2019 KTM 690 SMC R en Enduro R: Potente Pretmakers

door Thierry Sarasyn 7 november 2018

De KTM SMC-R en Enduro R 690 zijn terug. Aangedreven door 's werelds krachtigste monocilinder - het LC4 blok met 74 pk en 73,5 Nm koppel – en met nieuwe elektronica, een ander design en wat op hoogwaardige ophanging en remmen. Pret verzekerd!

Return of the Mono

Eigenlijk is met het voorgaande heel wat gezegd. KTM’s populaire zware mono’s komen terug. En ze doen dat in stijl. De Enduro R is er op gericht vlot grote afstanden off road te verteren, maar met een verbazende wendbaarheid. Die wendbaarheid zit ook in de SMC, maar daar is alles op prestaties en rijplezier op de openbare weg gericht.

690 SMC R

De SMC R heeft hellingsgevoelig ABS, twee rij-modi en een speciaal ontwikkelde WP Apex 48 mm upsd voorvork. Gekoppeld aan 17 duims wielen en Brembo radiaal gemonteerde remklauwen op een 320 mm schijf. Voeg al die dingen samen en je komt tot de slotsom dat de 690 SMC R niet alleen Ready to Race is, maar ook heel erg Ready to Have Fun. Als het maar niet te lang rechtdoor gaat, moet de nieuwe mono uit Mattighofen een echte pretmaker zijn. Maar dan wel eentje met een groot potentieel. Net als de Enduro R heeft hij een 13,5 liter tank en daar kom je vlot 250 km ver mee. Op bochtige wegen moet dat genoeg zijn om even te stappen voor een tankbeurt. Voor mens én machine.

690 Enduro R

De Enduro R deelt heel wat eigenschappen met zijn meer straatgerichte broer. Ook hier –weliswaar anders ingestelde – rij-modi en een 13,5 liter tank. De ophanging is echter anders, vooraan een 43 mm instelbare WP upsd, grotere wielen met draadspaken en andere remmen. Ook de zithouding en algemene afwerking is anders. Maar de basis blijft natuurlijk gelijk. Ooit als een off road gereden met 74 pk en 73,5 Nm? Gekoppeld aan dit rijwielgedeelte moet dit best indrukwekkend zijn. Ook voor wie achterop komt en de opgeworpen modder en stenen mag vreten…

Beide motoren hebben een stuur dat in vier verschillende standen kan geplaatst worden en zowel de SMC R als de Enduro R zijn via elektronische weg aanpasbaar naar A2-versies met 35 kW.

Ook in A2

Beide motoren hebben een stuur dat in vier verschillende standen kan geplaatst worden en zowel de SMC R als de Enduro R zijn via elektronische weg aanpasbaar naar A2-versies met 35 kW.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...