Om te beginnen de naam: Yamaha maakt komaf met de T7 afkorting en maakt volop gebruik van zijn erfgoed door de Ténéré naam naar voor te schuiven. Het zou al te gek zijn om dit type motor niet die illustere naam mee te geven.

Nauwelijks anders dan prototype

Maar het best nieuws is dat voor één keer de productieversie nauwelijks afwijkt van het prototype. Zelfs de koplamp met vier LED lichten is gebleven. Dit is dus, net als de XT die 41 jaar geleden op de markt kwam, een motor met een zeer groot off road potentieel. Ook de XT werd voornamelijk op de weg gebruikt en dat zal met de Ténéré 700 niet anders zijn, maar hij is wel héél capabel off road. Dat wil zeggen dat je er alle kanten mee uit kunt. De motor is in zijn productievorm getest in de woestijnen van Zuid-Amerika, Afrika en zelfs Australië en op alle vlakken goed bevonden.

Gekend blok, uniek rijwielgedeelte

We zijn wel héél benieuwd om er een been over te gooien, maar je mag er nu al van uitgaan dat dit een heerlijk ding is. De 689 cc twin kennen we al lang van de MT-07, XSR en Tracer lijn. Maar deze keer gaat Yamaha een heel stuk verder met het aanpassen van het rijwielgedeelte rond het blok. Yamaha ontwikkelde een volledig nieuw dubbel wiegframe, waardoor de geometrie van deze motor totaal verschillend is van die van zijn verre neven.

Uitgekiend

1590 mm wielbasis en een grondspeling van 240 mm geven de motor inderdaad correcte afmetingen voor on- en off-road gebruik. De voorvork is een instelbare 43 mm upsd en achteraan is er een op afstand instelbare monoshock. Een 21 duims voorwiel en 18 duims achterwiel bieden de perfecte maten voor het monteren van noppenbanden, maar ook adventure banden zoals pakweg de Bridgestone A41 passen perfect op de nieuwe Yam. Het ABS is uitschakelbaar voor het betere off-road werk. Ook het instrumentenbord is gepositioneerd om gemakkelijk afleesbaar te zijn en is uitgevoerd in een duidelijke lay out. Handig is dat.

De Ténéré volgens Van Beveren

Dakar-rijder Adrien Van Beveren vertouwde ons na afloop het volgende toe: "Ik ben vorig jaar zwaar gecrasht in de Dakar en we zijn met de Ténéré 700 naar diezelfde plek teruggekeerd. Het was speciaal om op de plek van het ongeval terug te keren en ook met een 700 te rijden waar ik normaal met een 450 kom. Maar de Ténéré 700 heeft alles gedaan wat ik probeerde: duinen, zandvlaktes, rivierbeddingen, hellingen, ... het ging allemaal erg vlot. Maar anderzijds is deze wel veel vlotter dan een Dakar motor om de verbindingsstukken op de openbare weg mee te rijden. Verrassend comfortabel voor een motorfiets die zo goed uit de hoek komt off road.

Een nieuwe XT 500?

Met de 16 liter tank komt de Ténéré 700 tot 350 km ver en dat is een heel mooie autonomie voor een middenklasser. En dat is wat deze avonturier echt is. Yamaha heeft al zijn XTZ Super Ténéré 1200 en dus was het zowel goed als logisch om dit type motor te gaan bouwen. Het siert Yamaha dat ze niet met een veredelde tourmotor komen, maar met een loepzuivere adventure bike. Avontuur zoals het hoort te zijn. Dat was vanaf 1977 al zo met de XT 500, en dat is het nu weer met deze Ténéré 700.

Hij zal beschikbaar zijn in drie kleuren en wordt bij de dealers verwacht rond het midden van volgend jaar, de prijs is nog niet bekend.


Meer weten over de Ténéré 700 en een video bekijken?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...