2019 KTM 790 Adventure en Adventure R

door Thierry Sarasyn 6 november 2018

Zoals verwacht heeft KTM in Milaan de nieuwe 790 Adventure en 790 Adventure R getoond. De veel gehypte middenklasse avonturier krijgt een typisch KTM design en zal daar volgens de eerste gegevens ook typische KTM-prestatie aan koppelen.

Identiek vermogen, identiek gewicht

Beide motoren leveren 95 pk en 88 Nm en dat is best pittig voor een 799 cc blok. Nu, in de Duke levert de tweecilinder nog beduidend meer vermogen, maar KTM koos hier voor de ideale vermogenafgifte voor een adventure motorfiets en legt ook veel nadruk op kracht in het middengebied. Bovendien komen de beide versies aan een laag gewicht van amper 189 kg.


R of Adventure?

De Adventure 790 is meer gericht op avontuur dat zich hoofdzakelijk op de weg afspeelt, met ruimte voor een off road uitstap. De 790 Adventure R zal zich op elke ondergrond even goed thuis voelen. Daarvoor heeft hij andere banden, een hoger voorspatbord en een grotere grondspeling van 263 mm (ipv 233 op de Adventure) en vooral ook een veel steviger voorvork. Een 48 mm upsd WP maakt de dienst uit op de R-versie. (43 voor de Adventure) Met 240 mm is er ook 40 mm meer veerweg. Het verklaart ook mee de grotere grondspeling.

Elektronica

Beide modellen hebben ook een zeer uitgebreid elektronica pakket dat bijna vanzelfsprekend bij KTM ook voorzien is op interactie bij off road gebruik. Verschillende rij-modi, bochten ABS en uitschakelbaar off-road ABS zijn belangrijke onderdelen van de elektronica.

Verwachtingen ingelost

De KTM wordt meteen een toonaangevende factor in de vrij recente klasse van de middenklasse avonturenmotorfietsen. Minder dan 800 cc blijkt de nieuwe visie te zijn op het Adventure rijden. Het wordt drummen voor de koppositie in dit segment, maar hoe die strijd ook uitdraait, KTM heeft met beide Adventure versies een motor afgeleverd die niet alleen in de lijn van de filosofie van het merk ligt, maar duidelijk ook brengt wat ervan verwacht werd. En dat is lang niet zo eenvoudig als het klinkt. Dat gezegd zijnde: dit is een motor die KTM absoluut moest bouwen. Hij is het Oostenrijkse merk als het ware op het lijf geschreven. De jarenlange ervaring in off-road, gekoppeld aan de kennis van wegmotoren. De puzzelstukjes passen perfect in elkaar!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...